Nissan Qashqai 360 i Motorradioen >>>
Det bliver standard på den kommende nye Nissan Note,
men allerede nu kan man købe en Nissan Qashqai med
kamelæon syn, som Nissan kalder Around View. Det er
kendetegnet ved, at man fra førerpladsen kan se hele
vejen rundt om bilen. Af samme grund har Nissan døbt
den 360 (grader).
Det er én af en række features, der er indeholdt i
udstyrsvarianten af den yderst populære
multifunktionsbil, som har taget både danske
bilkøbere og europæiske dito med storm. Nissan
Qashqai har ganske enkelt øget salget på et marked i
tilbagegang. Det er ganske godt gjort, for nu at
sige det mildt, og denne fremgang skal fortsætte.
Derfor den nye udstyrsmodel.
Foruden Around-View-Monitor, får køberne også Nissan
Connect, panoramaglastag, tagræling og spejlkapper i
sort højglans med i købet. Det er slet ikke dårligt
set i lyset af en basispris på 300.000 kroner for
benzin-udgaven og 362.000 kroner for den
dieselversion, vi har prøvet.
Around-View
Around-View-Monitor består i al sin enkelhed af fire
mini-kameraer anbragt under Nissan-logo’et på
frontgrillen, under hvert sidespejl og under
bagruden. Billedet fra de fire kameraer sættes
sammen til et billede på skærmen i midterkonsollen
under instrumentpanelet og man kan da under
manøvrering se, hvad der befinder sig i de ellers
blinde områder omkring bilen.
Det medvirker til at hindre påkørsel af skjulte
genstande og gør det muligt at parkere med større
nøjagtighed end f.eks. de automatiske
parkeringssystem, der aldrig helt er slået an på
markedet, muliggør. Systemet inkluderer også et
regulært bakkamera.
Der er dog to minusser, dels at skærmen ikke er så
stor som man efterhånden er vant til at den slags
skærme er, dels at man kun kan se omkring bilen, når
den er i bakgear. Vi kunne faktisk godt tænke os at
kunne se hvad der er lige foran bilen – men her må
man så nøjes med forruden…
Omfattende udstyr
Del-læder indgår i Style-udstyret, det samme gør
regnsonsorer, 2-zone klimaanlæg, og
panoramaglastaget giver et godt lysindfald, der
understøttet af lyse paneler giver et let indtryk i
den rummelige kabine. Udvendigt muliggør
tagrælingerne at man kan udvide bagagekapaciteten
med tagbagage.
Style udstyret inkluderer også 18” alufælge.
Heldigvis var testbilen iført vinterdæk, monteret på
17” fælge, for en Qashqai er forholdsvis fast
affjedret og 18” fælge med tilhørende lavprofildæk
kompenserer ikke lige præcis for de faste fjedre –
som er nødvendige for at bilen ikke skal krænge for
meget gennem kurverne.
Enestående stabilitet
Køreegenskaberne oplevedes som relativt komfortable
og styregenskaberne er forbilledlige. Det blæste
voldsomt mens vi havde Qashqai’en til test og kan i
den grad rose dens retningsstabilitet og stort set
ikke mærkbare sidevindsfølsomhed. Det er ganske
enkelt unikt så lidt den er berørt af næsten
stormende sidevind.
Motoren har vi tidligere stiftet bekendtskab med,
men det var i en ”+2 variant” med firehjulstræk (læs
prøvekørslen af Nissan Qashqai 1,6 dCi 4X4 hér >>>).
Den prøvekørte model havde alene træk på forhjulene
(firehjulstræk koster dog blot 22.000 kroner oveni),
men deri indgår også både bedre fartpræstationer og
en bedre brændstoføkonomi. Ret meget bedre, faktisk,
for med forhjulstræk kan man nå 100 km/t på 10,3
sekunder (vs. 11,6 med 4X4) og man kan køre hele
22,2 km/l (vs. 18,9). Maskineriet trækker
forbløffende godt, hvad accelerations tallet
indikerer, men brummer dog også en del.
|