- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz GLA 220 CDi 4MATIC

Terrængående A-klasse


Af Søren Clauding – september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad gør man, når man har forelsket sig i Mercedes’ smarte A-klasse, men man bor på landet, hvor fremkommelighed især om vinteren er en mangelvare i en lav, fræk sportslig bil. Man køber naturligvis en GLA i stedet – populært sagt Mercedes’ terrængående A-klasse.

 

GLA er baseret på A-klassen, men den er kraftigt modificeret, så den kan gøre sig fortjent til GL-betegnelsen, der et eller andet sted stammer fra Mercedes’ off-road betegnelse Geländewagen. Visuelt er der lidt SUV eller crossover over den, men i mere teknisk forstand handler det om en tilrettet undervogn, 3 cm forøget frihøjde (som så igen på den prøvekørte udgave var sænket, fordi den var udstyret med en AMG Sportspakke, der i øvrigt også indeholder 18” letmetalfælge med lavprofildæk, som ikke rigtigt hører hjemme på en SUV), men ikke mindst i den prøvekørte variant et regulært firehjulstræk – 4MATIC.

 

Elektroniske off-road løsninger

Den prøvekørte version var desuden udrustet med Mercedes’ nye 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, 7G DCT, samt flere kørehjælpemidler. Især en elektronisk styring af drivlinen, der kan indstilles på hhv. normalkørsel på plant underlag eller kørsel på løst underlag, hvorved kraftoverførslen ændres. Også den såkaldte DSR (Downhill Speed Regulation), en pendant til det andre kalder Hill Descent Control, som automatisk sikrer fremdriften med en hastighed mellem 4 og 8 km/t, er med til at underbygge GLA’ens egenskaber ved terrænkørsel. Kraftfordelingen mellem for- og bagaksel kan variere fra 100 procent på forhjulene til 50 procent for og bag.

 

Køreoplevelsen på plan vej er forskellig fra den almindelige A-klasse, men ikke meget. Man mærker dog, at GLA også er højere (6 cm), trods alt har den større frihøjde og dermed højere tyngdepunkt. Den er lidt blødere affjedret (trods AMG-opsætningen), men kører præcist og lydløst, når først den er kommet i gang, vel at mærke.



Dobbeltkoblingsgearet

Vi oplevede en lidt iørefaldende buldren fra transmissionen, tror vi, når motoren blev startet og gik i tomgang. Det var overraskende, men lyden forsvandt og blev helt normal, når der blev sat i gear og også under kørslen. Om det har med DCT gearet at gøre, kunne vi ikke fastslå. Om den nye gearkasse er der ellers kun roser: Den fungerer præcist, hurtigt, umærkeligt og har præcis de karakteristika, som kendetegner dobbeltkoblingsgear.

 

Vi har ikke prøvet GLA i krævende terræn, hvor stor frihøjde er et krav for ikke at blive hængende på toppen af ujævnheder. Men i lettere terræn fungerede tingene upåklageligt, både elektronikken og firehjulstrækket. Igen: Dækmonteringen var ikke optimal til terrænkørsel. Men i indledningsscenariet ”Danmark dækket af sne” dvs. med gode vinterdæk, er vi sikker på, at man er godt hjulpet.

 

Stærk motor

Med 170 dieselheste under motorhjelmen har man kræfter nok til bilens kørepotentiale. Momentet er stort – 350 NM – over en ultra-bred omdrejningskurve (maksimum fra 1400-3400 omdr./min.) og dermed er motoren ikke alene stærk, men også meget smidig. Fartpræstationerne er fornemme: 100 km/t nås på 8,3 sekunder, og samtidig er brændstofforbruget moderat. 20,4 km/l er pænt med så mange kræfter, automatisk gearskifte og firehjulstræk.



Foruden hele det tekniske set-up adskiller GLA sig også fra A-klassen ved at den er længere. Ikke mindre end 12,5 cm. Den er også 2,5 cm bredere. Sidstnævnte har muliggjort en lidt større sporvidde, som er med til at sikre styrepræcisionen og balancen i bilen. Men den har samme akselafstand som A-klasse. Den større længde opnås alene ved større udhæng bagtil.

 

Plads som i A-klasse

Derfor er pladsforholdene i kabinen som i en A-klasse, hvor man dog i GLA 4MATIC har en kardanaksel mellem sæderne. Så på den ene side er pladsforholdene lidt bedre, fordi bilen er bredere og højere, på den anden side lidt ringere, fordi der også findes en kardan-tunnel.

 

I bagagerummet får man til gengæld al den plads, man måtte kunne savne i en A-klasse. 80 liter mere – 420 i alt – og lægges bagsæderyglænene ned, disponerer man over 1235 liter. Lige præcis den forskel på A-klasse og GLA er vigtig, for derved oplever man virkelig, at bilen er anderledes og på det nærmeste har stationcar-egenskaber. Vælger man en af de billigere versioner af GLA (den allerbilligste koster 480.000 kroner) følger der ikke så meget teknik med, heller ikke firehjulstræk og automatgear. Men bagagerummet har man.

 

Et enkelt ankepunkt, som gælder samtlige A-klasse varianter, vi har prøvet: Sidespejlet i venstre side kan ikke drejes tilstrækkeligt udad. Det er ganske simpelt ikke muligt at indstille det, så man undgår at se hele bilens sideparti. Om der er en skjult løsning på det problem, ved vi ikke, men det er noget, især høje personer, der skyder førersædet langt tilbage, bør forholde sig til, hvis de overvejer en A-klasse, og altså også en GLA.


Andre Mercedes prøvekørsler - se hér >>>


Mercedes GLA i Motorradioen


 


Model:

Mercedes-Benz GLA 220 CDi 4MATIC

Listepris:

Kr. 629.900

Motor og transmission:

4 cyl. 2,1 ltr. dieselmotor med turbo. 170 hk. 350 Nm/ 1400-3400 omdr./min. 7G DCT

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,3 sek./ 215 km/t/ 20,4 km/l / 129 g/km

Længde:

4,42 m

Bagagerum:

420-1235 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. DSR. 17” letmetal fælge. 7 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt