- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Micra 1,2 5M/T Tekna

 

Mikro-luksus

 


Af Søren Clauding – august 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere præsenteret den nye Nissan Micra her på Motorsiden.dk (læs hér>>>, læs hér>>>), og samtlige konklusioner gælder naturligvis fortsat. Den umiddelbare opfattelse er en glimrende moderne lille bil – men med et udseende, der ikke lige præcis får den til at vække opsigt i trafikbilledet.

 

Er det imidlertid det, man ønsker, kan der laves om på det. Med enkelte stilistiske justeringer, en flot sort lakering med et stænk af dyb violet, 15” alufælge og en masse udstyr, så vupti ser tingene anderledes ud. Og samtidig er den lille micro-Nissan forvandlet til en lille luksusbil. Miraklernes tid er ikke forbi endnu…

 

Udstyrsstykke

Det er oven i købet lige til at gå til. Nissan har nemlig en udstyrs variant af Nissan Micra, som kaldes ”Tekna”. Bestiller man sådan en, skal man betale 170.000 kroner – men for de penge får man så også en ægte mikro-luksusbil ud af det. Klimaanlæg, sædevarme, fartpilot med fartbegrænser, kørecomputer, regnsensor (heldigt, for i testperioden regnede det en del, for nu at sige det mildt), tågeforlygter (heller ingen dårlig ting på denne årstid), læderrat, AUX og USB-stik og på den prøvekørte udgave yderligere bagspoiler, lidt krom hist og her samt en såkaldt protection-pakke som gør det lettere at undgå skrammer i lakken. Ekstraudstyr, som tilsammen ikke koster mere end 11.000 kroner. Bilen er derpå som forvandlet. Og prikken over i’et sættes af et heldækkende glastag (som kan afdækkes), der også er inkluderet i Tekna udstyret.



Man skal dog ikke glemme, at Nissan i den skærpede konkurrence på småbilsmarkedet også sælger en skrabet version til blot 115.000 kroner, så handler det blot om at købe Micra, kan man komme ret billigt til den. Nissan Micra har nemlig altid, både før og efter det blev ”in” at køre småbiler (godt dikteret af slunkne bankkonti og et stærkt forhøjet sikkerhedsniveau) været populær, ikke mindst i Danmark. Der kører fortsat mange gamle Micra’er rundt i trafikken, simpelthen fordi kvaliteten er i top. Den er en ægte japaner på det punkt.

 

Elfenben

Den prøvekørte version var ikke blot elegant udvendigt men også indvendigt. Indtrækket var elfenbenfarvet (dvs. en anelsen mørkere end råhvid). Spørgsmålet er hvor længe… Hvad indtrækket angår, er bilen ikke beregnet til børnefamilier. Funktionsmæssigt vil den glimrende kunne udfylde den rolle.

 

I kabinen har konstruktørerne fået skabt mirakuløst meget plads. Handskerums arrangementet er i særklasse med to aflukkelige rum samt en lille hylde. Det gør det muligt at holde orden i bilen, hvad der især er nødvendigt i småbiler, hvis ikke de på et øjeblik skal ligne et bombekrater og det ville ærlig talt være synd for den lille bil.



Nøglefri betjening

Nissan Micra hører til den type af biler, som man kommer til at holde af i en testperiode. Man begynder at leve med den, glæder sig hver gang over den nøglefri betjening, man bruger den og forbipasserende spørger til den!

 

Maskineriet er glimrende, størrelsen taget i betragtning. De 80 hestekræfter er lige præcis den mereffekt, som savnes hos de små tre-cylindrede konkurrenter. Topfarten på 170 km/t er uaktuel i Danmark men et signal om, at er man et par mennesker, der skal en tur ned ad de tyske autobahns, er det ikke en utænkelig opgave. Og heller ikke en særlig kostbar mission, for med 20 kilometer pr. liter benzin (et tal man kommer tæt på i praksis, men næppe ved 170 km/t, som vi dog ikke har prøvet) er bilen i hverdagen ligeså økonomisk som de konkurrenter, der fører sig frem på et ultra lavt benzinforbrug.



Minus’erne

Minus’er? Handler det om udstyr og elegance, stort set ingen, savner multijusterbart rat, men det er til at leve med. Handler det om meget bil for pengene, skal man vælge den udstyrsfattige basismodel. Problemet er den danske afgift, som gør merprisen for fabriksmonteret standardudstyr tre gange højere end det i virkeligheden koster, det gælder alle biler på markedet, men er naturligt nok mere udpræget jo højere op i pris man kommer. Og så skal det i øvrigt tilføjes, at Nissan selv har arbejdet med priserne, så den prøvekørte Tekna variant er blevet 14.000 kroner billigere end den var. Det var ingen dum beslutning, at sænke prisen.


Model:

Nissan Micra 1,2 5M/T Tekna

Listepris:

Kr. 168.990

Motor og transmission:

3 cyl. benzinmotor 1,2 l. 80 hk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13,7 sek./ 170 km/t/ 20,0 km/l /115 g/km

Længde:

3,78 m

Bagagerum:

265-605 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Tågelygter for og bag. Højdejusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. Glastag. 2 X Isofix. AUX, USB, Bluetooth. Nødreservehjul.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt