- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest:

Mercedes-Benz E 250 CDI BlueEfficiency

Miljø-optimeret E-klasse


Tekst: Søren Clauding – oktober 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De første kilometer i Mercedes E 250 CDI BlueEfficiency var for os ikke blot de første i en af de nye E-klasse modeller, det var også det første møde med den ny øko-linje, som Mercedes-Benz har indført i sund overensstemmelse med markedets forventninger.

 

De første kilometer afslørede også, at Mercedes har formået, at skabe dette miljø-optimum uden at gå på kompromis med basis filosofien bag enhver Mercedes: Den skal være luksuøs i enhver forstand, køreoplevelse, komfort, muligheder, udstråling. Det hele er præcis som det skal være.

 

Mere råt design

Det nye E-klasse design har sin væsentlige andel i oplevelsen af bilen. Den seneste generation har et mindre forfinet udseende. Der er mere rå power indbygget i ”ansigtsudtrykket”, en pondus som ikke uden elegance udskiller Mercedes fra konkurrenterne, især BMW, Audi og Lexus. Lidt overraskende, måske, men måske meget godt i harmoni med tidens stil og kundegrupper – uden skal skulle komme for meget ind på en dybdefilosofisk analyse af, hvordan en Mercedes køber er…



Foruden det nye design har man udbygget køreegenskaberne, så oplevelsen af E-klassen er blevet mere sportslig, mere dynamisk og som sådan på linje med konkurrenterne og Mercedes’s intensive markedsføringsindsats baseret på succes i motorsport. Der er i dag virkelig balance i tingene.

 

Lige til

En Mercedes E-klasse er som udgangspunkt en ret almindelig bil. Forstået på den måde at alle vil kunne håndtere den. Den er ikke lille, men heller ikke overvældende stor med sine 4,87 meter i længden. Funktionen er brugsrigtig, interiøret indrettet med større vægt på det praktiske end at skabe et designmæssigt kunstværk. Men i sagens natur, når vi taler biler til en lille million kroner, er der også en del udstyr, man ikke finder som standard på billigere biler.


 

Pladsen på bagsædet er OK men ikke overvældende.


Det overbevisende ligger imidlertid ikke i udstyrslisten – her kan vi blot konstatere, at det al sammen er det bedste af slagsen (f.eks sendte Attention-assist os undervejs ind på en rasteplads for at drikke en kop kaffe – tankevækkende i mere end én forstand). Men derimod i oplevelsen af bilen.

 

Suuuuper

Vi strøg ud af en tysk autobahn, landede i Berlin og kunne konstatere, at med de 220 km/t, som vi valgte ikke at overstige på vej derned, styrer E-klassen superstabilt og med en rigtig god vej-føling. Men på de af den gamle tyske hovedstads gader, der endnu ikke er blevet renoveret, overtager lavprofildækkene på de store 18” fælge, som den prøvekørte model var udstyret med, helt og aldeles styreinitiativet. Som fører kæmper man imod de mest vanvittige manøvrer, som hjulene forsøger at tvinge en ud i, godt hjulpet af spor-riller, så konklusionen er: en Mercedes E-klassen med AMG sportspakke er ikke beregnet til ujævne veje. Til gengæld trives den på motorvejene. Suuuper, som man siger i Berlin lige nu, når noget er super.

 

Maskinkraften er typisk Mercedes diesel. Lyden er Mercedes, men ikke en gammel tikkende diesellyd. En moderne forbrændingsmotor, der ikke gør meget væsen af sig men tilbyder at underbygge køreevnen, når man som fører har brug for det.

 


Lyst til forbrug

Det sidste sker tit. Man bliver grebet af det, næsten afhængig af det. For en bil, der styrer godt, er komfortabel (trods den såkaldte Direct Control undervogn) og som med over 200 hestekræfter og et moment på 500 Nm gør det muligt at nå 100 km/t på 7,4 sekunder, giver en uimodståelig lyst til at køre, også når man ikke har brug for transport.

 

Det indebærer, at intensionerne med at skabe en øko-bil, BlueEfficiency på Mercedes-sprog, går lidt fløjten. Den fremragende brændstoføkonomi på 18,9 km/l bliver nemlig ikke til mere end 12, når man bruger bilen, som man har lyst til. Det skal så i øvrigt tilføjes, at de brede dæk og automatgearkassen måske heller ikke løfter i den rigtige retning. På den anden side: Hvor kan man blive transporteret så komfortabelt, så elegant, så sikkert og alligevel holde en fornuftig brændstoføkonomi. I den sammenhæng står Mercedes ikke tilbage for konkurrenterne.

 

BlueEfficiency

En sidste ting: Mercedes har valgt med BlueEfficiency prædikatet ikke alene at fokusere på CO2 udledning og brændstofforbrug. Der er i hele tankegangen indbygget en miljø-optimering, som f.eks. reducerer omfanget af de øvrige skadelige stoffer i udstødningen. Det giver imidlertid ikke maksimal brændstofbesparelse, men det bør man anerkende Mercedes-Benz for i disse tider, hvor det er som om, at menneskehedens største trussel udgøres af kultveilte. Der er mange andre forureningsmæssige farer, der truer.


Model:

Mercedes-Benz E 250 CDI BlueEfficiency

Listepris:

kr. 954.103

Motor og transmission:

4 cyl. 2,1 l common-rail diselmotor. 204 hk – 500 Nm ved 1600-1800 o/min. 5 trins automatgear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udledning:

7,4 sek/239 km/t/

18,9 km/l /139 g/km

Længde:

4,87 m

Bagagerum:

580 liter

Diverse

ABS med EBD. BAS. ESP med ASR. 18” Alufælge (AMG Sportspakke). 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Aut. klimaanlæg. Attention assist. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Sædevarme. Regnsensor.


"Bagageknuserne" er indfældet i paneler, som eliminerer grunden til deres øgenavn.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt