Den vækker opmærksomhed, hvor den kommer frem. Og
eyecatcheren er ikke blevet mindre efter den seneste
fornyelse, hvor Mercedes-Benz CLS har fået den nye
dynamiske, aggressive og skarpe front, som de øvrige
nye generationer af bilmærket fra Stuttgart også er
blevet udstyret med på det seneste. Bilen er for
den, der tør vise verden, at han – eller hun – selv
tør. Elegant, dynamisk, fancy og yderst eksklusiv.
Faktisk er CLS så eksklusiv, at selvom den let ville
kunne rumme fem voksne personer, så vil den femte
sidde meget ubehageligt. Den midterste siddeplads på
bagsædet er nemlig erstattet af et panel i hele
armlænets bredde. Et panel, hvor man kan have
småting liggende – anvendelsen af panelet er ikke så
fancy. Men det sender et skarpt signal: CLS er en
bil for maksimalt fire personer.
Dyr bil - men alt er relativt
Når man har kikket sig mæt på Mercedes CLS, sådan i
første omgang, for helt mæt bliver man vel aldrig,
er det ingen dum ting at forstå baggrunden for
bilen. Måske at begynde med at forstå, at det altså
ikke er på alle markeder at CLS i 500-udgaven med
408 hestekræfter under motorhjelmen koster tæt ved 2
millioner.
For det andet kan den, selv med den utålelige danske
brandbeskatning, erhverves for ”blot” 1 million,
sådan lige godt og vel, så disponerer man ”kun” over
godt 200 hestekræfter, men designet er jo det samme.
I udlandet vil den koste langt under det halve og
derfor er CLS’s naturlige og store markeder ikke i
samme grad det eksklusive luksusmarked, som det vil
være i Danmark.
Sportsligt image
For det tredje har Mercedes en lang tradition
indenfor sportslige biler – en tradition som man
lidt selvforskyldt pga. den høje luksusgrad har
givet køb på til fordel for ikke mindst BMW.
Mercedes kæmper hårdt for at generobre det
sportslige image ved bl.a. at engagere sig i
motorsport på mange niveauer – og det går så også
meget godt. Men de seneste års opstramning af design
og appeal skal holdes ved lige og hertil bidrager
CLS ganske udmærket.
Tilbage i midt 90’erne fremstillede Mercedes faktisk
en sportslig coupé. Men den var reelt en
to-personers bil. Da man i 2004 lancerede 1.
generation af CLS havde man taget et klogt og
fascinerende skridt ved at skabe den som en stor,
luksuøs 4-personers coupé med fire døre og luksuøse
køreegenskaber (undervognen stammer fra E-klasse).
Man kombinerede så at sige det bedste fra to
verdner. Og det har man så yderligere strammet op i
den nye generation, som første gang så dagens lys i
2011.
Karisma og funktion
Målet med Mercedes CLS var at skabe et stærkt design
med masser af karisma og forene det med komfort og
praktisk anvendelse. Det er til fulde lykkedes,
fordi CLS har pladsforhold som en sedan. Men der er
også rigeligt at tage af, for bilen er næsten 5
meter lang og kun 500 liter er reserveret bagagen.
Den prøvekørte udgave er ikke topversionen, men
næsten. Den findes med større motorer, men den
spræl-levende, omdrejningsvillige og muntre 4,7
liters V8 med dobbelt turbolader er nu fuldt
tilstrækkelig, i hvert fald til danske
hastighedsgrænser. Træder man speederen i bund og
lader 7-trins G-tronic gearkassen forestå
gearskiftet i sports-indstillingen er festen forbi
efter 4 sekunder, da rammer man de 80 km/t. Var man
fortsat, ville de 100 km/t være nået på godt 5
sekunder og løjerne standse ved den elektroniske
begrænsning på 250 km/t. Ganske godt i en bil, der
vejer tæt ved 2 tons.
Relativt benzinøkonomisk
Samtidig kan man have relativt god samvittighed, for
Mercedes har også arbejdet med
brændstofeffektiviteten og uden at sparke til den,
kører man officielt 11,1 km/l. Egentlig ret pænt –
og det er da også 20 procent bedre end hos
forgængeren.
Det er usædvanligt at kalde en V8 for munter. Men
det er ikke desto mindre oplevelsen. Det skyldes
formentlig, at man ikke lader det være op til
cylindrene selv at forestå åndedrættet. Den del af
arbejdet klarer de to turboladere og derved opnår
man et moment på ikke mindre end 600 Nm allerede ved
imponerende lave 1600 omdr./min. Og det holder helt
op til 4750 omdr./min – altså tæt ved det
omdrejningstal, hvor effekten på de 406 hk for alvor
begynder at indfinde sig.
Fremragende kurveegenskaber
Men motorkraften er ikke det eneste overbevisende i
en CLS 500. Kurveegenskaberne er fremragende. I
sportsindstillingen, som man opnår ved at trykke på
en lille knap, så klarer luftaffjedringen resten,
bliver affjedringen en smule fastere, men ikke
meget. Ved høj fart er vi dog sikre på, at
forskellen bliver mere tydelig. Fortil benytter man
en ægte racerbilsophængning – en slags dobbelt
wishbone men med flere forankringspunkter – og
baghjulene er forankret ikke færre end 10 steder.
En CLS er standardmonteret med 255/40-18 hjul, men
den prøvekørte bil var påmonteret 19 tommer fælge
med 285 mm brede dæk på bagakslen. Det giver et
super vejgreb på tør vej. På våd vej er det til
gengæld ingen dårlig idé at beherske ambitionerne en
smule – da bliver den temmelig levende på bagvognen,
for nu at sige det mildt.
Tilkøb udstyr
Man ville kunne berette om CLS i mange flere ord end
disse, men bemærk det unikke lygtedesign, bemærk
hvordan kanter og kurver er forenet i modig harmoni.
Og vær klar over, at en Mercedes-Benz CLS først helt
lever op til forventningerne, hvis man tilkøber
udstyr som førerassistentpakken, parkeringshjælpen
og et par andre småting. Det bliver den selvfølgelig
ikke billigere af, men så kan man jo glæde sig over
at have bidraget lidt ekstra (undskyld, ret meget
ekstra faktisk) til den evigt sultne danske
statskasse. |