- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nederst i billedet: El-bilen, som kan og hovedsagelig vil blive kørt på elektricitet fra lysnettet - for ellers er der ingen idé i at anskaffe den. Øverst i billedet: Christiansborg, hvor politikerne afgør, om danskerne skal have denne valgmulighed, som alle andre miljøbevidste europæere har, ved at give afgiftsrabat så den kan sælges til konkurrencedygtige priser. Aller øverst: Den blå himmel vi alle gerne vil medvirke til at bevare - men nogle mere end andre, tilsyneladende. Skjult bag Ampera'en: Parkeringspladsen på Christiansborg Slotsplads, hvor der alene var parkeret biler, der kører på diesel eller benzin.


Biltest: Opel Ampera

El-bil med sikkerhedsnet


Af Søren Clauding – september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel Ampera i Motorradioen >>>


Sidste sommer havde vi lejlighed til at prøvekøre den nye Opel Ampera i forbindelse med de første globale prøvekørsler (læs den første globale prøvekørsel af Opel Ampera hér >>> ). Dengang var der tale om et såkaldt pre-produktions eksemplar, dvs. en bil, som endnu ikke var en del af en serieproduktion. Ampera er siden sat i serieproduktion, den har opnået stor international anerkendelse og den er introduceret i Danmark længe inden man havde planlagt.

 

Hvad angår den praktiske oplevelse af bilen, står artiklen fra i fjor stadig til troende. Men der er sket en række ændringer på området.

 

For dyr i Danmark

For det første var det ikke så svært for Opel at introducere Ampera i Danmark – det ville ikke føre til spidsbelastning af produktionslinjen, for der sælges stort set ingen herhjemme. Den er nemlig blevet for dyr.

 

Der er godt nok indført afgiftsrabat på biler, så registreringsafgiften reduceres med 4000 kroner for hver kilometer, en bil kan køre på literen ud over 16. Og da den serieproducerede version iht. EU normen ikke blot kører 62,5 km/l, som først oplyst, men 83,3 km/l ender prisen i Danmark med at blive 587.880 kroner, hvoraf 273.631 kroner er registreringsafgift og 69.854 kroner er moms.

 

Men det er stadig alt for mange penge til at den kan sælges, selvom den er en udmærket bil.

 

Viljen til at betale ekstra

Ude i Europa er bilkøberne i et vist omfang villige til at bidrage til en miljøforbedring ved at betale mere for en el-bil som Opel Ampera. Ikke mindst fordi en del af merprisen kan tjenes ind igen qua de lavere driftsomkostninger, når man kører på elektricitet. Men i Danmark tredobles merprisen i kraft af vores afgiftsregler og da bliver bilen urimelig dyr at købe – og så miljø-entusiastiske er vi trods alt heller ikke herhjemme. Bankkontoen skal jo gerne kunne følge med.

 

Det til trods for, at bilen ikke bare kører 83,3 km/l iflg. EU-normen, men efter den er sat i serieproduktion kan køre officielt op til 83 kilometer på en opladning (ja, det er ikke en skrivefald, der er sjovt nok sammenfald mellem de to tal – men det gør det jo lettere at huske!!!). I praksis vil tallet som altid blive lidt kortere, men vores prøvekørsel gav en klar indikation af, at hvis man eksempelvis kører på arbejde i Ampera’en, lader den op på arbejdspladsen og siden kører hjem igen, kan man have en afstand på op til 60-70 kilometer mellem hjem og arbejde, uden at man behøver bruge så meget som en dråbe benzin.

 

”Kun el-bilen” er begrænset

Det ville man selvfølgelig også kunne i en ”kun-el-bil”. Men hvis nu man bliver nødt til at ændre på sine planer i løbet af dagen, det kender alle vel til, har man ingen begrænsninger i form af, at risikere at løbe tør for strøm. For man har som bekendt en lille benzinmotor med samt op til 35 liter benzin (og tanken kan fyldes op på et øjeblik), så man på sit eget lille elektricitetsværk selv kan producere sin elektricitet vha. allerede ganske godt afgiftsbelagt benzin.

 

Tankevækkende i øvrigt, for selvom meget elektricitet produceres på vindkraft og i et vist omfang på importeret atomkraft, er det stadig de fossile brændstoffer, der bidrager mest til el-produktionen herhjemme. Om energien kommer fra benzin eller fra koks og nordsøolie kan vel i miljømæssig sammenhæng være ligegyldig (men så tjener staten selvfølgelig ingen penge).

 

Forureningsfri i storbyerne

Men hvis man medbringer sit eget lille elektricitetsværk, som i en Ampera, kan man om nødvendigt gemme elektriciteten på batteriet til man befinder sig i forurenede områder som f.eks. storbyerne og dermed bidrage til at reducere luftforureningen hér. Og ved kørsel på strøm, produceret af benzinmotoren, kan man endda køre 20 km/l – det er faktisk ligeså godt som de fleste meget mindre biler, som danskerne køber i rå mængder lige nu, fordi afgiften er blevet så lav, at bilerne kan sælges til fordelagtige priser.

 

Det er selvfølgelig udmærket, for de små biler forurener ikke så meget. Men de kan altså ikke køre 60-80 kilometer på elektricitet, uden brug af forbrændingsmotor.

 

Satser på biler der ikke sælges

Da politikerne har vedtaget at afgiftsfritage el-biler, som alene kører på elektricitet, og har valgt, at el-biler, der har et lille ”sikkerhedsnet” med i motorrummet, som føreren kan benytte, hvis han kommer i knibe eller skal på langtur, er man politisk kommet til at satse på en biltype, som ikke bliver solgt til almindelige bilejere fremfor en biltype, som sikkert udmærket kunne sælges, såfremt man fik lov til at medbringe det ”sikkerhedsnet”, som kan bruges i en snæver vending. For ingen ville vel købe en bil som Ampera, hvis ikke det var fordi man forventede, at størstedelen af kørslen ville foregå på elektricitet.

 

En Ampera er nemlig hverken en rummelig familiebil eller en hurtig langtursbil. Den er derimod en moderne sportslig mellemklassebil i et fancy design, der er hurtig nok på de danske veje med en acceleration til 100 km/t på 9,1 sekunder og en topfart på 161 km/t.

 

Kort omkring kørslen

Den køres som en bil med automatgear og nøgleløs betjening. El-motoren er stort set lydløs, benzinmotoren giver heller ikke meget lyd af sig, køreegenskaberne er glimrende, både på de ujævne brosten på Christiansborg Slotsplads og på de danske lande- og motorveje. Komfortabel, godt vejgreb og naturligvis er den fulde sikkerhedspakke inkluderet.


Der er plads til både el-motor og det lille sikkerhedsnet i form af en 1,4 liters benzinmotor i maskinrummet.


Kort omkring funktionen: de fleste funktioner betjenes via touch-knapper på instrumentpanelet (en ret fancy måde, i øvrigt), en 7” touchscreen, og hvad motor og drivkraft angår, vil Ampera’en automatisk køre batteriet tomt, inden den beder benzinmotoren om at forsyne batteriet med lidt mere elektricitet. Det sidste kan man selv styre, så man f.eks. over en længere distance kan køre uden at sænke batteriets strømniveau. Derved kan man f.eks. køre ind i de bycentre i Tyskland, som er forbudt for biler, der ikke kører på elektricitet. Er der behov for ekstra kræfter, f.eks. ved bjergkørsel, kan man sikre, at batteriet leverer ekstra strøm og man kan også genoplade batteriet ved hjælp af generator-strøm, men det er så benzinforbrugende at ingen finder på at gøre det, før behovet virkelig er der.


Det er Christiansborg politikerne der afgør, om el-biler som Ampera skal frem i lyset eller blive i skyggen - i Danmark i hvert fald.

Opel Ampera byder ikke alene på moderne high-tec men også et iøjefaldende moderne design.


Model:

Opel Ampera

Listepris:

Kr. 587.880 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

Elektromotor. 150 hk. 370 Nm/ 100-max.  omdr./min. 1,4 liters 4-cyl. Benzinmotor til drift af el-generator. 86 hk. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 161 km/t/ 83,3 km/l /27 g/km

Længde:

4,50 m

Bagagerum:

310-1005 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med TCS. 17” alufælge. Dæktryksovervågning. Regnsensor. For-opvarmning af kabinen. 7 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme. Isofix. Ladekabel til 6 og 10 Amp.


Link til importøren


Fra den store 72 skærm i instrumentpanelet kan man følge energistrømmene - hvis man vil. Skærmen benyttes også til audioanlægget og navigation (ekstraudstyr).

 

Cockpittet er moderne og funktionsmæssigt ikke væsens forskelligt fra en hvilken som helst anden bil. Dog er de fleste knappe af berøringstypen.

 

Bagagerumsklappen slår højt op og adgangen til bagagerummet er enkel. I stedet for en traditionel hattehylde eller rullegardin er ophængt et fleksibelt dække. Det fungerer forbavsende godt i praksis.

 

Bagsædepladsen er splittet ad på to siddepladser - ligesom i Mercedes CLS. Men hér benyttes pladsen mellem sæderne til bilens litium-ion batteri.

 

Ladekabel til 6 og 10 Amp., så man kan lade Ampera'en op fra en almindelig stikkontakt, følger med og har sin egen plads under bagagerumsbunden.

 

Lædersæder var ekstraudstyr i den prøvekørte Ampera og er med til at understrege det fancy design.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt