- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: MINI Cooper S Cabriolet

Fornøjelig og fræk


Tekst: Søren Clauding – November 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Man er ”in”, hvis man kører MINI. Og smider man kalechen er man også ”out”. I det mindste i det fri. For de øjekast, der naturligt følger med, når man bevæger sig rundt i bybilledet i en MINI Cooper S Cabriolet, siger det hele: Wauw.

 

Den er da også både fornøjelig og fræk, sådan en åben Cooper. Fornøjelig, fordi den tiltrækker sig opmærksomhed og er lidt af en køremaskine på plan asfalt. Fræk, fordi den skiller sig ud i bybilledet. Den er i hvert fald ikke som de andre.

 

Elektrisk kaleche

Kalechesystemet er elektrisk. Et tryk på en knap og himlen åbner sig over en. Kalechen kan man desuden køre med både halvt og helt åbent. En god mulighed for at nyde den friske luft, også på de kolde tid af året. Og næsten en nødvendig, hvis man vil det, for trods vindskærm, der i øvrigt lukker af til bagsædet, er der stadig et godt sus i nakken, når hastigheden kommer over de 40.


 


Og det gør den let. Dels fordi bilen lægger op til det, dels fordi de 175 hestekræfter på forhjulene gør det. Den er godt nok en smule vild. Forhjulene vil meget gerne overtage styringen, når speederen presses i bund. Og der skal ikke mange ujævnheder i asfalten, før det går ud over vejgrebet. De store alufælge kan tilskrives størstedelen af årsagen. De er for store, efter vores smag, og desuden er den koksgrå kulør heller ikke helt vor kop te, men det har næppe indflydelse på køreegenskaberne.

 

Ret stram

Den er desuden ret stram i undervognen. Meget stram, for nu at sige det mildt. Derved forplanter ujævnheder i vejen sig op i karrosseriet og videre op i kalechen, når den er i brug. Det hele knager og knirker. Ikke særlig overbevisende, når man betænker, at en MINI Cooper S koster en halv million.



Det ændrer dog ikke på fornøjelsen. Det skal da også tilføjes, at årstidens lave temperaturer måske har andel i knirkeriet, men når nu BMW kan bygge en 1-serie cabriolet helt uden knirkeri, hvorfor så ikke en MINI?

 

Super maskine

Maskineriet er et lille mirakel – også i sportslig henseende. Bilen kan køre over 15 kilometer på en liter benzin (officielle tal), 0-100 km/t på 7,4 sekunder og 222 km/t på toppen. Det sidste har vi dog ikke prøvet og lysten mangler også – selv hvis vi befandt os på en autobahn. En MINI er kun 3,74 meter lang og det er gennem kurverne på racerbanerne, at man nyder en Cooper S.


 

Når kalechen er nede, disponerer man over 125 liter bagageplads. Men i den tilstand er det ikke sjovt at presse sig ind på bagsæderne og når forsædepassagererne vælger, at reducere træk i nakken med en vindskærm, er MINI’en omdannet til en to-personers sportsvogn og så er bagsædet pludselig blevet til et bagagerum. Når kalechen er i brug, har man 660 liter bagageplads. For ret beset, med eller uden kaleche: Med lange nordiske ben, er MINI Cooper S Cabriolet ikke en bil for fire.


 

 


Model:

MINI Cooper S Cabriolet

Listepris:

Kr. 481.500

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l. 175 hk v. 5500 omdr./min., 240 Nm v. 1600-5000 omdr./min. 6 trins manuel gearkasse.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

Brændstoføk/ CO2:

7,4 sek/222 km/t/

15,6 km/l/ 153 g/km

Længde:

3,75 m

Bagagerum:

125-660 liter

Diverse:

ABS. EBD. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder. Multijusterbart læderrat. Aircondition. Isofix. Elektrisk kaleche. Sportssæder. Styrtbøjler.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt