Man er ”in”, hvis man kører MINI. Og smider man
kalechen er man også ”out”. I det mindste i det fri.
For de øjekast, der naturligt følger med, når man
bevæger sig rundt i bybilledet i en MINI Cooper S
Cabriolet, siger det hele: Wauw.
Den er da også både fornøjelig og fræk, sådan en
åben Cooper. Fornøjelig, fordi den tiltrækker sig
opmærksomhed og er lidt af en køremaskine på plan
asfalt. Fræk, fordi den skiller sig ud i bybilledet.
Den er i hvert fald ikke som de andre.
Elektrisk kaleche
Kalechesystemet er elektrisk. Et tryk på en knap og
himlen åbner sig over en. Kalechen kan man desuden
køre med både halvt og helt åbent. En god mulighed
for at nyde den friske luft, også på de kolde tid af
året. Og næsten en nødvendig, hvis man vil det, for
trods vindskærm, der i øvrigt lukker af til
bagsædet, er der stadig et godt sus i nakken, når
hastigheden kommer over de 40.
Og det gør den let. Dels fordi bilen lægger op til
det, dels fordi de 175 hestekræfter på forhjulene
gør det. Den er godt nok en smule vild. Forhjulene
vil meget gerne overtage styringen, når speederen
presses i bund. Og der skal ikke mange ujævnheder i
asfalten, før det går ud over vejgrebet. De store
alufælge kan tilskrives størstedelen af årsagen. De
er for store, efter vores smag, og desuden er den
koksgrå kulør heller ikke helt vor kop te, men det
har næppe indflydelse på køreegenskaberne.
Ret stram
Den er desuden ret stram i undervognen. Meget stram,
for nu at sige det mildt. Derved forplanter
ujævnheder i vejen sig op i karrosseriet og videre
op i kalechen, når den er i brug. Det hele knager og
knirker. Ikke særlig overbevisende, når man
betænker, at en MINI Cooper S koster en halv
million.
Det ændrer dog ikke på fornøjelsen. Det skal da også
tilføjes, at årstidens lave temperaturer måske har
andel i knirkeriet, men når nu BMW kan bygge en
1-serie cabriolet helt uden knirkeri, hvorfor så
ikke en MINI?
Super maskine
Maskineriet er et lille mirakel – også i sportslig
henseende. Bilen kan køre over 15 kilometer på en liter benzin (officielle tal), 0-100
km/t på 7,4 sekunder og
222 km/t på toppen. Det sidste har vi dog ikke
prøvet og lysten mangler også – selv hvis vi befandt
os på en autobahn. En MINI er kun 3,74 meter lang og
det er gennem kurverne på racerbanerne, at man nyder
en Cooper S. |