- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia cee’d 1,6 CRDi Active

Rigtig god til prisen


Tekst: Søren Clauding – juni 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kia cee’d er en af de biler, der har haft glæde af de nye afgiftsregler. Med 1,6 liters dieselmotor koster den blot 210.000 kroner – det er 10.000 mere end den tilsvarende model med 1,6 liters benzinmotor. Effekten er ikke meget forskellig og hvad den ene har i hestekræfter har den anden i drejningsmoment.

 

Men én ting gør 1,6 diesel bedre end benzinvarianten. Den er langt mere brændstoføkonomisk. Ikke mindre end 21,3 kilometer kører en cee’d 1,6 CRDi på hver liter prisbillig dieselolie. Da ejerafgiften ikke er særlig forskellig, skal der ikke den højere matematiske eksamen til at regne ud, at diesel-modellen hurtigt overhaler benzinvarianten alene på driftsudgifterne og den løbende afgift.



Dertil kommer, at dieselmotorer typisk holder længere end benzinmotorer. Det er en gevinst, som direkte burde genspejles i brugtbilsprisen.

 

Fænomenal garanti

Økonomien sikres oven i købet gennem markedets bedste garanti. 7 års mekanisk garanti, 10 års gennemtæringsgaranti og 5 års garanti på lakken. Det er også garanti for en økonomi, der er til at styre.

 

Desuden er Kia cee’d CRDi en ret fin bil, ikke mindst eller måske især til prisen. Det er klart, at den ikke kan hamle op med eksempelvis Toyota Auris, der med en dieselmotor, der præsterer næsten det samme,  er næsten 100.000 kroner dyrere. Det mærkes på den måde, teknikken virker. Men sjovt nok opleves cee’d’en både kvik og omgængelig. Samtidig med at den er temmelig støjsvag.

 

Køreglæde

Køreegenskaberne er upåklagelige med en vis og for Kia typisk genopretningsevne. Affjedringen er blevet helt europæisk, men ikke så fast som hos eksempelvis de tyske modstykker. Trods den tungere dieselmotor er cee’d hverken tung eller kedelig omkring hjørnerne. Faktisk oplever man køreglæde i en grad som man for få år siden bestemt ikke ville forbinde med en Kia.

 

En ting faldt i øjnene: Gearskiftet er i sig selv meget let, men det er som om den momentstærke dieselmotor er lidt for kraftig til transmissionen, så det rykker lidt i gearkassen, hver gang men enten træder på speederen eller slipper den. Vi har tidligere prøvet cee’d med benzinmotor over en kortere strækning og mærkede ikke til det fænomen.

 

Kvantespring

Som bil er den moderne om end traditionel. Hverken i design eller funktion er Kia gået nye veje, men for hver ny model, den koreanske fabrik præsenterer, foretager man kvantespring. De indebærer, at Kia cee’d er på niveau med flere europæere i samme størrelse – og foran flere europæere til samme pris.

 

Fordi man har koncentreret sig om, at skabe en harmonisk moderne bil, er man lykkedes. Cee’d er markant bedre end f.eks. Kia Cerato, som den i et vist omfang erstatter. Og funktionsmæssigt er den en velegnet bil til børnefamilien, der foretrækker at bruge overskuddet på andet end at finansiere en ”state-of-the art” bil.

 


 

Det udvendige design er imidlertid ret vellykket. Det indre er mere neutralt og i den prøvekørte udgave så alting sort ud. I bogstaveligste forstand, for interiøret var, bortset fra sæderne, helt i sort.



Udstyrsniveauet

Udstyret er glimrende. Aircondition med afkøling af handskerummet er standard på linie med fjernbetjent centrallås, el-forruder og multijusterbart rat. Bagagerummet er let at komme til og bagsæderne er asymmetrisk delelige.

 

På sikkerhedsfronten er der seks airbags og ESP er standard ligesom Isofix, så børnene også kan beskyttes. Kia cee’d er endnu ikke EuroNCAP crashtestet, så resultatet af anstrengelserne må vi have til gode. Fem stjerner giver efter de nye regler ekstra afgiftsnedsættelse, så måske bliver cee’d’en endnu billigere.


Modelnavn:

Kia cee’d 1,6 CRDi VGT Active

Listepris:

Kr. 209.323 (plus kr. 5000 for anden farve end hvid)

Motor:

4 cyl. 1,6-l turbo-diesel, common-rail (115 hk, 255 Nm/1900-2750 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk:

11,5 sek/188 km/t/21,3 km/l.

Længde

4,24 m

Bagagerum:

340 liter

Diverse:

ESP. 6 airbags. Aircondition i handskerum. Multijusterbart rat. USB-indgang til audio. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for. Sædevarme. Isofix beslag.

 

Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt