Ingen bil er som Mercedes-Benz S-klasse et stil-ikon,
når det handler om store luksuøse bilmodeller. Den
er diplomatbilen over alle diplomatbiler og det er
vel kun i det Jantelovs hærgede Danmark, at
politikerne i forsøg på at investere i deres
fortsatte arbejdsplads, undlader at møde op i
folkelige ærinder i en S-klasse ministerbil. De
foretrækker næppe cykelhjelmen fremfor ministerbilen
– hvis de skal være helt ærlige overfor dem selv…
Den prøvekørte S 250 CDI BlueEFFICIENCY udstråler da
heller ikke ”ministerbil” i traditionel forstand. En
dolomitbrun metallic-farve nedtoner
opmærksomhedsværdien og det er sandt at sige meget
godt, når man tænker på mange danskeres holdninger
til den slags biler. Måske skulle de blot lige
huske, at den tilsvarende bil koster omkring 550.000
kroner på tyske nummerplader – i Danmark sniger den
sig op på 1,670 million kroner. Det er med andre ord
en klækkelig sum, hvormed ejeren (hvis det ikke er
en ministerbil) af en dansk indregistreret Mercedes
bidrager til den danske statsøkonomi.
Dertil kommer, at en bil i den kaliber er en
praktisk testbænk af det udstyr, som vi før eller
siden kommer til at opleve i biler, der også i
Danmark er til at betale.
En dejlig bil
Det får nu alt sammen være. En Mercedes-Benz S 250
CDI BlueEFFICIENCY er en dejlig bil. Den er stor
(5,23 meter) og ikke den letteste at finde
parkeringsplads til, men nu er det også den lange
version, der markedsføres i Danmark, formentlig
fordi danske købere af en sådan bil mener, at når de
skal betale så mange penge for bilen, kan de ligeså
godt få den mest rummelige version. Men forskellen
er dog kun 13 cm…
Ekstrapladsen kommer alene bagsædepassagererne til
gode. Der er oceaner af plads på bagsædet i en lang
S-klasse, hvorimod bagagerummet er tilstrækkelig
rummeligt men ikke ekstraordinært pladsgivende. 560
liter er det officielle tal.
Køredynamisk oplevelse
Når man har vænnet sig til det eksotiske i at kikke
på en S-klasse, de svungne interiørlinjer og
obligatorisk brug af ædeltræ til paneler og rat
(sidstnævnte er dog ekstraudstyr) handler det
selvsagt lidt mere om brugen. Det er da også under
kørslen, at man især fornemmer den høje luksusgrad.
En del af oplevelsen kan tilskrives den adaptive
luftaffjedring, der som udgangspunkt tilgodeser
størst mulig kørekomfort men er parat til på
mikrosekunder at ændre karakter, når
kørselsforholdene kræver det.
Man kan selv vælge sportsindstillingen, hvis man
ønsker en mere køredynamisk oplevelse. Det er nemlig
slet ikke umuligt trods bilens størrelse. Foruden
den dynamiske undervogn og en ændret motorrespons i
”sportsmode” har baghjulstrækket også sin del af
æren. Og ikke mindst det geniale Torque Vectoring
Brake system, som reducerer differentialevirkningen
og placerer kræfterne på det hjul, der har bedst
greb i underlaget. Også det hurtige og præcise
7G-Tronic Plus automatgear bidrager til fornøjelsen.
Overbevisende maskineri
Selvom S 250 CDI BlueEFFICIENCY er lillebro i
S-klassen, er maskinkraften overbevisende. 204
dieselheste og et moment på 500 Nm fra 1600-2400
omdr./min. er tal, der taler deres eget sprog. Men
mest overbevisende er en brændstoføkonomi på 17,5
km/l (og et CO2 tal på 149 g/km). Den er ikke engang
opnået ved hjælp af et højt top-gear, for det bruges
til at kunne realisere topfarten på 240 km/t.
Grunden kan tilskrives den formidable dieselmotor,
der er udstyret med to turboladere og en mindst
ligeså formidabel aerodynamik.
Mercedes-Benz S 250 CDI BlueEFFICIENCY er en
detaljernes bil. Eksempelvis kan navigationsskærmen
ændre betragtningsvinkel, så man undgår reflekser -
uanset det er føreren eller forsædepassageren, der
benytter den. Klimaanlæg på bagsædet er også en
option, navigationsanlægget betjenes behageligt med
højde hånd hvilende på en lille læderbeklædt pude,
der i øvrigt skjuler tasterne til mobiltelefonen
osv., osv.
Sidst, men ikke mindst, af hensyn til potentielle
købere: Skattegrundlaget er 1.080.000 kroner. Værd
at vide, hvis man trods alt ikke har lyst til at
bidrage mere end højst nødvendigt til de danske
statsfinanser. |