Den er det ultimative luksuøse off-road køretøj, men
den skal bruges som den er skabt: Mercedes-Benz GL
420 CDI.
”GL” bogstavbetegnelsen stammer formentlig fra
Mecedes-begrebet ”Geländewagen”. Geländewagen er
koncernens svar på Land Rover: Rå, terrængående
off-road’ere, men i GL klæder bliver den forvandlet
til en ægte luksus-bil, som blot har den unikke
egenskab, at den trives fint i terræn’et. Den er
dermed blevet til Mercedes koncernens Range Rover.
Men der er en STOR forskel: GL er ganske enkelt
større end Range Rover.
Q7 er konkurrenten
Forskellen er ikke overvældende. 10 cm, men netop
længden sender et klart signal om, hvad Mercedes
opfatter som sin største konkurrent: Audi Q7 – ikke
Range Rover. Sammenlignet med Q7 er forskellen
populært sagt ens. De er lige lange – men hér hører
forskellen også op.
Mercedes-Benz GL 420 CDI er helt sin egen. En
mastodont, som giver luksuøse køreegenskaber på plan
asfalt, så længe sidevinden ikke rykker for meget i
de lodrette sider. Og samtidig en effektiv
off-road’er, hvor elektronikken i princippet sørger
for alting.
Vejgrebet essentielt
Vi afprøvede den på en langtur til det sydlige
Norge. Havde dækmonteringen været optimeret, havde
mødet med det snedækkede forårs-Norge været en sand
fornøjelse, for slæber man rundt på 2,5 tons alene i
egenvægt, kommer undervognen på arbejde. Vejgreb er
essentielt, men firehjulstrækket stod sin prøve og
sagde ikke fra på noget tidspunkt, til trods for, at
netop dén del af projektet ikke var ideelt.
På de tørre asfaltstrækninger var der tale om
transport på 1. klasse. GL er støjdæmpet, så det
stort set kun er vinden, der får noget, at skulle
have sagt. Heller ikke den store 4-liters V8 diesel
gjorde det store stads af sig. Kun på
tankstationerne sendte den sine klare signaler: Hér
er ikke tale om en udpræget miljøbil. Det er en
anden årsag til, at en Mercedes GL retfærdiggøres af
formålet, den er skabt til. Har man ikke brug for
sådan en bil, er den ikke helt i overensstemmelse
med tidsånden: 8-9 kilometer pr. liter dieselolie –
et tal, der godt nok holder i praksis, så længe man
holder højrefoden i ro.
Muskelbundt
Det kan dog godt knibe lidt engang imellem. For
muskelbundtet sender over 300 hestekræfter ud på de
fire trækkende hjul og ikke mindst et overbevisende
moment på 700 Nm over et bredt omdrejningsområde.
Det bringer føreren på højde med situationen både i
og udenfor bilen og det lægger op til mere.
Når det gælder Mercedes-Benz er alting altid
relativt. Det er svært at sætte tal på formåen og
værdiansætte luksus. Egentlig er det meget pænt, at
flytte så stor en bil og kunne køre 8-9 kilometer på
en liter dieselolie. Egentlig er det også en (efter
danske afgiftsforhold) attraktiv pris, som
sværvægteren sælges for.
3 sæderækker giver
uanede variationsmuligheder og kolossal
bagagekapacitet.
|