Samtidig med, at den samlede verdenspresse for få år
siden var samlet udenfor Adam Opel AG i Rüsselsheim
og ventede på, at fabrikkens bestyrelse ville komme
ud og erklære Opel konkurs, påbegyndte en
arbejdsgruppe inde bag murene arbejdet på den bil,
der formentlig har givet Opel størst opmærksomhed i
nyere tid, opkaldt i respekt for fabrikkens
grundlægger: Opel ADAM.
Den lille og sande anekdote fortæller i al sin
enkelhed om de kræfter, den legendariske tyske
bilfabrik besidder. Det gåpåmod, den
overlevelseslyst og -evne som fabrikken besidder og
resultatet er unikt: Ingen anden bilfabrik har
formået, oven i købet på så kort tid at udvikle et
fancy, tidssvarende køretøj, der i stort set enhver
detalje kan defineres af køberen.
For meget af det gode?
Det eneste, man kan frygte, er, at det er for meget
af det gode at kunne udforme over 50.000 forskellige
Opel ADAM’er, og Opel har da også valgt, at gruppere
en række konstellationer, som man så kan vælge ud
fra, tage som de er eller måske lige tilføje en
enkelt vigtig (for køberen) finesse, som gør netop
hans eksemplar unikt.
Basis for alle bilerne er naturligvis den samme. De
kører indenfor visse rammer ens, og
leveringsforholdene såvel som hele serviceapparatet
er det samme for Opel ADAM som for en hvilken som
helst anden Opel. Men ADAM ER anderledes, næsten så
anderledes som man ønsker det.
Fra Portugal til Danmark
Vi kørte Opel ADAM for første gang i efteråret (læs
den første prøvekørsel af Opel Adam hér >>>).
Det foregik på plane og ofte snoede portugisiske
landeveje i området vest for Lissabon. At prøve
bilen på danske veje er en anden historie, for
uanset hvor glade vi er for vores lille land, findes
der rigtig mange, rigtig ujævne og dårlige veje. De
findes ikke mindst i byområderne, som hver eneste
sommer ændres til gigantiske vejarbejdspladser,
fordi hele infrastrukturen i de danske storbyer er
gravet ned i jorden – under gader og veje.
Det er ikke uden betydning, for det er præcis de
forhold, Opel ADAM er tænkt at skulle eksistere
under. Den blot 3,7 meter lange bil er skabt som en
bybil, et moderne og også ret fancy transporttilbud
til måske især yngre, dynamiske mennesker, der
tilbringer meget af deres liv netop i byerne. Og
kørebanerne i danske byer er ofte en rystende
oplevelse i ordets bogstaveligste forstand.
Kører godt – også i byen
Opel ADAM er fast affjedret og vi kunne frygte lidt
for fast. Det er nødvendigt, hvis man vil sikre en
lille bil med kort akselafstand god kurvestabilitet
og på det område går Opel ikke på kompromis. Opel
ADAM kører rigtig godt. Sjovt nok gør den det også
på de ujævne, asfalt-lappede danske veje. Den
parerer ujævnhederne uden de store komfortable
afsavn, men nok så vigtigt: Den mister ikke
stabiliteten og det er vigtigt i pulserende bytrafik
med mange overraskelser.
Den prøvekørte bil havde udstyrsbetegnelsen ”Jam” og
var udstyret med den mindste motor, en 1,2 liters
benzinmaskine, der præsterer 70 hestekræfter. Derved
rammer den også den laveste pris på blot 150.000
kroner. Men er det nu en lav pris for en bil, der
ikke byder på bedre plads end mange biler til
100.000 kroner?
Historien har mindre betydning
Ubetinget ja, af flere grunde. For det første har
Opel ADAM et i manges øjne mere attraktivt udseende.
Den har ikke samme historie bag sig som en MINI
eller en Fiat 500 (som heller ikke hører til i
100.000 kroners prisklassen og som Opel ikke holder
sig tilbage fra at nævne som målestok), men Opel
ADAM er også rettet imod yngre mennesker for hvem
det historiske i denne sammenhæng ikke er noget, man
vil betale penge for.
For det andet kører den rigtig godt. For det tredje
har den et udstyrsniveau, som for 100.000-kroners
bilerne også ville gøre dem markant dyrere. For det
fjerde: Hvis man synes, at 150.000 kroner for
forholdsvis beskeden plads er mange penge, kan man
jo bare købe en Corsa i stedet for. Her er den
billigste udgave billigere end den billigste ADAM –
selvom den er mere rummelig.
Anderledes prissætning
Det er med andre ord ikke helt det samme, man
betaler for en ADAM som for andre småbiler. Spot
også lige priserne på såvel Fiat 500 som MINI, så
har man en idé hvor sammenhængen.
70 benzinheste gør ikke Opel ADAM til en
hurtigløber. Den når 100 km/t på små 15 sekunder –
men det rækker såmænd meget godt i bytrafikken.
Alternativt kan man vælge at investere 30.000 kroner
mere i projektet, hvorved ADAM får både mere udstyr
og 30 flere hestekræfter. Præcis den variant har vi
ikke prøvet, men det rykker givetvis noget mere i
det lille køretøj, hvilket både kan være sjovere,
hvis man er til det og også hensigtsmæssigt, hvis en
del af biltiden tilbringes udenfor de urbane
begrænsninger.
Jam udstyret
Udstyret i 1,2 Jam inkluderer fartpilot, som også
ved bykørsel kan være en fordel, måske især hvis man
gerne vil overholde hastighedsgrænsen på
indfaldsveje, der lægger op til højere fart.
Multijusterbart læderrat er standard, det samme er
elektriske sidespejle, 16” alufælge, fjernbetjent
centrallås, hastighedsafhængig servostyring –
selvfølgelig med en særlig city-indstilling, der gør
rat-bevægelserne fjerlette – el-sideruder samt en
let læselig 7” touchscreen i instrumentpanelet.
Skærmen kan man tilslutte sin smartphone (via
Bluetooth eller AUX) og vha. en særlig app., som
downloades gratis til telefonen, har man pludselig
navigation. Vi spørger blot, hvor man skal lægge
telefonen fra sig, i kopholderen…men hvor skal man
så stille koppen?
Blandt
andre mere lavpraktiske egenskaber er et beskedent
170 liters bagagerum, der kan forøges til 663 liter,
hvis de delelige bagsæderyglæn lægges ned. Og i den
prøvekørte udgave var der også en praktisk boks, som
kan placeres under bagagerumsbunden, når den
befinder sig i øverste position og som hjælper med
til at holde styr på småting derude bagtil.
Kun én dør i hver side
Største minus ved en Opel ADAM bliver først
åbenbart, når man vil anvende bagsæderne. Der er,
bilens størrelse taget i betragtning, rimelig plads
på bagsædet, og indstigningen er gjort lettere ved
at forsæderne kører frem. Men det er imidlertid også
nødvendigt, for Adam har kun én dør i hver side –
det ser frækkere ud, men gør ikke bilen effektivt
til et 4/5 personers køretøj.
Til en Opel ADAM kan man bestille bunker af
gimmicks, som hver især er med til at gøre bilen
unik. Den prøvekørte udgave havde bl.a.
stjernehimlen i loftet – 64 små LED-lys gemt bag
loftpanelet. Det giver en ret god effekt og hvem
kunne ikke engang imellem have lyst til at læne sig
tilbage og kikke stjerner – selvom der hænger tætte
skyer på himlen.
…og så er en Opel ADAM bygget til at holde:
Karrosseriet er galvaniseret!
|