- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mercedes-Benz S 250 CDI BlueEFFICIENCY Lang

Stil-ikon i luksusklassen


Af Søren Clauding – oktober 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen bil er som Mercedes-Benz S-klasse et stil-ikon, når det handler om store luksuøse bilmodeller. Den er diplomatbilen over alle diplomatbiler og det er vel kun i det Jantelovs hærgede Danmark, at politikerne i forsøg på at investere i deres fortsatte arbejdsplads, undlader at møde op i folkelige ærinder i en S-klasse ministerbil. De foretrækker næppe cykelhjelmen fremfor ministerbilen – hvis de skal være helt ærlige overfor dem selv…

 

Den prøvekørte S 250 CDI BlueEFFICIENCY udstråler da heller ikke ”ministerbil” i traditionel forstand. En dolomitbrun metallic-farve nedtoner opmærksomhedsværdien og det er sandt at sige meget godt, når man tænker på mange danskeres holdninger til den slags biler. Måske skulle de blot lige huske, at den tilsvarende bil koster omkring 550.000 kroner på tyske nummerplader – i Danmark sniger den sig op på 1,670 million kroner. Det er med andre ord en klækkelig sum, hvormed ejeren (hvis det ikke er en ministerbil) af en dansk indregistreret Mercedes bidrager til den danske statsøkonomi.

 

Dertil kommer, at en bil i den kaliber er en praktisk testbænk af det udstyr, som vi før eller siden kommer til at opleve i biler, der også i Danmark er til at betale.

 

En dejlig bil

Det får nu alt sammen være. En Mercedes-Benz S 250 CDI BlueEFFICIENCY er en dejlig bil. Den er stor (5,23 meter) og ikke den letteste at finde parkeringsplads til, men nu er det også den lange version, der markedsføres i Danmark, formentlig fordi danske købere af en sådan bil mener, at når de skal betale så mange penge for bilen, kan de ligeså godt få den mest rummelige version. Men forskellen er dog kun 13 cm…

 

Ekstrapladsen kommer alene bagsædepassagererne til gode. Der er oceaner af plads på bagsædet i en lang S-klasse, hvorimod bagagerummet er tilstrækkelig rummeligt men ikke ekstraordinært pladsgivende. 560 liter er det officielle tal.


 

 


Køredynamisk oplevelse

Når man har vænnet sig til det eksotiske i at kikke på en S-klasse, de svungne interiørlinjer og obligatorisk brug af ædeltræ til paneler og rat (sidstnævnte er dog ekstraudstyr) handler det selvsagt lidt mere om brugen. Det er da også under kørslen, at man især fornemmer den høje luksusgrad. En del af oplevelsen kan tilskrives den adaptive luftaffjedring, der som udgangspunkt tilgodeser størst mulig kørekomfort men er parat til på mikrosekunder at ændre karakter, når kørselsforholdene kræver det.

 

Man kan selv vælge sportsindstillingen, hvis man ønsker en mere køredynamisk oplevelse. Det er nemlig slet ikke umuligt trods bilens størrelse. Foruden den dynamiske undervogn og en ændret motorrespons i ”sportsmode” har baghjulstrækket også sin del af æren. Og ikke mindst det geniale Torque Vectoring Brake system, som reducerer differentialevirkningen og placerer kræfterne på det hjul, der har bedst greb i underlaget. Også det hurtige og præcise 7G-Tronic Plus automatgear bidrager til fornøjelsen.

 

Overbevisende maskineri

Selvom S 250 CDI BlueEFFICIENCY er lillebro i S-klassen, er maskinkraften overbevisende. 204 dieselheste og et moment på 500 Nm fra 1600-2400 omdr./min. er tal, der taler deres eget sprog. Men mest overbevisende er en brændstoføkonomi på 17,5 km/l (og et CO2 tal på 149 g/km). Den er ikke engang opnået ved hjælp af et højt top-gear, for det bruges til at kunne realisere topfarten på 240 km/t. Grunden kan tilskrives den formidable dieselmotor, der er udstyret med to turboladere og en mindst ligeså formidabel aerodynamik.



Mercedes-Benz S 250 CDI BlueEFFICIENCY er en detaljernes bil. Eksempelvis kan navigationsskærmen ændre betragtningsvinkel, så man undgår reflekser - uanset det er føreren eller forsædepassageren, der benytter den. Klimaanlæg på bagsædet er også en option, navigationsanlægget betjenes behageligt med højde hånd hvilende på en lille læderbeklædt pude, der i øvrigt skjuler tasterne til mobiltelefonen osv., osv.

 

Sidst, men ikke mindst, af hensyn til potentielle købere: Skattegrundlaget er 1.080.000 kroner. Værd at vide, hvis man trods alt ikke har lyst til at bidrage mere end højst nødvendigt til de danske statsfinanser.

 


Model:

Mercedes-Benz S 250 CDI BlueEFFICIENCY Lang

Listepris:

Kr. 1.670.000 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail dobbelt turbodiesel 2,2 l. 204 hk. 500 Nm/ 1600-2400 omdr./min. 7-trins automatgear

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 240 km/t/ 17,5 km/l /149 g/km

Længde:

5,23m m

Bagagerum:

560 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 17” alufælge. Hillholder. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. Læderindtræk. Hæve/skydetag.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt