- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Nissan ”Euro” Leaf Acenta

Tryghedsgrænsen er brudt…


Af Søren Clauding – september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med introduktionen af den nye Nissan Leaf har Nissan populært sagt brudt tryghedsgrænsen. I positiv forstand. Fra at sidde med konstant bevidsthed om, hvor langt man nu ville kunne køre på den tilbageværende strøm og tilpasse sin ruteplanlægning derefter, har den nye ”Euro” Leaf så god en rækkevidde, at man i nærmiljøet regulært færdes, som var det en konventionel drivline, bilen var udstyret med. Det er et regulært gennembrud, i hvert fald for undertegnede – og det er da altid noget.

 

Samtidig kan man bruge bilen langt mere frit, fordi den er så gennemoptimeret, at man i det store hele kan regne med, at man har så mange kilometer til rådighed, som displayet viser, når man drejer startnøglen, også selvom man vælger at få lidt varme i kabinen eller i sædet, men udendørstemperaturerne var dog også samarbejdsvillige i testperioden. Omvendt var det frostvejr, da vi første gang havde lejlighed til at prøve den nye Leaf tidligere på året i Oslo og omegn, og da var rækkevidden meget tæt på den samme (læs den første prøvekørsel af Nissan ”Euro” Leaf hér >>>).

 

Endnu mere komfortabel

Det er dog først, når man i nogle dage begynder at leve med bilen, at man for alvor oplever, hvad det er, Nissan har opnået. Alle konklusionerne fra den første test holder fortsat, så de skal ikke gentage i disse linjer, men hér blot konstatere, at på danske asfaltveje under varmere kørselsforhold bliver køreoplevelsen endnu mere komfortabel, hvilket givet vis skyldes at dækkenes gummiblanding er knap så stiv og at hjulophængenes bøsninger også absorberer bedre i lunere vejr. Affjedringen er en smule blødere og støjniveauet om muligt lavere.

 

Oplevelsen af bilen er i det hele taget meget mere afslappet. Alene det forhold, at den er lakeret som en konventionelt drevet bil og ikke, gennem hvide og blå lakeringer skal forsøge at signalere miljø-skånsom kørsel, er et plus. En flot metalic bordeaux/rød kulør, som den prøvekørte bil var iklædt, virker mere tillokkende. Tak for det, Nissan.

 

Mørk kabine

Kabinedesignet er nu holdt i mørke toner, næsten sort. Det er måske lige i overkanten, for nu er det næsten for mørkt, men det er noget af idéen bag den EU-optimerede bil, at den skal se ud som vi europæere foretrækker. Og ”foretrækker” betyder i den sammenhæng bl.a., at indtrækket ikke virker tilsmudset efter kort tid, som er et af de store handikaps ved en bil med lyse sæder. Derved ser kabinen mere almindelig ud og den karakteristiske gearvælger i centerkonsollen ændrer ikke på den oplevelse.

 

Når man kører mange kilometer i Leaf’en og fra naturens side er modelleret med en smule for korte arme og en smule for lange ben er det generende, ikke at kunne justere rattet i længderetningen. Det må på programmet næste gang, Nissan.

 

Opladning overalt

Og så er der hele opladningsproblematikken. I modsætning til visse konkurrenter har Nissan skabt de rette alliancer. Man kan få opladet sin bil på de fleste offentlige ladestandere, der er både mulighed for at oplade 100 procent og kvik-charge til lidt kortere rækkevidde på maksimalt en halv time (der to stik placeret under klappen på fronthjelmen). Derfor er det meget svært at løbe tør for strøm, i hvert fald hvis man indretter sig på, at en Leaf fortsat mest er til nærmiljøet. På den anden side: Med en regulær rækkevidde på over 150 kilometer og bosiddende i et land som Danmark, kan man nå de fleste destinationer, også i yderområderne, pendle på tværs af de danske øer.



Hvis det går helt galt, kan man oplade en Leaf fra en ganske almindelig stikkontakt. Det tager da sin tid og slår måske nok dagsplanen i stykker, men man risikerer ikke at må efterlade sin bil ude i landskabet og er tvunget til at tage bussen hjem. Det er på en måde ret betryggende ikke at være helt lost.

 

Fornuftigt prissat

En Nissan Leaf kan anskaffes for lige over 200.000 kroner og den prøvekørte veludstyrede mellem udstyrsvariant ”Acenta” koster 231.000 kroner. Udstyret inkluderer 16” alufælge, opvarmede sidespejle, regnsensor, klimaanlæg, sædevarme både for og bag (så man kan spare på kabine opvarmningen en kold vinterdag), ratvarme og naturligvis automatgear, i og med en elmotor ikke fordrer en almindelig gearkasse.


Funktionelle knapper (fra venstre): En hyggelig lyd advarer fodgængere ved manøvrering. Tre knapper til f.eks. tidsstyring af opladningen, låsning af ladekablet og åbning for stikdåserne på fronten. Nederst frakobling af ESC samt aktivering af ratvarme.


Prisen inkluderer ikke bilens batteri. Det kan man så leje og betale 700 kroner for om måneden, hvis kørselsbehovet er moderat. Alternativt kan man købe bilen med batteri, så koster den 44.000 kroner oven i, men siden skal man indstille sig på at rækkeviden stille og roligt forringes. Det sker naturligvis også for det lejede batteri, men når kapaciteten bliver for lav bliver batteriet udskiftet som en del af lejeaftalen. Nissan garanterer dog, at batteriet holder hele bilens levetid, men ikke med fuld kapacitet.

 

Statsstøtte

Hjemmeopladning er med ny lovgivning gjort ekstra attraktiv, fordi man får afgiftsrabat på den strøm, der bruges til opladning af en elbil. F.eks. tilbyder Clever opsætning og leje af en såkaldt Wall-boks hjemme i garagen for et beløb, som stort set bliver dækket af afgiftsrabatten (det har de nok tænkt over…). På den måde har man et hurtigt opladningssystem, der betjenes ligesom at sætte et stik i støvsugeren, og kan nyde godt af billig transport, for selv uden afgift er ”brændstofudgiften” pr. kilometer langt mere attraktiv end i en konventionelt drevet bil.

 

Og siden kan man jo også glæde sig over at der ikke skal betales faste afgifter. El-biler er som bekendt afgiftsfritaget og det gælder også den løbende statsafgift.


Solceller på bagspoileren bidrager til Leafens energitilførelse

 

 

 

 


Model:

Nissan Leaf Acenta

Listepris:

Kr. 230.890 excl. batteri

Motor og transmission:

Synkron el-motor. 109 hk. 254 Nm/0-3008 omdr./min. Forhjulstræk. Forøget energi-regenerering.

Præstationer acceleration/ topfart/

Rækkevidde/ CO2 udledning:

11,9 sek./ 144 km/t/ 199 km/ 0 g/km

Længde:

4,45 m

Bagagerum:

330 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 6 airbags. 16” alufælge. Højdejusterbart rat med varme. Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme for og bag. 2 X Isofix. 5 EuroNCAP stjerner.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt