Nissan har introduceret en ny udgave af den kompakte
Micra. Den har tilnavnet ”DIG-S” og de fire
bogstaver siger stort set det hele. Hvis man altså
ved, hvad de står for. Hér afsløret: Direct
Injection Gasoline Supercharger. Eller på almindelig
dansk: Flere heste og længere på literen.
I den danske oversættelse kan det godt være, at
bogstav-kombinationen går lidt fløjten, men hvad gør
det, hvis bilen lever op til betegnelsen. Direkte
indsprøjtning af benzin giver sådan nogenlunde sig
selv. Benzinen sprøjtes med andre ord direkte ind i
forbrændingskamrene og derved opnår man en præcis
styring af forbrændingen. Og en Supercharger er det,
vi på dansk kalder en kompressor.
Samme idé som turbolader
En kompressor er en meget gammel opfindelse og den
er baseret på samme idé som en turbolader: At presse
mere luft ind i forbrændingskamrene, end stemplerne
selv kan suge ind, og derved – med uændret forhold
mellem benzinstøv og luft – at kunne lede mere
benzin derind også. Dermed vil eksplosionen blive
større, man opnår mere effekt og i forhold til en
turbolader er der med en kompressor ingen turbotøven.
En kompressor drives nemlig direkte af krumtapakslen
modsat turboladeren, der drives af motorens
udstødning. Forskellen resulterer i, at en
turbomotor typisk vil kunne levere et højt
drejningsmoment ved relativt lave motoromdrejninger
(fordi den drives af udstødningen, hvis kræfter
langt hen ad vejen afhænger af trykket på
speederen), mens kompressorens tryk er direkte
afhængig af motorens rotationshastighed og derfor
støt stigende med motorens omdrejningstal. Derved
opnås det store drejningsmoment ved høje
motoromdrejninger.
Bedre benzinøkonomi
Nissan har imidlertid monteret en kompressor, ikke
alene for at skabe en større effekt, men også for at
opnå en god benzinøkonomi. En motors topeffekt
leveres ved noget nær det maksimale omdrejningstal
og da bruger den notorisk meget benzin, hvorimod en
motor helst skal rotere ved forholdsvis lave
omdrejninger, hvis den skal bruge lidt benzin.
Ved at montere en kompressor fremfor en turbolader
får man altså både en høj topeffekt og mulighed for
lavt benzinforbrug. Og det er præcis, hvad Nissan
har opnået.
Tre cylindre
Maskineriet er en 1,2 liters 3-cylindret
benzinmotor, dvs. et par hundrede kubikcentimeter
større end mange af de små 3-cylindrede motorer på
markedet. Med kompressor opnår man en topeffekt på
ikke mindre end 98 hestekræfter. Samtidig vil man
med moderat speederfod kunne køre ikke mindre end
24,4 km/l. Hvis det altså var en Micra med
basisudstyr vi havde prøvekørt. Det næsten 100 kg
tungere Acenta udstyr påvirker naturligvis
benzinøkonomien, så den prøvekørte udgave kører 23,3
km/l. Men det er stadig et meget, meget fint tal,
som konkurrenterne får meget svært ved at hamle op
med.
Man skal huske på at de biler, der
brændstoføkonomisk kan sidestilles med Micra DIG-S
er mindre, de er lettere og de har væsentlig mindre
motoreffekt. DIG-S kan da også accelerere til 100
km/t på 11,3 sekunder, men væsentlig er det, at den
kva en forholdsvis lav gearing har temmelig godt
træk derude på forhjulene ved lav fart. Og da bilen
først og fremmest er tænkt som en rummelig og
komfortabel bybil, betyder det mindre.
Enten/eller
Det skal dog tilføjes, at kombinationen af høj
effekt og god benzinøkonomi er et enten/eller. Man
har effekten, når man vil bruge den, og man kan køre
langt på literen, hvis man vil. Men ikke begge dele
på én gang.
Koster det så mange penge at køre økonomisk? Det kan
man ikke rigtigt sige. Med 1,2-liters motoren uden
kompressor (læs testen af Nissan Micra 1,2 Tekna hér
>>>) er prisen for en Acenta udstyrsvariant 134.000
kroner og den kører 20 km/l. Micra DIG-S koster med
Acenta udstyret 149.000 kroner. Altså en ganske
normal prisforskel på en bil med 80 hestekræfter og
en med 98. Men oven i købet får man så den bedre
benzinøkonomi med i købet. Det gør den nye DIG-S til
det helt rigtige køb, hvis man er faldet for en
Nissan Micra. |