- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Venga 1,6 CRDi 128 hk Exclusive

Meget mere for pengene


Tekst: Søren Clauding - december 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt Kia Venga i basisudgaven med grundudstyr og 1,4 liters benzinmotor, der yder 90 hestekræfter (læs hér>>>). Den diametrale modsætning er Kia Venga med topudstyr og en 128 hestes dieselmotor. Hvis man tilkøber panoramatag stiger prisen i forhold til basis udgaven små 100.000 kroner – egentlig ikke mange penge, når man betænker at to tredjedele af beløbet ryger direkte i statskassen.

For man får faktisk temmelig meget for pengene. Panorama soltaget er en ekstra luksus og det er virkelig et panorama SOLtag. Det er todelt med en tværgående sprosse over forsædets ryglæng. Forreste del kan åbnes, så den friske luft vælter ind, mens den bageste alene består af en stor glasrude (der naturligvis tildækkes, når soltaget fortil åbnes). Man kan med andre ord vælge mellem masser af lys i kabinen og lidt mindre lys men masser af frisk luft. Den løsning har ikke mange af konkurrenterne og den er virkelig herlig, når man som vi elsker soltag.

Eneste minus er, at det indvendige panel, som sikrer, at man også kan lade sollyset blive udenfor, når det måtte være for kraftigt, er manuelt betjent. Det gør ingenting ved forsæderne, men man kan ikke betjene det bageste panel fra forsæderne. I øvrigt er soltaget mørktonet, så det er sjældent, man i praksis har brug for de inderste paneler.

Masser af udstyr

Udstyret inkluderer også klimaanlæg med køl i handskerummet, sædevarme, fartpilot og USB/AUX indgange til audioanlægget, så man kan komponere sin egen musik hjemmefra og lytte til den i bilen.

Den kraftigere dieselmotor ændrer i sagens natur lidt på økonomien, ikke bare som en del af anskaffelsesprisen og en højere ejerafgift. Man skal betale 1700 kroner mere i årlig afgift – men kan til gengæld køre officielt 20,4 km/l vs benzinmotorens 16,9. I praksis kører men ikke så langt i nogen af bilerne, men forholdet imellem forbrugstallene holder udmærket, så man kører altså omkring 3-4 km/l længere på den billigere dieselolie. Det gør Venga CRDi velegnet til ejere med stort kørselsbehov.

Stort moment

Trods den store effektforskel på 38 hk er den største mærkbare forskel dieselmotorens store drejningsmoment (260 NM) over et virkelig bredt omdrejningsområde (fra 1900 til 2750 omdr./min) samt den større vægt.



Sidstnævnte indebærer, at fartpræstationerne i dieseludgaven ikke er så meget bedre. 11,1 sekunder til 100 km/t vs. 12,9 sekunder i benzin-versionen gør ikke den store forskel, men momentet ved de lave omdrejninger kan virkelig mærkes. Topfarten er 185 km/t i dieseludgaven og hér er de næsten 100 kg større vægt, primært på forhjulene, med til at stabilisere kørslen ved høj fart. Dermed har man kunnet bibeholde den samme forholdsvise bløde affjedring som i den lettere benzinversion.

Dieselmotoren larmer markant mere end benzinversionen, men det er kun i accelerationen. Kører man med konstant fart ved 60-70 km/t (mindstehastighed i 6. gear) forsvinder lyden stort set.

Og sidst, men ikke mindst: Kia Venga har i 2011 udgaven opnået 5 stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, der ydes 7 års mekanisk garanti (max. 150.000 km), 5 års garanti på lakken og 12 års garanti imod gennemtæring.



Model:

Kia Venga 1,6 CRDi 128 hk Exclusive

Listepris:

Kr. 261.399 excl. panorama soltag (merpris: kr. 18.000).

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 128 hk. 260 Nm/1900-2759 omdr./min. Partikelfilter.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,1 sek./ 185 km/t/ 20,4 km/l /149 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

440 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15”. Multijusterbart rat. Fartpilot med fartbegrlnser. Klimaanlæg med køl I handskerum. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare indklappelige sidespejle. El-sideruder for og bag. 2 X Isofix. Flex bagagerum.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt