- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Astra 1,6 Ecotec Enjoy

Benzin er sagen…


Tekst: Søren Clauding – maj 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt den nye generation af Opel Astra, udstyret med en 1,7 liters dieselmotor (læs om den hér>>>). Dieselmotoren er god, men iblandt er dieselmaskinerne lidt oversolgte og med tanke på, at benzinmotorerne fortsat har mange fordele, var det en god anledning til at afprøve den nogenlunde tilsvarende benzin’er.

 

Dieselmotoren kunne præstere 110 hestekræfter. Den hér prøvekørte benzin variant kunne mestre 115, men til gengæld med er lidt lavere drejningsmoment. Fartpræstationerne er stort set de samme, om end benzinvarianten er lidt hurtigere, forbrugstallene er derimod ret forskellige: Benzinmotoren kører 15,9 km/l modsat dieselmotorens 21,3.

 

Benzinbilen er billigere

Pga. det danske afgiftssystem skal der regnes igennem for at finde ud af den økonomiske fordel ved den ene eller den anden variant og forskellen i an-skaffel-ses-

pris er da også til at tage at føle på: 26.000 kroner er benzin modellen billigere end dieselen.

 

 

Vi afprøvede imidlertid benzin modellen på en tysk autobahn med fri hastighed og forsøget faldt helt klart ud til benzinmotorens fordel. Hvis man ser bort fra økonomien, som helt afhænger af ens kørselsforbrug, er benzinmotoren mere smidig, den vibrerer mindre, støjer mindre og opfører sig på alle måder mere civiliseret. Og det til trods for, at dieselmaskinen er temmelig god.

 

Vægtforskel

Men benzinmodellen er også over 100 kg lettere, som fortrinsvis spares ude fortil. Det mærkes i hurtige kurver, hvor styringen fornemmes lettere. Ved kørsel med topfart var der en vis uro, som en lidt tungere front måske kunne hjælpe med til at stabilisere. Men det skal tilføjes, at v i ikke har afprøvet dieselvarianten ved topfart.

 

Opel har i øvrigt også en god løsning på det problem. FlexRide er navnet og det går i al sin enkelhed ud på, at man som fører kan konfigurere bilens køremåde hvad angår affjedringskarakteristika og motorrespons. Vælger man en udpræget sportslig kombination, får man en overraskende kvik og temmelig stabil bil ud af det. Også med knap så komfortabel en affjedring, men det er til at leve med.

 

Dieselbiler sælger godt og med et stort kørselsbehov vil de ofte også være den mest økonomisk favorable løsning. Men benzinvarianten kører i dette tilfælde bedre. Og det kan i sig selv også være penge værd.


Model:

Opel Astra 1,6 Ecotec Enjoy

Listepris:

Kr. 249.900

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. benzinmotor. 115 hk – 155 Nm v 4000 o/min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,7 sek/188 km/t/

15,9 km/l 147 g/km

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

370 liter

Diverse:

ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags. Aircondition. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Sædevarme. Isofix.


Link til importøren

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt