Opel Ampera i Motorradioen >>>
Sidste sommer havde vi lejlighed til at prøvekøre
den nye Opel Ampera i forbindelse med de første
globale prøvekørsler (læs
den første globale prøvekørsel af Opel Ampera hér >>> ). Dengang
var der tale om et såkaldt pre-produktions
eksemplar, dvs. en bil, som endnu ikke var en del af
en serieproduktion. Ampera er siden sat i
serieproduktion, den har opnået stor international
anerkendelse og den er introduceret i Danmark længe
inden man havde planlagt.
Hvad angår den praktiske oplevelse af bilen, står
artiklen fra i fjor stadig til troende. Men der er
sket en række ændringer på området.
For dyr i Danmark
For det første var det ikke så svært for Opel at
introducere Ampera i Danmark – det ville ikke føre
til spidsbelastning af produktionslinjen, for der
sælges stort set ingen herhjemme. Den er nemlig
blevet for dyr.
Der er godt nok indført afgiftsrabat på biler, så
registreringsafgiften reduceres med 4000 kroner for
hver kilometer, en bil kan køre på literen ud over
16. Og da den serieproducerede version iht. EU
normen ikke blot kører 62,5 km/l, som først oplyst,
men 83,3 km/l ender prisen i Danmark med at blive
587.880 kroner, hvoraf 273.631 kroner er
registreringsafgift og 69.854 kroner er moms.
Men det er stadig alt for mange penge til at den kan
sælges, selvom den er en udmærket bil.
Viljen til at betale ekstra
Ude i Europa er bilkøberne i et vist omfang villige
til at bidrage til en miljøforbedring ved at betale
mere for en el-bil som Opel Ampera. Ikke mindst
fordi en del af merprisen kan tjenes ind igen qua de
lavere driftsomkostninger, når man kører på
elektricitet. Men i Danmark tredobles merprisen i
kraft af vores afgiftsregler og da bliver bilen
urimelig dyr at købe – og så miljø-entusiastiske er
vi trods alt heller ikke herhjemme. Bankkontoen skal
jo gerne kunne følge med.
Det til trods for, at bilen ikke bare kører 83,3
km/l iflg. EU-normen, men efter den er sat i
serieproduktion kan køre officielt op til 83
kilometer på en opladning (ja, det er ikke en
skrivefald, der er sjovt nok sammenfald mellem de to
tal – men det gør det jo lettere at huske!!!). I
praksis vil tallet som altid blive lidt kortere, men
vores prøvekørsel gav en klar indikation af, at hvis
man eksempelvis kører på arbejde i Ampera’en, lader
den op på arbejdspladsen og siden kører hjem igen,
kan man have en afstand på op til 60-70 kilometer
mellem hjem og arbejde, uden at man behøver bruge så
meget som en dråbe benzin.
”Kun el-bilen” er begrænset
Det ville man selvfølgelig også kunne i en ”kun-el-bil”.
Men hvis nu man bliver nødt til at ændre på sine
planer i løbet af dagen, det kender alle vel til,
har man ingen begrænsninger i form af, at risikere
at løbe tør for strøm. For man har som bekendt en
lille benzinmotor med samt op til 35 liter benzin
(og tanken kan fyldes op på et øjeblik), så man på
sit eget lille elektricitetsværk selv kan producere
sin elektricitet vha. allerede ganske godt
afgiftsbelagt benzin.
Tankevækkende i øvrigt, for selvom meget
elektricitet produceres på vindkraft og i et vist
omfang på importeret atomkraft, er det stadig de
fossile brændstoffer, der bidrager mest til
el-produktionen herhjemme. Om energien kommer fra
benzin eller fra koks og nordsøolie kan vel i
miljømæssig sammenhæng være ligegyldig (men så
tjener staten selvfølgelig ingen penge).
Forureningsfri i storbyerne
Men hvis man medbringer sit eget lille
elektricitetsværk, som i en Ampera, kan man om
nødvendigt gemme elektriciteten på batteriet til man
befinder sig i forurenede områder som f.eks.
storbyerne og dermed bidrage til at reducere
luftforureningen hér. Og ved kørsel på strøm,
produceret af benzinmotoren, kan man endda køre 20
km/l – det er faktisk ligeså godt som de fleste
meget mindre biler, som danskerne køber i rå mængder
lige nu, fordi afgiften er blevet så lav, at bilerne
kan sælges til fordelagtige priser.
Det er selvfølgelig udmærket, for de små biler
forurener ikke så meget. Men de kan altså ikke køre
60-80 kilometer på elektricitet, uden brug af
forbrændingsmotor.
Satser på biler der ikke sælges
Da politikerne har vedtaget at afgiftsfritage
el-biler, som alene kører på elektricitet, og har
valgt, at el-biler, der har et lille ”sikkerhedsnet”
med i motorrummet, som føreren kan benytte, hvis han
kommer i knibe eller skal på langtur, er man
politisk kommet til at satse på en biltype, som ikke
bliver solgt til almindelige bilejere fremfor en
biltype, som sikkert udmærket kunne sælges, såfremt
man fik lov til at medbringe det ”sikkerhedsnet”,
som kan bruges i en snæver vending. For ingen ville
vel købe en bil som Ampera, hvis ikke det var fordi
man forventede, at størstedelen af kørslen ville
foregå på elektricitet.
En Ampera er nemlig hverken en rummelig familiebil
eller en hurtig langtursbil. Den er derimod en
moderne sportslig mellemklassebil i et fancy design,
der er hurtig nok på de danske veje med en
acceleration til 100 km/t på 9,1 sekunder og en
topfart på 161 km/t.
Kort omkring kørslen
Den køres som en bil med automatgear og nøgleløs
betjening. El-motoren er stort set lydløs,
benzinmotoren giver heller ikke meget lyd af sig,
køreegenskaberne er glimrende, både på de ujævne
brosten på Christiansborg Slotsplads og på de danske
lande- og motorveje. Komfortabel, godt vejgreb og
naturligvis er den fulde sikkerhedspakke inkluderet.
Der er plads til både el-motor og det lille
sikkerhedsnet i form af en 1,4 liters benzinmotor i
maskinrummet.
Kort omkring funktionen: de fleste funktioner
betjenes via touch-knapper på instrumentpanelet (en
ret fancy måde, i øvrigt), en 7” touchscreen, og
hvad motor og drivkraft angår, vil Ampera’en
automatisk køre batteriet tomt, inden den beder
benzinmotoren om at forsyne batteriet med lidt mere
elektricitet. Det sidste kan man selv styre, så man
f.eks. over en længere distance kan køre uden at
sænke batteriets strømniveau. Derved kan man f.eks.
køre ind i de bycentre i Tyskland, som er forbudt
for biler, der ikke kører på elektricitet. Er der
behov for ekstra kræfter, f.eks. ved bjergkørsel,
kan man sikre, at batteriet leverer ekstra strøm og
man kan også genoplade batteriet ved hjælp af
generator-strøm, men det er så benzinforbrugende at
ingen finder på at gøre det, før behovet virkelig er
der.
Det er
Christiansborg politikerne der afgør, om el-biler
som Ampera skal frem i lyset eller blive i skyggen -
i Danmark i hvert fald.
|