Vi har tidligere prøvet den billigste udgave af den
nye Mercedes B-klasse, B180, til 350.000 kroner (læs
testen af Mercedes-Benz B 180 hér >>>), men hvad
sker der, hvis man lægger en kraftigere dieselmotor
i selvsamme bil? For det første får man lov til at
sponsere den danske statskasse med 30-40.000 kroner
og for de 20.000, der bliver tilbage (prisforskellen
på de to modeller er ca. 60.000 kroner), bidrager
man noget mere til at skåne miljøet og dermed bliver
også udgiften til brændstof noget mindre.
Men én ting til: Køreoplevelsen ændrer sig, ikke
nødvendigvis til det bedre, men anderledes i hvert
fald.
Tallene taler
Hvad det første angår taler tallene deres eget
sprog: B 200 byder på op til 136 hestekræfter (mod
122) og et moment på 300 Nm over et meget bredt
momentområde fra 1500 til 3000 omdr./min. Det
resulterer direkte i bedre fartpræstationer: 0-100
km/t på 9,5 sekunder og 210 km/t på toppen (vs 10,4
sekunder og 190 km/t). Dieselmotoren muliggør en
brændstoføkonomi på 22,7 km/l op imod
benzin-udgavens 16,9 km/l.
Sjovt nok ændres luftmodstanden fra en cW værdi på
0,26 til 0,27 for dieselversionen. Det skyldes
formentlig lidt bredere dæk og det er én af de
forskelle, man mærker under kørslen. Desuden er der
også tale om dæk med lidt mere lavprofil end på
benzinversionen, men dækbredden betyder nok mere for
køreoplevelsen end profilhøjden.
Tungere – og mere stabil
Med dieselmotor er B-klassen imidlertid 80 kg
tungere. Den vægt ligger fortrinsvis på fronten og
det gør kørslen ved høj fart (motorvejskørsel) mere
stabil. Men det gør også bilen lidt mindre viril ved
kurvekørsel med landevejsfart. To faktorer, der da
også passer meget godt sammen, fordi valget af
dieselmotor typisk træffes af bilister, der har et
stort kørselsbehov og kører lange ture.
Dieselmotoren i sig selv er yderst vibrationssvag og
støjdæmpningen så stor, at det er beskedent, hvad
der trænger ind i kabinen. Den brede momentkurve
opleves i praksis i form af stor smidighed, som gør
hele køreoplevelsen meget let. Overhalinger sker
hurtigt ved både lav og høj fart, det er en stor
sikkerhed og anvendelsen af corner vectoring control,
som fører kræfterne over på de hjul, der har bedst
vejgreb (højre forhjul i venstresving), giver meget
sikre køreegenskaber, også når man vil lidt hurtigt
omkring hjørnerne.
Temperamentsspørgsmål
Det kan diskuteres, om de bedre præstationer, der
følger med B 200 gør den til en bedre bil en B 180.
Det er nok et temperamentsspørgsmål og ikke mindst
et spørgsmål om behov. Brændstoføkonomien og den
lave CO2 udledning på 115 g/km bør trigge enhver,
med hang til miljøbevidst adfærd. Når man så oven i
købet får kontant afregning på brændstofkontoen, går
tingene op i en højere enhed.
|