- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Mercedes-Benz CLA 200 BlueEFFICIENCY

Hvilket design – og hvilken motor ikke mindst


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes CLA i Motorradioen


Mercedes lavede på det nærmeste revolution indenfor bildesign, da man for 10 år siden præsenterede Mercedes-Benz CLS. Ikke bare havde man skabt en rummelig luksuøs 4-personers coupé, man havde også tilladt sig, at pakke herligheden sammen i et exceptionelt designudtryk, nærmest en halvmåne, lagt fladt ned ovenpå kørebanen. Det er samme idé, der ligger bag CLA (læs vores test af Mercedes-Benz CLS hér >>>).

 

Nu er 10 år et stykke tid indenfor bildesign, især når det gælder eksklusive biler. Og på en eller anden måde har man så også i mellemtiden vænnet sig til, at sådan kan en bil se ud, uden at skabe samme opmærksomhed som dengang. Alligevel falder CLA i øjnene.

 

4-personers coupé

Mercedes-Benz CLA er tilsvarende CLS, som er baseret på den store S-klasse, en 4-personers (med plads til 5) coupé-udgave af den nye A-klasse. Det er forståligt, at Mercedes har ventet indtil nu med at overføre designfilosofien til en mindre model. Dels skal man jo ikke for tidligt udvande oplevelsen af den kostbare CLS, dels skulle man også først lige have en model, der var velegnet. Det ER A-klassen, vel at mærke i det nye, frække og sportslige udtryk, som kendetegner den seneste generation (læs vores prøvekørsel af en Mercedes-Benz A-klasse hér >>>).

 

Da man oven i købet havde skabt A-klassen med tophængslet bagklap og næppe havde til sinds, at bygge en regulær sedan, var CLA den rigtige løsning. Man kan så diskutere prisfilosofien, for prismæssigt er CLA landet mellem A-klasse og C-klasse (B-klasse glemmer vi i den forbindelse, for den er fortsat en noget anden bil), men da den også er noget større end A-klasse og ikke så langt fra C-klasse, er prisniveauet vel acceptabelt.

 

Iøjefaldende design

Når rammerne nu er lagt, er det ikke for meget at påstå, at Mercedes har designet endnu et iøjefaldende design. Helt så bemærkelsesværdig som CLS er CLA nu ikke, og det har nok også været vanskeligt at nedgradere CLS-designet uden tab af funktionalitet. Set ikke mindst i det lys, er resultatet imidlertid blevet ret godt.

 

Funktionelt byder CLA i den prøvekørte ”200” udgave på det, man kan forvente fra en Mercedes i den prisklasse. Til trods for, at karrosseriet er noget længere end A-klassen, er køreegenskaberne ikke meget forskellige, men vi har ikke prøvet bilen med fuldt læsset bagagerum (og det er med 470 liter forholdsvis stort) og 3 personer på bagsædet. Det vil nok gøre en forskel.

 

Indstigningsforholdene

I øvrigt er det der med, at have tre personer på bagsædet heller ikke hensigtsmæssigt, med mindre det er strengt nødvendigt. To er OK, men tre er lidt i overkanten. Og apropos overkanten, er overkanten af dørkarmen betænkelig nær, hver gang man stiger ind og ud af bilen. CLA er kun 1,43 meter høj og med den skrånende taglinje nede bagtil, skal en velvoksen nordbo ganske enkelt dukke sig, for at komme ind.

 

Når man så er kommet indenfor er afstanden til loftet tilstrækkelig og benpladsen udmærket.

 

Komfortundervognen foretrækkes

Tilbage til køreegenskaberne: Man kunne i den prøvekørte version indstille undervognen og vælge en strammere opsætning. Om det skyldtes de store 18” alufælge, testbilen var udstyret med (16” er standard), er tænkeligt, men vi foretrak komfortindstillingen.



Man mærker det konkret ved, at de små ujævnheder i underlaget, som normalt opfanges af dækkenes sider, ikke absorberes tilstrækkeligt. Det giver en god styrepræcision, men affjedringskomforten lider. Og ikke nok med det: De små ujævnheder giver støj igennem hjulophængene, som ikke klæder bilen. Men indrømmet: De store fælge ser godt ud.

 

Drømmemotoren

Og så var der motoren, en 156-hestes turbo-benzinmotor. Den samme motor findes også til A-klassen, men den har vi ikke haft lejlighed til at prøve før nu i CLA – og den var den halve oplevelse.

 

Den forener ganske enkelt alle fordelene ved en benzinmotor og turboladning. Vibrationssvag, støjsvag og med masser af power fra selv samme øjeblik, den kommer ud af tomgang. Det maksimale drejningsmoment opnås allerede ved blot 1250 motoromdrejninger og bevares helt op til 4000.



Imponerende benzinøkonomi

Dens smidighed er uovertruffen og prikken over i’et er en enestående benzinøkonomi: 18,2 km/l. Flot, flot, flot, ikke mindst fordi man med forsigtig speederfod, godt hjulpet af 7G-Tronic automatgearkassens optimale gearskift, i praksis kan komme ret tæt på det lave forbrug. 7G-Tronic gearet er dog ekstraudstyr til CLA 200 og koster små 50.000 kroner.

 

Minus’er ved en CLA? Foruden de udfordrende indstigningsforhold til bagsædet er udsynet bagud ikke lige præcis forbilledligt. Men vil man have den fancy formgivning må man give visse køb, og helt umuligt er det altså ikke.

 

 

 


Model:

Mercedes-Benz CLA 200 BlueEFFICIENCY

Listepris:

Kr. 489.900 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 turbobenzinmotor. 156 hk. 250 Nm/ 1250-4000 omdr./min. Stop/start. 7G-Tronic aut. gear (ekstra udstyr). Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,5 sek./ 230 km/t/ 18,2 km/l /127 g/km

Længde:

4,63 m

Bagagerum:

470 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med ASR. 7 airbags. Attention Assist. Collision Prevent Assist. Multijusterbart læderrat med funktionstaster. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. AUX+USB. 2 X Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt