- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz A 200 CDI BlueEFFICIENCY

A-klasse revolution


Af Søren Clauding - oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede da Mercedes-Benz præsenterede den nye A-klasse for første gang - det skete på det store motorshow i Genève dette forår - revolutionerede man med et slag opfattelsen af, hvad en A-klasse skulle være. I stedet for den høje, rummelige, men ikke udpræget spændende kompaktbil, der fik sit gennembrud, da den væltede i den svenske elg-test, er den nye generation den diametrale modsætning. Der er ingen risiko for at den vælter, tværtimod suger den sig til asfalten og har køreegenskaber som en sportsvogn.

 

Der er intet af den hidtidige model tilbage, bortset fra navnet, forhjulstræk og sandwichbund. Det sidste er et vigtigt element i bilens passive sikkerhed, fordi strukturen i bunden reducerer risikoen for at komme til skade ved kollision. Men man skal være ingeniør for at kunne identificere den - den ses ganske enkelt ikke.

 

Kender ikke janteloven

Den nye A-klasse har fået det nye, frække og dynamiske look med opret front og en Mercedes-stjerne, der ikke kender til janteloven. Den har en potent og elegant front med masser af pondus. Og det skulle vise sig, at køreegenskaber til fulde lever op til det nye look. A-klassen måler nu blot 1,43 meter i højden - det er ikke mindre end 18 cm mindre end forgængeren. Der er i enhver sammenhæng tale om en helt anden bil.

 

Den lave højde og den attraktive linjeføring har dog det gjort indstigningsforholdene til bagsædet lidt besværlige. Nu skal man atletisk bukke sig ind under døråbningens overkant, noget for noget. Men det skal så siges, at når man først er kommet på plads, sidder man udmærket, der er tilstrækkelig afstand til loftet, bredde over skuldrene og rimelig med benplads, taget i betragtning, at længden er 4,29 meter. Det hjælper også på bagsæde komforten, at man kan få fødderne ind under forsæderne. Gennemtænkt og velkonstrueret.



God bagageplads

Pladsen er ikke taget fra bagagerummet. Her finder man 341 liter bagagekapacitet, som dog opnås ved at indregne pladsen under bagagerumsbunden - for hér er intet reservehjul. Lægger man bagsæderyglænene ned, får man et stort set plant bagagerumsgulv, som er let at komme til og bilen er egentlig nem at læsse. Ialt kan man opnå 1157 liter bagagerumsplads. Det er OK, for ingen har påstået at en A-klasse skulle være en lastbil.

 

Bedst sidder man imidlertid i de glimrende forsæder, med godt overblik over det pæne og bevidste instrumentbord. Eneste forstyrrende element er multi-funktionsskærmen, placeret over midterkonsollen, som ikke er særlig pæn og nærmest ser ud som om den er skruet på efter at bilen er blevet samlet - hvad der nok heller ikke er helt forkert. Der er lidt tablet-tankegang over det design. Smag og behag er forskellig, men ingen kan overbevise os om, at det er kønt...

 

Fralægningspladserne er tilstrækkelige, men det er ikke dér, en Mercedes A-klasse vinder købernes gunst.

 

Menneskeret

Det gør den til gengæld, når man sætter i gear og i det konkrete tilfælde lukker op for 136 dieselheste i den 1,8 liters store turbodieselmotor med intercooler.



Det burde være en menneskeret for enhver bilist mindst én gang i sit liv at prøve at køre en Mercedes, så man har et sammenligningsgrundlag i eventuelt valg af andre biler. Og med den nye A-klasse er der ingen grund til, at det ikke skulle være i den. Dens køreegenskaber er meget tæt på det, man oplever i den utrolig velkørende C-klasse. Til trods for at sidstnævnte har træk på forhjulene. En A-klasse kører bare så godt.

 

Styrepræcisionen er forbilledlig, affjedringen er forholdsvis fast, men det kan skyldes at testbilen var udstyret med større fælge, bredere dæk og dermed har mindre affjedring i dæksiderne. Det medfører måske, at styrepræcisionen er en smule ringere med de standardmonterede 195 mm brede 15" dæk.

 

Mærkes på vejbanen

Maskineriet er eminent. Det er sjældent man oplever en så smidig og trækvillig dieselmotor. 136 hestekræfter siger ikke hele sandheden. 300 Nm i hele omdrejningsområdet fra 1600-3000 motoromdrejninger i minuttet siger meget mere. Det ultimative svar får man imidlertid først, når man sidder bag rattet og slipper effekten ud på vejbanen. De 100 km/t kan man nå på 9,3 sekunder og 210 km/t påstås den, at kunne køre på toppen. Det betvivler vi ikke. Men utroligt, at den også kan køre 23,3 km/l - det kan den så nok heller ikke, hvis man udnytter dens fartformåen.

 

Og det har man lyst til, fordi den kører så godt.

 

Standardudstyrsniveauet i en A-klasse er højt, derfor er en pris på 360.000 kroner mere end spiselig. Ekstraudstyr koster penge hos Mercedes, men hvor er løsningerne da også bare gennemførte. F.eks. et yderst velfungerende "lanekeeping" system (fungerer også glimrende i regn og på våd asfalt), der via vibrationer i rattet lige sender føreren et signal om, at hans bil måske er lidt på afveje. I stedet for en irriterende afslørende lyd, som andre byder deres førere.

Mercedes A 200 CDI i Motorradioen >>>

Model:

Mercedes-Benz A 200 CDI BlueEFFICIENCY

Listepris:

Kr. 359.900 excl. ekstraudstyr

Motor og transmission:

4 cyl. 1,8 turbodieselmotor. 136 hk. 300 Nm/ 1600-3000 omdr./min. Stop/start. 6 gear. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,3 sek./ 210 km/t/ 23,3 km/l /111 g/km

Længde:

4,29 m

Bagagerum:

341/1157 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP med ASR. 7 airbags. Attention Assist. Collision Prevent Assist. Multijusterbart læderrat med funktionstaster. Semiautomatisk aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. AUX+USB. 2 X Isofix.










Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt