- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Land Rover Freelander 2

En klasse bedre


Tekst: Søren Clauding – juli 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Land Rover Freelander 2 er den billigste af Land Rover modellerne. Den er ingen rigtig off-road’er, påstår man på fabrikken. Men det er en sandhed med modifikationer. For når konkurrenter taler om SUV med terrængående egenskaber, er det ikke noget, der tilnærmelsesvis kommer i nærheden af det, man kan med en Freelander 2 – selvom Land Rover kalder den for en SUV.

 

Den prøvekørte version var topmodellen med dieselmotor, 2,2 td4 HSE, der som de fleste af modelvarianterne er udstyret med Land Rovers unikke Terrain Response system. Systemet styrer elektronisk bilens reaktioner på underlaget afhængig af underlagstypen. Man kan foruden normal-indstilling vælge mellem græs/grus/sne, mudder/hjulspor og ikke mindst indstillingen for kørsel i sand, som er noget af en udfordring for en off-roader og et ESP-system. Spørg bare deltagerne i Dakar rallyet.



 

Elektronisk kørehjælp

Foruden Terrain Response systemet, som optimerer køreegenskaberne i let terræn og nedsætter risikoen for, at man kører fast i svært terræn, er bilen født med Dynamisk Stabilitets Control (Land Rovers udgave af ESP), Elektronisk Traction Control og det gammelkendte Hill Descent Control, der styrer kørslen ved bratte fald i terræn’et – uden at man som fører behøver at gøre andet end at styre.

 

Samt…og det er nok så væsentligt: Roll Stability Control. Det system virker vha. gyroskopiske følere, som sammenligner bilens udskridningsvinkel, i den situation hvor den har mistet vejgrebet, med den kurs, man styrer bilen. Målingerne sender om nødvendigt gradvist stigende bremsekraft til de yderste hjul, for at fange udskridningen. Det system er simpelthen genialt.

 

Meget bedre

Oplevelsen af Freelander 2 sætter den en klasse over forgængeren. Der er da også tale om en helt igennem ny bil og vi må tage hatten af for de fornyelser, Land Rover har tilført modellen. Den er smartere at se på, ikke så rustik, mere



personbilsagtig. Og kørslen: Den er en drøm, sammenlignet med den gamle model og klart den bedste i klassen. På landevej er køre- og komfortoplevelsen næsten på niveau med de langt dyrere Discovery og Range Rover Sport modeller.

 

Dieselmotoren præsterer 160 hestekræfter. Den er ikke bare markant kraftigere end forgængerens dieselvariant, den er både mere brændstoføkonomisk og langt mere trækvillig. Det maksimale drejningsmoment på ikke mindre end 400 Nm leverer den allerede ved 2000 omdr./min. Og i yderområderne – 1000 respektive 4.500 omdr./min –  råder man over 200 Nm. Det gør motoren særdeles smidig, rigtig god i terræn’et og rigtig god som trækker.

 

Intelligent firehjulstræk

Firehjulstrækket er i princippet permanent. Ved kørsel på tør asfalt er der træk på baghjulene, men kun ganske lidt. Afhængig af behovet vil kræfterne automatisk blive ført over på baghjulene. Ikke bare til fordelingen 50/50 men næsten helt over, hvis kørselsforholdene kræver det. Vi har

Freelander 2 er meget mere moderne - i design og funktion. bagklappen er tophængslet og ikke sidehængslet. En stor fordel. Nødreservehjulet findes nede under varerumsgulvet.


 

prøvet det ved forskelligt vejgreb og fremprovokeret hurtige ændringer og har kun én bemærkning: Det virker ikke helt så øjeblikkeligt som hos de større brødre – men hurtigt nok til at man får den fornødne fremdrift.

 

Freelander 2 er billigst som Van. Den aller billigste variant er prissat til 261.662 excl. moms på 43.308 kroner. Den prøvekørte udgave koster 348.329 excl. moms eller 405.000 inkl. moms. Det er mange penge for en bil på gule nummerplader og derfor er det en bil, man især køber, hvis man har brug for den. Der er imidlertid fortsat store penge at spare på gulpladebiler, også efter de nye afgiftsregler (næsten 290.000 kroner i besparelse for HSE varianten) – og ejerafgiften på cirka 10.000 kroner inkl. ret til 100 procent privat kørsel (3.500 mere end for den tilsvarende personbil/SUV) – er heller ikke skræmmende. Derfor vil der fortsat være et marked for biler som Land Rover Freelander 2. Det fortjener den også, for det er en rigtig god bil!

 


Modelnavn:

Land Rover Freelander 2 2,2 td4 HSE Van

Listepris:

Kr. 405.000 inkl. moms

Motor/ transmission:

4 cyl. 2,2-l turbo-diesel, common-rail (160 hk, 400 Nm/2000 omdr./min). Permanent firehjulstræk. Terrain Response System.

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk:

11,7 sek/181 km/t/13,3 km/l.

Længde/ bredde:

4,5 m/ 1,74

Vadedybde:

50 cm

Diverse:

ESP. TR, RSC, Hill Descent Control. 18” alufælge. Cruise control. 2 zone klimaanlæg. Bi-Xenon forlygter. Læderindtræk. Sædevarme.  

 

Link til importøren

 



Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt