Man kan diskutere det politiske indhold af de danske
bilafgifter. Skal der betales ”luksus” afgift af at
blive transporteret mere luksuøst i en luksusbil end
i en mikrobil? Men at køre en Mercedes-Benz E
Cabriolet handler ikke kun om luksus, det handler om
frihed, frihedsfølelse og ikke mindst, at udnytte
den korte danske sommer i fulde drag på en fornuftig
måde. Det er ikke bare en politisk diskussion, om
det er urimeligt, at vi danskere er stillet så meget
ringere end f.eks. vores naboer i syd eller mød øst,
når det drejer sig om noget så fundamentalt som det,
at leve.
Oven på denne indledende meningstilkendegivelse, som
nok kan tolkes politisk, men mest af alt er et
forsøg på at se på biltransport som mere end blot en
transportopgave, der løses, kan vi i hvert fald
fastslå, at det kun er de færreste danskere, der har
økonomi til denne oplevelse. Den allerbilligste
E-klasse cabriolet, som er den ultimative
cabrioletoplevelse, er prissat til 818.200 kroner.
Den prøvekørte E 400 Cabriolet koster 1.175.400
kroner fordi der er 333 hestekræfter under hjelmen
samt et 7G Tronic Plus automatgear til at håndtere
kræfterne. Det kan de færreste betale.
Under det halve i Tyskland
I Tyskland er den selvsamme E 400 Cabriolet prissat
til 60.630 Euro inkl. afgifter, det svarer til
460.000 kroner. Den billige E 200 Cabrio koster
47.600 Euro, svarende til 360.000 kroner. Det er en
pris, som temmelig mange danskere vil kunne betale
og måske også gerne ville betale for at opnå den
”luksus” det er, at udnytte den danske sommer i
størst muligt omfang.
Der er nemlig markant forskel på en E cabriolet og
de langt billiger cabriolet’er på markedet, som også
kan købes i Danmark til stort set samme pris som en
E cabrio i Tyskland:
Støjsvag og plads til fire
I en E-klasse cabriolet er man ikke bare godt
beskyttet, man har plads til fire voksne personer,
og støjbilledet omkring bilen, i cockpittet, med
kalechen åben er så dæmpet, at man ikke bliver træt
af at køre åbent. Selv ved dansk motorvejsfart er
vindstrømmene omkring bilen så styrede, at man ikke
får vinden i nakken og håret i øjnene. Det er ingen
af de konkurrenter, vi har haft lejlighed til at
prøve, i stand til.
Klik på billederne og se dem større
Den prøvekørte luksusudgave inkluderer megen af den
slags luksus, man ikke nødvendigvis behøver at være
afgiftsfritaget fra. Varm luft i nakken, så man ikke
bliver stiv i nakken af den smule træk, det trods
alt ikke kan undgås, at der er i det åbne cockpit,
er ekstraudstyr – der selvfølgelig kan erstattes af
et halstørklæde eller en høj krave på jakken. Og det
udstyr på den prøvekørte E 400 Cabriolet, der tvang
prisen op på 1,6 millioner kroner, er heller ikke
alt sammen nødvendigheder.
Selvstyrende
Alligevel er det dog betryggende at opleve, at
Distronic Plus – den adaptive fartpilot, der selv
regulerer afstanden til den forankørende bil (helt
ned til 0 km/t) – også kan styre bilen på en plan
asfaltvej med tydelig vejafmærkning. Det er ikke
det, der meningen med systemet. Meningen er, at
systemet stilfærdigt styrer bilen på plads igen,
hvis den kommer for nær f.eks. en midterstribe. Men
føreren kan naturligvis meget enkelt overrule
systemet ved at holde fast i rattet og styre bilen
udover linjen, hvis der f.eks. skal overhales eller
drejes.
Klik på billederne og se dem større
Den prøvekørte variant havde rigtig meget af den
slags udstyr, som både skaber sikkerhed og
luksustransport. Men bilens basisegenskaber er ens
for alle varianter: 4 regulære sidepladser, et stort
bagagerum på 390 liter, når kalechen er i brug, og
fornuftige bagagepladsforhold, når der også skal
være plads til kalechen.
Kalechen kan foldes op og i på ca. 25 sekunder med
hastigheder op til 40 km/t. Den tid, cockpittet ikke
er tildækket, er dog begrænset til 15 sekunder. Det
giver mulighed for hurtig reaktion, når man
pludselig overraskes af en regnbyge.
Kortere og sportslig
Mercedes-Benz E-klasse cabriolet er baseret på E
Coupé, dvs. en noget kortere udgave af E-klasse
Limousine, forskellen er 18 cm. Det gør den mere
sportslig at se på og pladsforholdene er naturligt
nok også lidt ringere.
Køreoplevelsen er imidlertid ikke meget forskellig.
Den adaptive undervogn sørger selv for, at
affjedringen er tilpasset det aktuelle behov. Men
hvis man endda vil have undervognen strammere,
trykker man på en knap, der stramme dæmpningen op.
Og det er ikke et utænkeligt ønske, når man har 333
hestekræfter på baghjulene.
V6 dobbelt turbo
De frembringes af en 3-liters V6 med to turboladere,
som er ubeskrivelig smidig og har en herlig lyd. Det
maksimale drejningsmoment på 480 Nm er til rådighed
indenfor omdrejningsintervallet fra 1400 til 4000
omdr./min. De 100 km/t nås på 5,3 sekunder og man
kan køre 12,7 km/l.
Klik på billederne og se dem større
Der er mange lækre løsninger indbygget i denne
udgave, rigtig mange. Og var prisen en halv million
kroner vil mange sikkert unde sig den frihed, at
omgærde sig med en sådan luksus. Men mindre kan gøre
det – og selv da, at det kun de færreste danskere,
der kan komme i nærheden af det. Det er ikke
altid lige attraktivt at bo i Danmark.
18" AMG alufælge (ekstraudstyr) ser
godt ud og den adaptive undervogn hindrer at
kørekomforten forringes. Klik på billederne og se
dem større. |