Det var inden prøvekørslen ikke umiddelbart til at
få øje på, hvad der retfærdiggjorde en dieselversion
af Nissan Juke. Den er godt nok mere
brændstoføkonomisk end den tilsvarende benzinmotor,
men merprisen er 30.000 kroner… Kører man først i
bilen, begynder man at forstå.
Vi har nemlig tidligere prøvekørt både Nissan Juke
Pure Drive med en 117 hestes benzinmotor (læs
hér>>>) og den højpotente version med en 190
hestes benzinmotor og firehjulstræk (læs
hér>>>). Dieseludgaven ligger lige derimellem.
Ikke hvad effekten angår, men hvad prisen angår:
293.000 for den prøvekørte Acenta udstyrsvariant
versus 263.000 for den lille benzinbil og 300.000
kroner for 190 hestes varianten, hvis man køber den
uden træk på alle fire hjul.
Ubalance i regnskabet
Sædvanligvis er det driftsøkonomien, der er den
primære grund til at køre diesel. Men med et forbrug
på 19,6 km/l overfor den lille benziners 16,7 km/l
går der lang tid, før man har tjent merprisen på
30.000 kroner ind. Der skal køres flere kilometer
end almindeligvis krævet for at skabe balance i
regnskabet.
Men Juke dCi har fordele, som først opleves under
kørslen.
Tre store fordele
For det første giver det store drejningsmoment ved
lave motoromdrejninger (240 Nm v. 1750 omdr. min.)
et betragteligt skub bag i under acceleration ved
lave hastigheder (læs: bykørsel). Fartpræstationerne
i øvrigt er stort set ens, men det føles som om, at
dieselbilen trækker bedre. Det gør den også ved lav
fart.
For det andet har Nissan kunnet sænke
kompressionsforholdet i cylindrene til 15,2:1. Det
giver ringe vibrationer og godt hjulpet af seks gear
en næsten lydløs motorgang ved konstant landevejs-
eller motorvejsfart.
For det tredje er Nissan Juke i dieselversionen over
100 kg tungere end benzinudgaven. Størstedelen af
den ekstra vægt ligger på forhjulene og da bilen er
forholdsvis kort, er den større stabilitet, større
vægt på forenden fører med sig, ikke det værste i
denne verden. Den er så knap så sjov gennem
kurverne, men da den trods alt beskedne effekt og
relativt høje tyngdepunkt heller ikke lægger op til
racerkørsel gennem ethvert sving, den når hen til,
er det af meget lille betydning.
Mere velegnet til de lange stræk
Sammenlagt er konklusionen, at hvis man har brug for
at køre mange kilometer, er Juke 1,5 cDi et rigtig
godt valg. Ikke så meget i økonomisk forstand, men
fordi den ganske enkelt er mere velegnet til lange
stræk.
Hvad angår de øvrige konklusioner omkring Nissan
Juke, kan alt fra de to tidligere prøvekørte
modelvarianter overfører på dieseludgaven.
Dansk løsning
Den prøvekørte bil var i dog udstyret med en sjov
finesse af helt national dansk karakter: En
specialbygget indsats til rummet under
bagagerumsgulvet. Den er bygget af et firma, der
normalt ombygger biler til vans. Der er tale om en
slags dyb kasse, som dels gør at man kan udnytte det
ekstra rum bedre, dels beskytter de ædlere dele
nedenunder fra at blive medtaget, hvis der
eksempelvis går hul på en beholder og indholdet
løber ud i bagagerummet. Mælk og kildevand er
harmløst, men maling, rensevæsker og rødvin kan godt
give problemer. Kassen er ikke standard men koster
under 4000 kroner.
|