Mercedes CLA i Motorradioen
Mercedes lavede på det nærmeste revolution indenfor
bildesign, da man for 10 år siden præsenterede
Mercedes-Benz CLS. Ikke bare havde man skabt en
rummelig luksuøs 4-personers coupé, man havde også
tilladt sig, at pakke herligheden sammen i et
exceptionelt designudtryk, nærmest en halvmåne, lagt
fladt ned ovenpå kørebanen. Det er samme idé, der
ligger bag CLA (læs
vores test af Mercedes-Benz CLS hér >>>).
Nu er 10 år et stykke tid indenfor bildesign, især
når det gælder eksklusive biler. Og på en eller
anden måde har man så også i mellemtiden vænnet sig
til, at sådan kan en bil se ud, uden at skabe samme
opmærksomhed som dengang. Alligevel falder CLA i
øjnene.
4-personers coupé
Mercedes-Benz CLA er tilsvarende CLS, som er baseret
på den store S-klasse, en 4-personers (med plads til
5) coupé-udgave af den nye A-klasse. Det er
forståligt, at Mercedes har ventet indtil nu med at
overføre designfilosofien til en mindre model. Dels
skal man jo ikke for tidligt udvande oplevelsen af
den kostbare CLS, dels skulle man også først lige
have en model, der var velegnet. Det ER A-klassen,
vel at mærke i det nye, frække og sportslige udtryk,
som kendetegner den seneste generation (læs
vores prøvekørsel af en Mercedes-Benz A-klasse hér
>>>).
Da man oven i købet havde skabt A-klassen med
tophængslet bagklap og næppe havde til sinds, at
bygge en regulær sedan, var CLA den rigtige løsning.
Man kan så diskutere prisfilosofien, for prismæssigt
er CLA landet mellem A-klasse og C-klasse (B-klasse
glemmer vi i den forbindelse, for den er fortsat en
noget anden bil), men da den også er noget større
end A-klasse og ikke så langt fra C-klasse, er
prisniveauet vel acceptabelt.
Iøjefaldende design
Når rammerne nu er lagt, er det ikke for meget at
påstå, at Mercedes har designet endnu et
iøjefaldende design. Helt så bemærkelsesværdig som
CLS er CLA nu ikke, og det har nok også været
vanskeligt at nedgradere CLS-designet uden tab af
funktionalitet. Set ikke mindst i det lys, er
resultatet imidlertid blevet ret godt.
Funktionelt byder CLA i den prøvekørte ”200” udgave
på det, man kan forvente fra en Mercedes i den
prisklasse. Til trods for, at karrosseriet er noget
længere end A-klassen, er køreegenskaberne ikke
meget forskellige, men vi har ikke prøvet bilen med
fuldt læsset bagagerum (og det er med 470 liter
forholdsvis stort) og 3 personer på bagsædet. Det
vil nok gøre en forskel.
Indstigningsforholdene
I øvrigt er det der med, at have tre personer på
bagsædet heller ikke hensigtsmæssigt, med mindre det
er strengt nødvendigt. To er OK, men tre er lidt i
overkanten. Og apropos overkanten, er overkanten af
dørkarmen betænkelig nær, hver gang man stiger ind
og ud af bilen. CLA er kun 1,43 meter høj og med den
skrånende taglinje nede bagtil, skal en velvoksen
nordbo ganske enkelt dukke sig, for at komme ind.
Når man så er kommet indenfor er afstanden til
loftet tilstrækkelig og benpladsen udmærket.
Komfortundervognen foretrækkes
Tilbage til køreegenskaberne: Man kunne i den
prøvekørte version indstille undervognen og vælge en
strammere opsætning. Om det skyldtes de store 18”
alufælge, testbilen var udstyret med (16” er
standard), er tænkeligt, men vi foretrak
komfortindstillingen.
Man mærker det konkret ved, at de små ujævnheder i
underlaget, som normalt opfanges af dækkenes sider,
ikke absorberes tilstrækkeligt. Det giver en god
styrepræcision, men affjedringskomforten lider. Og
ikke nok med det: De små ujævnheder giver støj
igennem hjulophængene, som ikke klæder bilen. Men
indrømmet: De store fælge ser godt ud.
Drømmemotoren
Og så var der motoren, en 156-hestes
turbo-benzinmotor. Den samme motor findes også til
A-klassen, men den har vi ikke haft lejlighed til at
prøve før nu i CLA – og den var den halve oplevelse.
Den forener ganske enkelt alle fordelene ved en
benzinmotor og turboladning. Vibrationssvag,
støjsvag og med masser af power fra selv samme
øjeblik, den kommer ud af tomgang. Det maksimale
drejningsmoment opnås allerede ved blot 1250
motoromdrejninger og bevares helt op til 4000.
Imponerende benzinøkonomi
Dens smidighed er uovertruffen og prikken over i’et
er en enestående benzinøkonomi: 18,2 km/l. Flot,
flot, flot, ikke mindst fordi man med forsigtig
speederfod, godt hjulpet af 7G-Tronic
automatgearkassens optimale gearskift, i praksis kan
komme ret tæt på det lave forbrug. 7G-Tronic gearet
er dog ekstraudstyr til CLA 200 og koster små 50.000
kroner.
Minus’er ved en CLA? Foruden de udfordrende
indstigningsforhold til bagsædet er udsynet bagud
ikke lige præcis forbilledligt. Men vil man have den
fancy formgivning må man give visse køb, og helt
umuligt er det altså ikke. |