- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz A 250 BlueEFFICIENCY 7G-DCT

Mercedes-heste i sneen


Af Søren Clauding – januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når man prøvekører en Mercedes A-klasse med over 211 turboheste og et kolossalt moment sidst i december er det måske lidt for over optimistisk at tro, at man kan komme til at køre den på grænsen af dens formåen. Noget der optimalt i øvrigt burde foregå på en racerbane. Men sådan en bil er jo ikke kun beregnet til at køre med på tør sommerasfalt. Den skal også kunne køre i nordisk vintervejr – og præcis som bilen blev udleveret blev Danmark dækket af sne.

 

Grænserne blev rykket. Nu handlede det ikke længere om at fornemme, hvordan bilen ville kunne nå 100 km/t på 6,6 sekunder. Og topfarten på 240 km/t skulle der vel alligevel en tysk autobahn til at muliggøre. Nu måtte vi, tvunget af vejrforholdene, se på bilen fra en helt anden synsvinkel: Ville den vævre og fancy Mercedes stå prøven på snebelagte, til tider isede snoede danske landeveje?

 

Elektronikken kommer på prøve

En A 250 er nemlig udrustet med oceaner af elektroniske hjælpemidler. På ujævne snebelagte veje er det ikke en stram affjedring og reduceret krængning, der er fokus på. Tværtimod. Og med 40 procent lavprofil vinterdæk monteret på 18” alufælge (17” er standard) er opgaven ekstra stor, for de parerer ikke mange ujævnheder. Opgaven er altså i hænderne på hjulophængene.

 

Tilsvarende hvad angår kraftoverførslen. I maskinrummet ligger en Række 4’er, en 2-liters benzinmotor med turbolader. Den præsterer førnævnte 211 hk og drejningsmomentet er ikke bare højt, for 350 Nm for en benzinmotor er meget, det holder fra næsten tomgangsfart (1200 motoromdrejninger/minut) til 4000 omdr./min. Det er kolossalt mange kræfter, forhjulene på sådan en A-klasse har til rådighed. Elektronikken måler kørselsforholdene og oversætter målingerne, så kraftoverførslen bliver tilpasset det aktuelle behov.



Dobbeltkoblingsgear

Kræfterne overføres fra det ultra smidige og vibrationssvage maskineri til asfalten bl.a. styret af en 7-gears dobbeltkoblingsgearkasse, 7G-DCT. Den kan klare det hele selv, eller man kan via paler bag rattet blande sig i hvornår den skal skifte. Det foregår helt upåklageligt under acceleration og giver så hurtige gearskift, at man i praksis ikke mærker ændringer i kraftoverførsel på asfalten. Nedad i gearene, især, hvis man uventet har brug for et lavere gear og elektronikken først lige skal forstå, at det er det, man vil, er den en vis men meget naturlig tøven. Men selv den er forbavsende lille. Det er med andre ord en rigtig fin gearkasse.

 

Når man slipper det kompakte køretøj løs på de snebelagte veje er den første oplevelse, at den passe perfekt til især de snoede strækninger. Det er ikke uden grund, at moderne rallybiler typisk er baseret på kompaktbiler, endda gerne en smule kortere end A-klassen. Men den næsten overvældende oplevelse er, at til trods for et ikke bare dårligt, men også konstant skiftende vejgreb (når sneen ændrer beskaffenhed, visse steder bliver til is og trykket på hjulene falder, på den anden side af en ujævnhed), bliver man ikke en eneste gang ladt i stikken.

 

Automatikken øger sikkerheden

Man kan vælge at nøjes med at dreje på rattet, så klarer elektronikken og mekanikken resten. Det betyder i praksis, at man kan koncentrere sig om at fornemme vejgrebet og derigennem sikre, at man ikke kommer til at køre for hurtigt og dermed overskrider de fysiske grænser. Det giver en uhørt stor sikkerhed, når man færdes på glatte veje. Denne sikkerhed vil naturligvis også være til stede, når asfalten er tør og farten meget højere. Det er yderst betryggende. Og tankevækkende, når bilfabrikkerne fører sig frem på sikkerhedsargumenter - sikkerhed inkluderer meget andet end, hvor god en bil er til at overleve en kollision. At undgår ulykken ikke mindst…

 

Hvad angår de mere funktionelle praktiske egenskaber er det en god idé at læse om A-klassen i vores tidligere test, for de er uændrede i A 250 BE (læs test af Mercedes A 200 CDI hér >>>).

 

Langt på literen

Mercedes tager sig naturligvis betalt for sådan en køremaskine. Men 490.000 kroner for den prøvekørte variant uden ekstraudstyr er en rimelig pris. Og i rå forbrugsomkostninger er den moderat, for man kan med forsigtig speederfod køre over 16 kilometer på en liter benzin. Det er godt både for bankkontoen og for miljøet, for udslippet af forurenende luftarter er forholdsvis beskedent. Set i lyset af de mange kræfter, man har til rådighed, er det endda ekstremt fine værdier.


 

Lys i dørpanelerne...så man ved at man har fundet den rette bil

Mercedes A 250 i Motorradioen >>>


 


Model:

Mercedes-Benz A 250 BlueEFFICIENCY 7G-DCT

Listepris:

Kr. 489.900 ekskl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbobenzinmotor. 211 hk. 350 Nm/ 1200-4000 omdr./min. Stop/start. 7-gears dobbeltkoblings automatgear. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,6 sek./ 240 km/t/ 16,4 km/l /143 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

341/1157 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med ASR. 7 airbags. Attention Assist. Collision Prevent Assist. Multijusterbart læderrat med funktionstaster. Semiautomatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. AUX+USB. 2 X Isofix.


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt