Tro imod historien står den nye Mercedes-Benz SLK –
i den prøvekørte udgave med 3,5 liters V6 og mere
end 300 hestekræfter under motorhjelmen. Slut med at
ligne en krympet McLaren F1 sportsvogn (lidt synd
måske, for den var en af verdens smukkeste biler –
men tiden ændrer sig jo…). Nu er det 50’ernes
sølvpil med mågevinger der presser sig på i
erindringen, erstattet af en bil med foldetag godt
nok og palladiumsølv metallic lak, men stadig med
bengalrød nappa læder i kabinen. Jo fortiden
fornægter sig ikke.
Mercedes-Benz SLK 350 er den moderne retro-udgave af
den berømte 300 SL. Selvom storebror ”SL” formelt er
den nutidige udgave og alene i kraft af sin
størrelse kommer tættere på 300 SL fra 1954, er det
SLK, der skaber erindringerne. Måske fordi den er
ligeså væver, som ”originalen” ser ud som om den var
(men vist egentlig ikke var det – beklager, det er
alene baseret på fortællinger, undertegnede har
desværre ikke haft lejlighed til at prøve en 54’er
300 SL – et virkeligt hul i mit erfaringsgrundlag…).
Men også fordi en SLK inviterer til sportslig
kørsel, hvorimod SL trods sit fartformåen i store
hurtige kurver virker en smule mere adstadig, hvis
man kan sige det om en trods alt potent sportsvogn.
Ikke til fartgrænser
Men SLK har altid haft en plads i undertegnedes
hjerte. Dens største handikap er ikke den selv, men
de omgivelser, den må finde sig i at færdes i, når
fædrelandet er Kongeriget Danmark. En SLK er nemlig
ikke beregnet til fartgrænser.
Så den fik lov til at køre en tur til Sverige!
Sturup Raceway
Jaaa, men dér er fartgrænserne da endnu skrappere
end i Dannevang. Tjah, de fleste steder er de, men
på Sturup Raceway, ikke langt fra Øresundsbroen, er
der fri hastighed. Det er en racerbane, der snor sig
i det naturligt kupperede landskab, snævre kurver,
hurtige kurver, bratte fald, kraftige stigninger.
Kun en regulær langside kniber det med – men hvad
gør det, når bilen glæder sig til hvert eneste
sving.
Som skabt til hinanden
Sturup Raceway er som skabt til en SLK 350. Fordi
den bil er så stor en fornøjelse at køre. Kører man
hurtigt, er taget foldet ud, sænker støjniveauet og
sikrer koncentrationsevnen. På cruise-turen over
Øresundsbroen er taget omvendt pakket sammen i det
efter omstændighederne rummelige bagagerum. Egentlig
er det ikke dårligt at køre SLK’en hurtigt med taget
nede, fartfornemmelsen bliver blot lidt forstyrret –
men det er nok en vanesag.
Nogen påstår, at der findes bedre landevejs
sportsvogne end Mercedes SLK. De har ret, hvis det
handler om at kunne køre marginalt hurtigere gennem
kurverne og accelerere marginalt hurtigere ud på de
korte lige stræk. Men inkluderer man design,
historie og luksus er det svært at få øje på en der
er bedre.
Maskulin og sportslig
Visuelt er den ikke bare et spejl af fortiden (den
er da heller ikke tænkt som retrobil), den er et
moderne maskulint udtryk for hvordan en dynamisk og
sportslig Mercedes skal se ud, når den er bedst.
Teknisk er den nye miljø-optimerede 3,5 liters V6 en
fryd at høre og bruge. Der er så meget power, det
lukkes ud på asfalten via en så velfungerende
7-trins ultrahurtig automatgearkasse, at man føler
sig som racerkører, uanset ens evner.
Vift sikkert med halen
Det sidste kan selvfølgelig være farligt, men
Mercedes passer godt på kunderne og sørger f.eks.
for, at ESP’en både gør det muligt at vifte lidt med
halepartiet og samtidig komme sikkert gennem
kurverne, hvis man altså har bremset i tide. Og det
er nu ikke noget problem i en bil, der trods
fabelagtig acceleration bremser dobbelt så hurtigt
som den accelererer.
Undervognen kan strammes op ved at trykke på en
knap. Det automatiske gearvalg kan ske mere eller
mindre sportsligt, helt efter eget valg. Men sjovt
nok medfører sportsindstillingen også automatisk
nedgearing, så man helt uden at bevæge andet end rat
og højrefod kan få det til at lyde som en rigtig
racer. Selvsagt kan man både deaktivere ESP’en og
foretage gearskiftet manuelt sekventielt. Det
afslører ingen svagheder ved SLK’en, men er ikke nær
så sjovt og nær så afslappet som at benytte
fabrikkens sportsindstillinger.
Frontmotor kan ikke fraviges
Motoren foran og træk på baghjulene er én af
årsagerne til, at nogle få konkurrenter i samme
kategori måske er marginalt hurtigere. Men motoren
foran er så vigtig en del af designet, at det ikke
kan fraviges uden at SLK’en mister sin personlighed.
Det er også en pragtfuld fornemmelse at sidde langt
tilbage og følge bilen i udskridningerne. Kære
Mercedes: Lav aldrig om på det!
Langt på literen
Den nye SLK er ikke bare visuelt anderledes. Den er
gennemgribende forbedret. BlueEFFICIENCY betyder
start/stop og en benzinøkonomi på 14,1 km/l.
Formidabelt med så megen effekt. Foldetaget
gennemfører processen på bare 20 sekunder, så man
kan regulært folde det op eller i mens man holder
for rødt.
Den prøvekørte udgave havde panoramaglastag
indbygget, så det næsten var som at køre åbent, når
man kørte lukket. Ikke helt den samme følelse, når
de såkaldte airscarf skulle forsøge at eliminere
lufthvirvlerne omkring ørene, når taget var væk. For
de var ikke udpræget effektive – men varmeblæseren i
nakken kompenserede herfor!
Ifølge rygtet…
Sidst men ikke mindst i den næsten endeløse
opremsning af udstyr bemærker man ”Attention Assist”,
som er standard. Det skulle ifølge rygtet medvirke
til at holde føreren vågen, men vi aner det ikke,
for det sidste man kunne finde på i cockpittet på en
SLK 350 er at falde i søvn. Ikke engang når
affjedringen var blød og automatgearet indstillet på
”eco”. I sådan en bil nyder man hver en meter.
|