- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Opel ADAM 1,2 70 hk JAM

Overlevelsesinstinktet sejrede - heldigvis


Af Søren Clauding – april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtidig med, at den samlede verdenspresse for få år siden var samlet udenfor Adam Opel AG i Rüsselsheim og ventede på, at fabrikkens bestyrelse ville komme ud og erklære Opel konkurs, påbegyndte en arbejdsgruppe inde bag murene arbejdet på den bil, der formentlig har givet Opel størst opmærksomhed i nyere tid, opkaldt i respekt for fabrikkens grundlægger: Opel ADAM.

 

Den lille og sande anekdote fortæller i al sin enkelhed om de kræfter, den legendariske tyske bilfabrik besidder. Det gåpåmod, den overlevelseslyst og -evne som fabrikken besidder og resultatet er unikt: Ingen anden bilfabrik har formået, oven i købet på så kort tid at udvikle et fancy, tidssvarende køretøj, der i stort set enhver detalje kan defineres af køberen.

 

For meget af det gode?

Det eneste, man kan frygte, er, at det er for meget af det gode at kunne udforme over 50.000 forskellige Opel ADAM’er, og Opel har da også valgt, at gruppere en række konstellationer, som man så kan vælge ud fra, tage som de er eller måske lige tilføje en enkelt vigtig (for køberen) finesse, som gør netop hans eksemplar unikt.

 

Basis for alle bilerne er naturligvis den samme. De kører indenfor visse rammer ens, og leveringsforholdene såvel som hele serviceapparatet er det samme for Opel ADAM som for en hvilken som helst anden Opel. Men ADAM ER anderledes, næsten så anderledes som man ønsker det.

 

Fra Portugal til Danmark

Vi kørte Opel ADAM for første gang i efteråret (læs den første prøvekørsel af Opel Adam hér >>>). Det foregik på plane og ofte snoede portugisiske landeveje i området vest for Lissabon. At prøve bilen på danske veje er en anden historie, for uanset hvor glade vi er for vores lille land, findes der rigtig mange, rigtig ujævne og dårlige veje. De findes ikke mindst i byområderne, som hver eneste sommer ændres til gigantiske vejarbejdspladser, fordi hele infrastrukturen i de danske storbyer er gravet ned i jorden – under gader og veje.

 

Det er ikke uden betydning, for det er præcis de forhold, Opel ADAM er tænkt at skulle eksistere under. Den blot 3,7 meter lange bil er skabt som en bybil, et moderne og også ret fancy transporttilbud til måske især yngre, dynamiske mennesker, der tilbringer meget af deres liv netop i byerne. Og kørebanerne i danske byer er ofte en rystende oplevelse i ordets bogstaveligste forstand.

 

Kører godt – også i byen

Opel ADAM er fast affjedret og vi kunne frygte lidt for fast. Det er nødvendigt, hvis man vil sikre en lille bil med kort akselafstand god kurvestabilitet og på det område går Opel ikke på kompromis. Opel ADAM kører rigtig godt. Sjovt nok gør den det også på de ujævne, asfalt-lappede danske veje. Den parerer ujævnhederne uden de store komfortable afsavn, men nok så vigtigt: Den mister ikke stabiliteten og det er vigtigt i pulserende bytrafik med mange overraskelser.

 

Den prøvekørte bil havde udstyrsbetegnelsen ”Jam” og var udstyret med den mindste motor, en 1,2 liters benzinmaskine, der præsterer 70 hestekræfter. Derved rammer den også den laveste pris på blot 150.000 kroner. Men er det nu en lav pris for en bil, der ikke byder på bedre plads end mange biler til 100.000 kroner?



Historien har mindre betydning

Ubetinget ja, af flere grunde. For det første har Opel ADAM et i manges øjne mere attraktivt udseende. Den har ikke samme historie bag sig som en MINI eller en Fiat 500 (som heller ikke hører til i 100.000 kroners prisklassen og som Opel ikke holder sig tilbage fra at nævne som målestok), men Opel ADAM er også rettet imod yngre mennesker for hvem det historiske i denne sammenhæng ikke er noget, man vil betale penge for.

 

For det andet kører den rigtig godt. For det tredje har den et udstyrsniveau, som for 100.000-kroners bilerne også ville gøre dem markant dyrere. For det fjerde: Hvis man synes, at 150.000 kroner for forholdsvis beskeden plads er mange penge, kan man jo bare købe en Corsa i stedet for. Her er den billigste udgave billigere end den billigste ADAM – selvom den er mere rummelig.

 

Anderledes prissætning

Det er med andre ord ikke helt det samme, man betaler for en ADAM som for andre småbiler. Spot også lige priserne på såvel Fiat 500 som MINI, så har man en idé hvor sammenhængen.

 

70 benzinheste gør ikke Opel ADAM til en hurtigløber. Den når 100 km/t på små 15 sekunder – men det rækker såmænd meget godt i bytrafikken. Alternativt kan man vælge at investere 30.000 kroner mere i projektet, hvorved ADAM får både mere udstyr og 30 flere hestekræfter. Præcis den variant har vi ikke prøvet, men det rykker givetvis noget mere i det lille køretøj, hvilket både kan være sjovere, hvis man er til det og også hensigtsmæssigt, hvis en del af biltiden tilbringes udenfor de urbane begrænsninger.

 

Jam udstyret

Udstyret i 1,2 Jam inkluderer fartpilot, som også ved bykørsel kan være en fordel, måske især hvis man gerne vil overholde hastighedsgrænsen på indfaldsveje, der lægger op til højere fart. Multijusterbart læderrat er standard, det samme er elektriske sidespejle, 16” alufælge, fjernbetjent centrallås, hastighedsafhængig servostyring – selvfølgelig med en særlig city-indstilling, der gør rat-bevægelserne fjerlette – el-sideruder samt en let læselig 7” touchscreen i instrumentpanelet.

 

Skærmen kan man tilslutte sin smartphone (via Bluetooth eller AUX) og vha. en særlig app., som downloades gratis til telefonen, har man pludselig navigation. Vi spørger blot, hvor man skal lægge telefonen fra sig, i kopholderen…men hvor skal man så stille koppen?

 

Blandt andre mere lavpraktiske egenskaber er et beskedent 170 liters bagagerum, der kan forøges til 663 liter, hvis de delelige bagsæderyglæn lægges ned. Og i den prøvekørte udgave var der også en praktisk boks, som kan placeres under bagagerumsbunden, når den befinder sig i øverste position og som hjælper med til at holde styr på småting derude bagtil.

 

Kun én dør i hver side

Største minus ved en Opel ADAM bliver først åbenbart, når man vil anvende bagsæderne. Der er, bilens størrelse taget i betragtning, rimelig plads på bagsædet, og indstigningen er gjort lettere ved at forsæderne kører frem. Men det er imidlertid også nødvendigt, for Adam har kun én dør i hver side – det ser frækkere ud, men gør ikke bilen effektivt til et 4/5 personers køretøj.

 

Til en Opel ADAM kan man bestille bunker af gimmicks, som hver især er med til at gøre bilen unik. Den prøvekørte udgave havde bl.a. stjernehimlen i loftet – 64 små LED-lys gemt bag loftpanelet. Det giver en ret god effekt og hvem kunne ikke engang imellem have lyst til at læne sig tilbage og kikke stjerner – selvom der hænger tætte skyer på himlen.

 

…og så er en Opel ADAM bygget til at holde: Karrosseriet er galvaniseret!


Opel ADAM i Motorradioen



Modelnavn:

Opel ADAM 1,2 70 hk JAM

Listepris:

Kr. 149.990

Motor:

4 cyl. 1,2 l turbobenzinmotor. 70 hk. 115 Nm/4000 omdr./min. 5 gear.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

14,9 sek/165 km/t/ 20,0/l. 118 g/km

Længde

3,70 m

Bagagerum

170-663 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. 16” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for. Aircondition. IntelliLink inkl. 7” touchscreen. Board-computer. Bluetooth+USB. Isofix. Galvaniseret karrosseri.


Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt