Vi har tidligere prøvekørt Kia Venga
i basisudgaven med grundudstyr og 1,4 liters
benzinmotor, der yder 90 hestekræfter (læs
hér>>>). Den diametrale modsætning er Kia Venga
med topudstyr og en 128 hestes dieselmotor. Hvis man
tilkøber panoramatag stiger prisen i forhold til
basis udgaven små 100.000 kroner – egentlig ikke
mange penge, når man betænker at to tredjedele af
beløbet ryger direkte i statskassen.
For man får faktisk temmelig meget
for pengene. Panorama soltaget er en ekstra luksus
og det er virkelig et panorama SOLtag. Det er todelt
med en tværgående sprosse over forsædets ryglæng.
Forreste del kan åbnes, så den friske luft vælter
ind, mens den bageste alene består af en stor
glasrude (der naturligvis tildækkes, når soltaget
fortil åbnes). Man kan med andre ord vælge mellem
masser af lys i kabinen og lidt mindre lys men
masser af frisk luft. Den løsning har ikke mange af
konkurrenterne og den er virkelig herlig, når man
som vi elsker soltag.
Eneste minus er, at det indvendige
panel, som sikrer, at man også kan lade sollyset
blive udenfor, når det måtte være for kraftigt, er
manuelt betjent. Det gør ingenting ved forsæderne,
men man kan ikke betjene det bageste panel fra
forsæderne. I øvrigt er soltaget mørktonet, så det
er sjældent, man i praksis har brug for de inderste
paneler.
Masser af udstyr
Udstyret inkluderer også klimaanlæg
med køl i handskerummet, sædevarme, fartpilot og USB/AUX
indgange til audioanlægget, så man kan komponere sin
egen musik hjemmefra og lytte til den i bilen.
Den kraftigere dieselmotor ændrer i
sagens natur lidt på økonomien, ikke bare som en del
af anskaffelsesprisen og en højere ejerafgift. Man
skal betale 1700 kroner mere i årlig afgift – men
kan til gengæld køre officielt 20,4 km/l vs
benzinmotorens 16,9. I praksis kører men ikke så
langt i nogen af bilerne, men forholdet imellem
forbrugstallene holder udmærket, så man kører altså
omkring 3-4 km/l længere på den billigere
dieselolie. Det gør Venga CRDi velegnet til ejere
med stort kørselsbehov.
Stort moment
Trods den store effektforskel på 38
hk er den største mærkbare forskel dieselmotorens
store drejningsmoment (260 NM) over et virkelig
bredt omdrejningsområde (fra 1900 til 2750 omdr./min)
samt den større vægt.
Sidstnævnte indebærer, at
fartpræstationerne i dieseludgaven ikke er så meget
bedre. 11,1 sekunder til 100 km/t vs. 12,9 sekunder
i benzin-versionen gør ikke den store forskel, men
momentet ved de lave omdrejninger kan virkelig
mærkes. Topfarten er 185 km/t i dieseludgaven og hér
er de næsten 100 kg større vægt, primært på
forhjulene, med til at stabilisere kørslen ved høj
fart. Dermed har man kunnet bibeholde den samme
forholdsvise bløde affjedring som i den lettere
benzinversion.
Dieselmotoren larmer markant mere
end benzinversionen, men det er kun i
accelerationen. Kører man med konstant fart ved
60-70 km/t (mindstehastighed i 6. gear) forsvinder
lyden stort set.
Og sidst, men ikke mindst: Kia Venga
har i 2011 udgaven opnået 5 stjerner i EuroNCAP
sikkerhedstesten, der ydes 7 års mekanisk garanti
(max. 150.000 km), 5 års garanti på lakken og 12 års
garanti imod gennemtæring.
|