Vi har tidligere prøvekørt den nye generation af
Opel Astra, udstyret med en 1,7 liters dieselmotor (læs
om den hér>>>). Dieselmotoren er god, men
iblandt er dieselmaskinerne lidt oversolgte og med
tanke på, at benzinmotorerne fortsat har mange
fordele, var det en god anledning til at afprøve den
nogenlunde tilsvarende benzin’er.
Dieselmotoren kunne præstere 110 hestekræfter. Den
hér prøvekørte benzin variant kunne mestre 115, men
til gengæld med er lidt lavere drejningsmoment.
Fartpræstationerne er stort set de samme, om end
benzinvarianten er lidt hurtigere, forbrugstallene
er derimod ret forskellige: Benzinmotoren kører 15,9
km/l modsat dieselmotorens 21,3.
Benzinbilen er billigere
Pga. det danske afgiftssystem skal der regnes
igennem for at finde ud af den økonomiske fordel ved
den
ene eller den anden variant og forskellen i an-skaffel-ses-
pris er da også til at tage at føle på: 26.000
kroner er benzin modellen billigere end dieselen.
Vi afprøvede imidlertid benzin modellen på en tysk
autobahn med fri hastighed og forsøget faldt helt
klart ud til benzinmotorens fordel. Hvis man ser
bort fra økonomien, som helt afhænger af ens
kørselsforbrug, er benzinmotoren mere smidig, den
vibrerer mindre, støjer mindre og opfører sig på
alle måder mere civiliseret. Og det til trods for,
at dieselmaskinen er temmelig god.
Vægtforskel
Men benzinmodellen er også over 100 kg lettere, som
fortrinsvis spares ude fortil. Det mærkes i hurtige
kurver, hvor styringen fornemmes lettere. Ved kørsel
med topfart var der en vis uro, som en lidt tungere
front måske kunne hjælpe med til at stabilisere. Men
det skal tilføjes, at v i ikke har afprøvet
dieselvarianten ved topfart.
Opel har i øvrigt også en god løsning på det
problem. FlexRide er navnet og det går i al sin
enkelhed ud på, at man som fører kan konfigurere
bilens køremåde hvad angår affjedringskarakteristika
og motorrespons. Vælger man en udpræget sportslig
kombination, får man en overraskende kvik og
temmelig stabil bil ud af det. Også med knap så
komfortabel en affjedring, men det er til at leve
med.
Dieselbiler sælger godt og med et stort kørselsbehov
vil de ofte også være den mest økonomisk favorable
løsning. Men benzinvarianten kører i dette tilfælde
bedre. Og det kan i sig selv også være penge værd.
Model: |
Opel Astra 1,6 Ecotec Enjoy |
Listepris: |
Kr. 249.900 |
Motor og transmission: |
4 cyl. 1,6 l. benzinmotor.
115 hk – 155 Nm v 4000 o/min. |
Præstationer acceleration/ topfart/
Brændstoføk/ CO2 udledning: |
11,7 sek/188 km/t/
15,9 km/l 147 g/km |
Længde: |
4,42 m |
Bagagerum: |
370 liter |
Diverse: |
ABS med EBD. ESP med TCS. EBA. 6 airbags.
Aircondition. Multijusterbart rat.
Fjernbetjent centrallås. El-justerbare
sidespejle m. varme. El-sideruder for.
Sædevarme. Isofix. |
Link til importøren
|