Det er en usædvanlig cross-over Nissan har skabt i
form af Nissan Qashqai. Cross-over begrebet dækker
typisk over en krydsning mellem en SUV og en
traditionel personbil. Det er der til dels også tale
om i Qashqai tilfældet, men Nissan har gjort lidt
mere end det.
Om det hænger sammen med, at man vitterligt ikke har
særlig mange personbiler i sit modelprogram, kunne
tænkes. I foråret stoppede man produktionen af
Nissan Primera og selvom der er tanker om, på et
senere tidspunkt at producere en ny større
mellemklassebil, ligger det et stykke ud i
fremtiden.
Firehjulstræk
Er man svoren Nissan Primera ejer, er der derfor kun
én mulighed, når man skal skifte bil: Nissan Qashqai.
Da Nissan desuden er god til firehjulstræk, var det
nærliggende for fabrikken at give cross-over’en
firehjulstræk. Det har den så fået, med mindre man
vælger den aller billigste udgave, der alene har
trækket på forhjulene.
Resultatet er blevet en cross-over, der lidt ligner
en lidt højbenet kompakt stationcar og næsten har
terrængående køreegenskaber – det er nyt for Nissan
kenderne og godt for nye Nissan ejere. Nissans
såkaldte All Wheel Drive er nemlig rigtig godt.
Kompakt
Men der er en sidste ting: det hele fylder ikke
særlig meget. Næsten alle bilmodeller har vokseværk.
Nissan Qashqai er selvfølgelig ret ny på markedet og
har ingen forgænger, men den er mindre – undskyld
kortere – end den aller første Primera og alle dem
der siden er fulgt efter. Det gør den ret enestående
som altmulig bil. Ikke ”multibil”, for lige at slå
det fast.
AWD systemet giver sikkerhed på plan asfalt, fordi
Qashqai normalt er forhjulstrukken og først kobler
firehjulstrækket til, når der er brug for det. En
del SUV’er har et lignende system, men få
cross-over’e. Og så kan man låse differentialet.
Derved sikrer man, at bilen har fodfæste, også
selvom den skulle miste grebet med ét af hjulene.
Det gør den ikke til en off-road’er, dertil er
frihøjden for ringe og mulighederne for hjulvandring
for få – plus manglen på reduktionsgear. Men den
klarer sig rigtig mange gange bedre udenfor plan
asfalt end traditionelle personbiler gør det.
Brændstoføkonomisk
Samtidig er brændstoføkonomien fornuftig. Den
prøvekørte variant var udstyret med en 150 hestes
2-liters dieselmotor, som kører knap 15 km pr. liter
og blot udleder 184 g CO2 pr. km. En motor, som i
øvrigt også er både harmonisk og behagelig.
Selvom Qashqai er kort, er den rigtig rummelig. Den
har god bagageplads og fin benplads på bagsædet,
hvor man dog sidder forholdsvis opret. Under
bagklappen er der for lidt plads, når
man er høj, men indvendig er der blevet plads til
reservehjul og så er topvarianten ”Tekna” udstyret
med et dejligt panoramatag. Taget kan ikke åbnes,
men det er glasklart og giver et smukt lysindfald.
Når solen bliver |