- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz G 350 BlueTEC Lang Van aut.:

On- & Off-road luksus


Af Søren Clauding – september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den ultimative off-roader har altid været Land Rover Defender. Men elektronik-tiden har sat dens egenskaber på prøve. Det samme har moderne krav om, at en rå slide ikke nødvendigvis behøver at være en rå oplevelse. Opfylder man dem, skifter bilen navn og hedder Mercedes-Benz G, i det konkrete tilfælde 350 BlueTEC Lang Van aut.

 

I modsætning til alle de øvrige Land Rover modeller minder en Mercedes ”Geländewagen” nemlig om det britiske ikon. Den kantede form, de store skærme, og viljen til at ville frem i terræn’et er kendetegn for den tyske luksus-off road’er. For trods sit brutale look, er det en behagelig oplevelse også at bevæge sig ud ad landevejen – eller motorvejen – i en Geländewagen. Det kan man ikke lige præcis sige det er i en Defender. Men lad nu englænderen være….

 

Holder kursen

Mercedes-Benz G-klasse er ultimativ. Køreoplevelsen er ultimativ. Med den kraftfulde 211-hestes 3-liters V6’er og hjulpet af et superhurtigt skiftende 7-trins automatgear kan man nå 100 km/t på lige godt 9 sekunder og man kan spurte af sted med 175 km/t. Vi har dog kun prøvet den ved dansk motorvejsfart men tog også en tur over Øresundsbroen i stiv sidevind for at konstatere om det kunne bringe den stabile tysker ud af kurs. Det skete ikke. Kortere kan det ikke siges.



Kørekomforten på plan asfalt er glimrende, det høje tyngdepunkt indebærer, at man ikke går så aggressivt gennem kurverne. Men det er vel heller ikke det, man har købt den til. Vil man have en 2-sædet Mercedes i stort set samme prisklasse som den 2-sædede van, har Mercedes andre biler, der gør det bedre, f.eks. en SLK (læs hér>>>)

 

Ud på den militære øvelsesbane

Men hvad så i terræn’et? Hér giver SLK’en op alene ved tanken. Modsat G 350, som lyser op alene ved tanken – og det er ikke alene pga. de standardmonterede Bi-Xenon forlýgter. Vi nedlage med officiel tilladelse fra det svenske forsvar en af de sydskånske off-road testbaner, hvor man træner soldater i at færdes i terræn’et, et sted, hvor visse biler har lettere ved at komme frem end mennesker. Og det er lige før vi vil påstå, at kører man med en smule omtanke (altså ikke for tæt ved træerne og med tommelfingrene ude af rattet) kan enhver køre race med det svenske militær i deres helt eget testterræn. Hvis det altså sker bag rattet i en Geländewagen.

 

Hvis G 350 kører godt på landevejen, æder den sig igennem udfordringerne i terræn’et, så ubesværet, så let at førerens selvtillid sættes på prøve. Det er jo ikke længere føreren og hans dygtighed, der afgør, om man kommer igennem. Det er Mercedes’ens elektronik, superbe hjulophæng og enestående balance, som kan tilskrives succes’en.

 

Via trykknapper på instrumentpanelet kan man aktivere 100 procent spærredifferentiale på forakslen hhv. bagakslen og centerdifferentialet, de tre indstillinger har en væsentlig andel i fremkommeligheden ved terrænkørsel. Som et kuriosum kan det nævnes, at G-klassen er den eneste bil i verden, der både har elektronisk styret traktionssystem og tre 100 procent differentialespær.

 

Ufattelig rummelig

Men ét er køreoplevelsen, et andet er brugsrigtigheden. Den lange udgave af G-klassen er ufattelig rummelig. Både i kabinen, hvor man, så længe man sidder opret, har tilstrækkelig plads. Et rigtigt soltag (ekstraudstyr) giver gode ventilationsforhold og betjeningen er enkel.

 

Bagtil disponerer man over imponerende 2,2 kubikmeter varerumsplads. I de ombyggede dansker-udgaver er der aflåselige rum og helt bagude kan man montere end anhænger på 3,2 tons, men så skal man lige sikre sig, at kørekortet også rækker til den opgave.

 

Udsynet bagud

Bagdøren er sidehængslet og reservehjulet elegant indpakket udenpå bagdøren. Det har dog det minus, at udsynet bagud er temmelig dårligt. Det kan være et minus, hvis man ude i terræn’et af uransagelige årsager måtte være tvunget til at bakke. Heldigvis var testbilen ekstramonteret med ”parktronic”. Så slap vi for at returnere en bil med buler – for baglæns kørsel på en P-plads hører heller ikke til det morsomme ved en Geländewagen.

 

I tørre fakta er G 350 i den lange udgave 4,66 meter lang (og 1,93 meter høj). Den korte udgave måler kun 4,21 meter i længden. Om det har stor indflydelse på køreegenskaberne er ikke utænkeligt, for akselafstanden varierer med 45 cm, men som nævnt er den lange helt, ja endda mere end OK. Frihøjden er 20,5 cm, men det er kun den absolut mindste frihøjde. De fleste steder under bilen er frihøjden væsentlig større og dermed er fremkommeligheden også større end tallet indikerer – det gælder dog for de fleste off-road’ere.

 

Prisen: Egentlig ikke så voldsom, som man kunne frygte. Små 800.000 kroner uden ekstraudstyr på papegøjenummerplader. Til sammenligning koster versionen med sæder bagi næsten 1,8 millioner kroner.



Model:

Mercedes-Benz G 350 BlueTEC Lang Van aut.

Listepris:

Kr. 782.639 inkl. moms

Motor og transmission:

V6 Common-rail turbodiesel 3,0 l. 211 hk. 540 Nm/1600-2400 omdr./min. 7G-tronic automatgear. Permanent firehjulstræk. Valgfrit op til 100 pct. differentialespær. Reduktionsgear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,1 sek./ 175 km/t/ 8,6 km/l /295 g/km

Længde:

4,66 m

Bagagerum:

2200 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” letmetalfælge (ekstraudstyr – 16” er standard). Elektrisk multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt