- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Nissan Leaf EV

En stilfærdig og frisk fornøjelse

 


Af Søren Clauding – januar 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi var med i forbindelse med de første testkørsler af el-bilen Nissan Leaf (læs den første test af Nissan Leaf hér >>>). De fandt sted i efteråret 2010 og oplevelsen af bilen og gennemgangen af den holder stadig vand. Men der er forskel på at prøve en bil under sommerlige temperaturer i området omkring Lissabon og så sende den ud på vinterdæk i det halvkølige danske vintervejr. Det er en frisk fornøjelse, for nu at sige det mildt.

 

Udfordringen med el-biler slår klart igennem, når temperaturerne er omkring nul grader: Batterikapaciteten er mindre, fordi batterierne er kolde, og behovet for at bruge energi til andet en drive bilen fremad er stort. Havde de første testkørsler fundet sted i sommervarme, ville behovet for aircondition have været stort. I princippet det samme som at køre Nissan Leaf i vinterkulden.



Forårs- og efterårsbil?

Er en Leaf så blot en forårs- og efterårsbil (set med danske temperaturøjne)? Ja og nej. Det er helt klart at kan man nøjes med at køre uden aircondition, er aktionsradius’en markant længere. Den forkortes med omkring en tredjedel, når airconditionanlægget kobles til. Men hvis man nu ikke har brug for at køre længere inden næste opladning, så er det jo helt fint. En Leaf kan i øvrigt varmes op hjemme ved stikkontakten, men en bil er ikke godt isoleret og kabinen er lynhurtig kold igen, når man lader den kolde fartvind stryge ned langs vognsiden.

 

Nissan har i øvrigt, især for os med de kolde vintre, forsynet bilen med varme i rattet og naturligvis varme i sæderne. Helt uden spydig tankegang er det regulært egentlig meget forfriskende, at klæde sig ordentligt på til vintertemperaturerne, og så lade de udsatte steder som hænder og ryg får lidt kunstig varme. Det er stort set ikke mærkbart på aktionsradius’en at ratvarme og sædevarme kobles til og det er derefter kun afdugning af ruderne, der iblandt kræver tilførsel af lidt tør luft – som i øvrigt ikke behøver være varm.

 

Det skal også nævnes, at det er svært at varme kabinen effektivt op, så en Nissan Leaf er en bil med mennesker, der holder af en frisk køretur – i bogstaveligste for stand.

 

Attraktiv anskaffelsespris

Købsprisen på under 300.000 kroner gør Nissan Leaf til klart det mest attraktive valg af el-bil, hvis man ikke har brug for den kompakte form, som kendetegner andre elektrisk drevne biler på markedet. Leaf’en er i kraft af, at den er skabt som en almindelig og i øvrigt ret veldesignet mellemklassebil, en fin bil, der også med traditionelt drivværk derude under motorhjælmen ville klare sig udmærket i konkurrencen med andre mellemklassebiler.

 

Når det så er sagt, afslørede brugen, at den danske infrastruktur halter meget bag efter – eller også er den danske bruger mentalitet. Vi satte os for, alene at ville ”tanke op” på offentlige ladestandere ud fra devisen: Hvor langt kan man komme uden andre driftsomkostninger end slitage på bilen.

 

Branchen skubber kunderne væk

Svaret var: Ret langt, men med en stor usikkerhed. For vi måtte konstatere, at alle de el-bil-brugere, som på den ene eller anden måde er med i forskellige forsøg eller indgår i en af de organisationer, der satser på at booste el-biler i Danmark, beslaglægger alle ladestanderne ikke kun i opladningstiden, men i al den tid, de har brug for at være parkeret. Selvfølgelig fordi det er gratis og svært i det hele taget at finde p-pladser i byerne.

 

Idéen med, at man kan parkere gratis og ”tanke op” samtidig er god. Men hvis vi sådan helt privat af lutter entusiasme havde investeret i en el-bil under forventning til, at man engang imellem kunne være sikker på også at kunne tanke lidt strøm, så man kan køre hjem igen, ville vi føle os slemt taget ved næsen.

 

Opfør jer ordentlig og tænk jer om…

Det kan godt være, at der ikke er mange el-biler i de danske byer, men de, der er, er alle parkeret på gratis parkeringspladser og tanker strøm på det offentliges regning og er det branchebiler, burde de ærlig talt finde et andet sted at tanke op.

 

Så: Stor tak til ChoosEV, som ikke gør det muligt for alle at lade op, for at vi havde mulighed heldigvis mulighed med Leaf’en, ellers var vi aldrig kommet hjem. Og undskyld til de andre almindelige elbilejere, at vi lidt ud over den tid, det reelt tog at lade bilen op, beslaglagde en gratis P-plads hos CoosEV samt en ladestander. Men vi havde parkeret, så en anden bil ville kunne have stukket næsen ind og snuppet lidt strøm, da vi havde fået vores. Omtanke er ingen dum idé, men det har mange øjensynlig glemt.

 

Sagt på en anden måde: Der er mange uløste opgaver, der skal løses, inden el-biler for alvor kan blive en del af hverdagen. Men det skal ikke afholde os fra at være entusiastiske omkring dem, for det er altså skønt at køre bil på så lydløs en måde og samtidig, hvis strømmen er produceret rigtigt, at være med til at reducere miljøbelastningen. Det kan man blive helt afhængig af…


Instrumenteringen er fancy men ret fornuftig og den holder løbende føreren orienteret om det, han måtte mene at have brug for, ikke mindst til at styre energiforbruget. Man kan vælge at bruge den - men man kan udmærket køre bilen uden.

 


Model:

Nissan Leaf EV

Listepris:

Kr. 290.680

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 109 hk. 280 Nm/0-2730 omdr./min. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

11,9 sek./ 145 km/t/ 170 km/ 0 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

330 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” alufælge. Multijusterbart rat. Klimaanlæg. Bak-kamera. Navigation. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. 2 X Isofix. 5 EuroNCAP stjerner.


Joy-stikket er let at betjene. Endnu simplere end et traditionelt automatgear.

 

Standardudstyr er ladekabler, pænt pakket væk i den lille taske i bagagerummet.

 

Lyst interiør giver et venligt og moderne indtryk.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt