- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Mercedes-Benz GL 420 CDI

Brug den som den er skabt


Tekst: Vivi Siiger og Søren Clauding – april 2008

Foto: Vivi Siiger – klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er det ultimative luksuøse off-road køretøj, men den skal bruges som den er skabt: Mercedes-Benz GL 420 CDI.

 

”GL” bogstavbetegnelsen stammer formentlig fra Mecedes-begrebet ”Geländewagen”. Geländewagen er koncernens svar på Land Rover: Rå, terrængående off-road’ere, men i GL klæder bliver den forvandlet til en ægte luksus-bil, som blot har den unikke egenskab, at den trives fint i terræn’et. Den er dermed blevet til Mercedes koncernens Range Rover. Men der er en STOR forskel: GL er ganske enkelt større end Range Rover.



 

Q7 er konkurrenten

Forskellen er ikke overvældende. 10 cm, men netop længden sender et klart signal om, hvad Mercedes opfatter som sin største konkurrent: Audi Q7 – ikke Range Rover. Sammenlignet med Q7 er forskellen populært sagt ens. De er lige lange – men hér hører forskellen også op.

 

Mercedes-Benz GL 420 CDI er helt sin egen. En mastodont, som giver luksuøse køreegenskaber på plan asfalt, så længe sidevinden ikke rykker for meget i de lodrette sider. Og samtidig en effektiv off-road’er, hvor elektronikken i princippet sørger for alting.

 

Vejgrebet essentielt

Vi afprøvede den på en langtur til det sydlige Norge. Havde dækmonteringen været optimeret, havde mødet med det snedækkede forårs-Norge været en sand fornøjelse, for slæber man rundt på 2,5 tons alene i egenvægt, kommer undervognen på arbejde. Vejgreb er essentielt, men firehjulstrækket stod sin prøve og sagde ikke fra på noget tidspunkt, til trods for, at netop dén del af projektet ikke var ideelt.



På de tørre asfaltstrækninger var der tale om transport på 1. klasse. GL er støjdæmpet, så det stort set kun er vinden, der får noget, at skulle have sagt. Heller ikke den store 4-liters V8 diesel gjorde det store stads af sig. Kun på tankstationerne sendte den sine klare signaler: Hér er ikke tale om en udpræget miljøbil. Det er en anden årsag til, at en Mercedes GL retfærdiggøres af formålet, den er skabt til. Har man ikke brug for sådan en bil, er den ikke helt i overensstemmelse med tidsånden: 8-9 kilometer pr. liter dieselolie – et tal, der godt nok holder i praksis, så længe man holder højrefoden i ro.

 

Muskelbundt

Det kan dog godt knibe lidt engang imellem. For muskelbundtet sender over 300 hestekræfter ud på de fire trækkende hjul og ikke mindst et overbevisende moment på 700 Nm over et bredt omdrejningsområde. Det bringer føreren på højde med situationen både i og udenfor bilen og det lægger op til mere.

 

Når det gælder Mercedes-Benz er alting altid relativt. Det er svært at sætte tal på formåen og værdiansætte luksus. Egentlig er det meget pænt, at flytte så stor en bil og kunne køre 8-9 kilometer på en liter dieselolie. Egentlig er det også en (efter danske afgiftsforhold) attraktiv pris, som sværvægteren sælges for.


3 sæderækker giver uanede variationsmuligheder og kolossal bagagekapacitet.


 

Udstyrsstykke

På hvide nummerplader koster den 2,2 millioner kroner i en iklædning, der bl.a. inkluderede afstandsstyringssystemet Distronic, Mercedes effektive Pre-safe system, avancerede el-skyde/hævetag og glastag over agterkabinen, navigation, klimaanlæg både for og bag, Bi-Xenon forlygter med aktivt kurvelys og

drejelys, sourround-sound lydanlæg, elektrisk sammenklappelig 3. sæderække, Entertainment-system (2 skærme), nøgleløs betjening, el-betjent bagklap, læderindtrræk (inkl. paneler) og meget mere.

 

Og samtidig en bil, der er gennemtænkt ud i enhver detalje som f.eks. solskærme, der både kan skærme for sollys fra siden og forfra.

 


Aktivt kurvelys er en stor sikkerhedsfaktor ved dårlig sigtbarhed.

 

Fuld læderkabine med læderbetrukne paneler og el-justerbare forsæder følger med i prisen.


Modelnavn:

Mercedes-Benz GL 420 CDI

Listepris:

Kr. 2.205.509

Motor/ transmission:

8 cyl. 4-l turbo-diesel, common-rail (306 hk, 700 Nm/ 2200-2600 omdr./min). Permanent firehjulstræk. Reduktionsgear. Justerbar undervogn. 6 trins aut. Gear. Elektronisk center- og bag differentiale med spær.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ brændstoføk/ CO2:

7,6 sek/230 km/t/ 8,6 km/l 307 g/km

Længde/ bredde:

5,9 m/ 1,96

Diverse:

ESP inkl. ASR. Hill Descent Control (DSR). Adaptive airbags. Klimaanlæg for og bag. El-justerbare forsæder. Bi-Xenon forlygter og corner-lamps. El-soltag. Læderindtræk. Distronic. Pre-safe system. Parkeringshjælper for og bag.


Nøgleløs betjening: Når først nøglen er i lommen, bliver den der altid.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP