I
skrivende stund eksisterer Kia Venga kun i én
udstyrsvariant. Det laves der om på med modelår
2011, og dermed stiger prisen også med 10.000
kroner. Det er værd at nævne, for den nuværende pris
på 180.000 kroner for en Kia Venga med 1,4 liters 90 hestes benzinmotor er meget billig. Det er 190.000 kroner nu i
øvrigt også. Men er man lidt hurtig på aftrækkeren
er der penge at spare.
Kia Venga er en af de mest kompakte multibiler på
markedet. Med sine lidt over 4 meter i længden er
det utroligt, hvad der er blevet plads til i kabine
og bagagerum. Sidstnævnte er på ikke mindre end
440 liter
– det er f.eks. rundt regnet 40 liter mere end i en VW Golf i den særlige Plus version og næsten
100 liter mere end i den almindelige Golf, som begge er
13 cm længere end Venga’en.
Høj profil
Forklaringen ligger i højden. 1,6 meter er Venga’en
høj. Det har givet designerne mulighed for at holde
en høj profil, hvorved motorrummet er højere,
kabinen derved længere og en del af kabinen bruges
til bagagerum.
Bagagerummet er i øvrigt variabelt. Bunden kan
klappes sammen på midten, den kan tages ud eller
sænkes og derved er fleksibiliteten helt på niveau
med det gængse i klassen for biler, der er større og
dyrere. Under den er der rum til f.eks.
advarselstrekant og lignende sikkerhedsudstyr, og
der er endda blevet plads til et nødreservehjul –
rart at have med, for en flænge i et dæk, forårsaget
af en skarp granitkantsten, er måske ikke
hverdagskost, men temmelig ødelæggende, når den
opstår – og det kan et lappekit ikke klare.
Forbilledlig bagsædeplads
Bagsædepladsen er forbilledlig. Også her har man
gavn af den store højde, man sidder forholdsvis
opret, men det kan dog varieres som man vil vha. det
indstillelige bagsæderyglæn – individuelt for hver
side – om end det så sker på bekostning af
bagagerumspladsen. Bagsæderne kan desuden indstilles
i længderetningen og det påvirker selvsagt også
bagagerumspladsen.
Bagsæderyglænene kan som i alle andre af den type
biler lægges ned, men samtidig forsvinder
siddefladen delvis nedad imod forsædernes ryglæn.
Derved kommer bagsæderyglænene så langt ned, at de
er i niveau med bagagerumsbunden, når den er i
øverste position. Når bagagerumsbunden er sænket, er
der en kant mellem bagagerummet og den del, som
befinder sig ovenpå bagsæderyglænene.
Designet er pænt, Venga er umiskendeligt en Kia, og
faktisk ret vellykket, selvom Kia formentlig frem
for alt ville bygge en funktionel bil. Basisudstyret
er desuden ret omfattende og inkluderer bl.a. Isofix
barnestolsbeslag, aircondition, centrallås, AUX og |