Vi har tidligere prøvet den store Mercedes GL (læs
her>>>). Den er rigtig, rigtig stor og ikke
nødvendigvis det, man har brug for under danske
kørselsforhold. Desuden koster den også rigtig,
rigtig mange penge!
Men der findes et alternativ: Mercedes GLK. Her
befinder vi os i en prisklasse under 1 million
(under 900.000 faktisk, hvis man klarer sig uden
ekstraudstyr) og den er både prismæssigt men også
størrelsesmæssigt bedre tilpasset danske forhold.
Ligner Geländewagen
GLK ligner GL og ikke mindst Mercedes’ rå terrænbil,
Geländewagen. Den har lodret front, næsten lodret
frontrude, kantede sider og udstråler råt
kraftoverskud som adskiller den fra fabrikkens
personbiler. Visuelt adskiller den sig også fra
konkurrenterne som f.eks. Mitsubishi, Toyota, BMW og
Land Rover.
Det går den også, når man bruger den. For Mercedes
har prioriteret komfortable køreegenskaber og rigtig
gode ”on-road” egenskaber. Uden i øvrigt at gå
særlig meget på kompromis med terræn egenskaberne.
Det skal dog tilføjes at med regulære asfaltdæk
havde vi ikke mange muligheder for at afprøve den
effektivt i terræn’et, men det, vi kastede os ud i,
virkede udmærket.
Agility Control
At optimere en terrænbil efter kørsel på asfalt er
ingen dårlig idé, for mon ikke de fleste af den
slags mest tilbringer tiden på asfalt? Hér har
Mercedes taget skridtet fuldt ud og udviklet en
serie elektroniske kørehjælpemidler, som helt uden
at man behøver blande sig håndtere stærkt varierende
kørselsforhold. Det hedder Agility Control.
Som udgangspunkt har man et firehjulstræk (heraf
betegnelsen 4M = 4 Matic) en fordeling af kræfterne
med 45 procent på forhjulene og resten på
baghjulene. Men derudover bidrager ESP systemet til
at sende kræfterne hen til det eller de hjul, hvor
der er brug for dem. Man kan med andre ord opnå en
utrolig kraft på venstre baghjul, når man vil køre
hurtigt igennem en højre kurve og accelerere
samtidig.
Maskinkraften
Maskinkraften i den prøvekørte version leveres af en
3-liters 6-cylindret common-rail turbo-diesel, der
præsterer 224 hk og et overbevisende moment på 540
Nm. Knab så overbevisende er brændstoføkonomien der
officielt hedder 12,7 km/l og i praksis lander
omkring de 10. til gengæld har Mercedes netop
lanceret en 170-hestes dieselvariant, som kan køre
14,5 km/l og har et acceptabelt CO2 udslip på 183
g/km (og er 100.000 kroner billigere, ikke at
forglemme). Fartpræstationerne i den prøvekørte
320’er er til gengæld meget fine: 0-100 km/t på bare 7,5 sekunder.
Også affjedringen tilpasses kørselsforholdene, så
man får en blødere dæmpning ved kørsel på våd vej
sammenlignet med kørsel på tør vej. Det fungerer
fortræffeligt, viste en længere køretur under stærkt
varierende vejrforhold os. Desuden har man
fornøjelsen af en 7-trins automatgearkasse, der øger
kørekomforten og sammen med den blide motorgang
leverer et særdeles lavt støjniveau. Trods den
kantede form er også vindstøjen behersket.
|