- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz SLK 350 BlueEFFICIENCY

Tro imod historien - heldigvis

 


Af Søren Clauding – august 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tro imod historien står den nye Mercedes-Benz SLK – i den prøvekørte udgave med 3,5 liters V6 og mere end 300 hestekræfter under motorhjelmen. Slut med at ligne en krympet McLaren F1 sportsvogn (lidt synd måske, for den var en af verdens smukkeste biler – men tiden ændrer sig jo…). Nu er det 50’ernes sølvpil med mågevinger der presser sig på i erindringen, erstattet af en bil med foldetag godt nok og palladiumsølv metallic lak, men stadig med bengalrød nappa læder i kabinen. Jo fortiden fornægter sig ikke.

 

Mercedes-Benz SLK 350 er den moderne retro-udgave af den berømte 300 SL. Selvom storebror ”SL” formelt er den nutidige udgave og alene i kraft af sin størrelse kommer tættere på 300 SL fra 1954, er det SLK, der skaber erindringerne. Måske fordi den er ligeså væver, som ”originalen” ser ud som om den var (men vist egentlig ikke var det – beklager, det er alene baseret på fortællinger, undertegnede har desværre ikke haft lejlighed til at prøve en 54’er 300 SL – et virkeligt hul i mit erfaringsgrundlag…). Men også fordi en SLK inviterer til sportslig kørsel, hvorimod SL trods sit fartformåen i store hurtige kurver virker en smule mere adstadig, hvis man kan sige det om en trods alt potent sportsvogn.

 

Ikke til fartgrænser

Men SLK har altid haft en plads i undertegnedes hjerte. Dens største handikap er ikke den selv, men de omgivelser, den må finde sig i at færdes i, når fædrelandet er Kongeriget Danmark. En SLK er nemlig ikke beregnet til fartgrænser.

 

Så den fik lov til at køre en tur til Sverige!

 

Sturup Raceway

Jaaa, men dér er fartgrænserne da endnu skrappere end i Dannevang. Tjah, de fleste steder er de, men på Sturup Raceway, ikke langt fra Øresundsbroen, er der fri hastighed. Det er en racerbane, der snor sig i det naturligt kupperede landskab, snævre kurver, hurtige kurver, bratte fald, kraftige stigninger. Kun en regulær langside kniber det med – men hvad gør det, når bilen glæder sig til hvert eneste sving.

 

Som skabt til hinanden

Sturup Raceway er som skabt til en SLK 350. Fordi den bil er så stor en fornøjelse at køre. Kører man hurtigt, er taget foldet ud, sænker støjniveauet og sikrer koncentrationsevnen. På cruise-turen over Øresundsbroen er taget omvendt pakket sammen i det efter omstændighederne rummelige bagagerum. Egentlig er det ikke dårligt at køre SLK’en hurtigt med taget nede, fartfornemmelsen bliver blot lidt forstyrret – men det er nok en vanesag.

 

Nogen påstår, at der findes bedre landevejs sportsvogne end Mercedes SLK. De har ret, hvis det handler om at kunne køre marginalt hurtigere gennem kurverne og accelerere marginalt hurtigere ud på de korte lige stræk. Men inkluderer man design, historie og luksus er det svært at få øje på en der er bedre.

 

Maskulin og sportslig

Visuelt er den ikke bare et spejl af fortiden (den er da heller ikke tænkt som retrobil), den er et moderne maskulint udtryk for hvordan en dynamisk og sportslig Mercedes skal se ud, når den er bedst.

 

Teknisk er den nye miljø-optimerede 3,5 liters V6 en fryd at høre og bruge. Der er så meget power, det lukkes ud på asfalten via en så velfungerende 7-trins ultrahurtig automatgearkasse, at man føler sig som racerkører, uanset ens evner.

 

Vift sikkert med halen

Det sidste kan selvfølgelig være farligt, men Mercedes passer godt på kunderne og sørger f.eks. for, at ESP’en både gør det muligt at vifte lidt med halepartiet og samtidig komme sikkert gennem kurverne, hvis man altså har bremset i tide. Og det er nu ikke noget problem i en bil, der trods fabelagtig acceleration bremser dobbelt så hurtigt som den accelererer.

 

Undervognen kan strammes op ved at trykke på en knap. Det automatiske gearvalg kan ske mere eller mindre sportsligt, helt efter eget valg. Men sjovt nok medfører sportsindstillingen også automatisk nedgearing, så man helt uden at bevæge andet end rat og højrefod kan få det til at lyde som en rigtig racer. Selvsagt kan man både deaktivere ESP’en og foretage gearskiftet manuelt sekventielt. Det afslører ingen svagheder ved SLK’en, men er ikke nær så sjovt og nær så afslappet som at benytte fabrikkens sportsindstillinger.

 

Frontmotor kan ikke fraviges

Motoren foran og træk på baghjulene er én af årsagerne til, at nogle få konkurrenter i samme kategori måske er marginalt hurtigere. Men motoren foran er så vigtig en del af designet, at det ikke kan fraviges uden at SLK’en mister sin personlighed.

 

Det er også en pragtfuld fornemmelse at sidde langt tilbage og følge bilen i udskridningerne. Kære Mercedes: Lav aldrig om på det!


 


Langt på literen

Den nye SLK er ikke bare visuelt anderledes. Den er gennemgribende forbedret. BlueEFFICIENCY betyder start/stop og en benzinøkonomi på 14,1 km/l. Formidabelt med så megen effekt. Foldetaget gennemfører processen på bare 20 sekunder, så man kan regulært folde det op eller i mens man holder for rødt.


 


Den prøvekørte udgave havde panoramaglastag indbygget, så det næsten var som at køre åbent, når man kørte lukket. Ikke helt den samme følelse, når de såkaldte airscarf skulle forsøge at eliminere lufthvirvlerne omkring ørene, når taget var væk. For de var ikke udpræget effektive – men varmeblæseren i nakken kompenserede herfor!



Ifølge rygtet…

Sidst men ikke mindst i den næsten endeløse opremsning af udstyr bemærker man ”Attention Assist”, som er standard. Det skulle ifølge rygtet medvirke til at holde føreren vågen, men vi aner det ikke, for det sidste man kunne finde på i cockpittet på en SLK 350 er at falde i søvn. Ikke engang når affjedringen var blød og automatgearet indstillet på ”eco”. I sådan en bil nyder man hver en meter.


 

 

 


Model:

Mercedes-Benz SLK 350 BlueEFFICIENCY

Listepris:

Kr. 1.085.900

Motor og transmission:

V6 benzinmotor 3,5 l. 306 hk. 370 Nm/3500 omdr./min. 7-trins G-Tronic Plus. Start/stop. Baghjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

5,6 sek./ 250 km/t/ 14,1 km/l /167 g/km

Længde:

4,13 m

Dæk for/ bag:

225/45-17 – 245/40-17

Bagagerum:

224-335 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Attention assist. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Aflåseligt handskerum (via fjernbetjening). Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme og nakkevarmer. Regnsensor. Elektrisk foldetag. AUX og USB. Styrtbøjle.


 

 

Fine detaljer som en afløbskanal, så vand på taget ikke forsvinder ned i bagagerummet, når man folder det sammen efter en regnskyl.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt