- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Venga 1,4 CVVT:

Kompakt, funktionel og komfortabel

 

 


Tekst: Søren Clauding - september 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I skrivende stund eksisterer Kia Venga kun i én udstyrsvariant. Det laves der om på med modelår 2011, og dermed stiger prisen også med 10.000 kroner. Det er værd at nævne, for den nuværende pris på 180.000 kroner for en Kia Venga med 1,4 liters 90 hestes benzinmotor er meget billig. Det er 190.000 kroner nu i øvrigt også. Men er man lidt hurtig på aftrækkeren er der penge at spare.

 

Kia Venga er en af de mest kompakte multibiler på markedet. Med sine lidt over 4 meter i længden er det utroligt, hvad der er blevet plads til i kabine og bagagerum. Sidstnævnte er på ikke mindre end 440 liter – det er f.eks. rundt regnet 40 liter mere end i en VW Golf i den særlige Plus version og næsten 100 liter mere end i den almindelige Golf, som begge er 13 cm længere end Venga’en.

 

Høj profil

Forklaringen ligger i højden. 1,6 meter er Venga’en høj. Det har givet designerne mulighed for at holde en høj profil, hvorved motorrummet er højere, kabinen derved længere og en del af kabinen bruges til bagagerum.

 

Bagagerummet er i øvrigt variabelt. Bunden kan klappes sammen på midten, den kan tages ud eller sænkes og derved er fleksibiliteten helt på niveau med det gængse i klassen for biler, der er større og dyrere. Under den er der rum til f.eks. advarselstrekant og lignende sikkerhedsudstyr, og der er endda blevet plads til et nødreservehjul – rart at have med, for en flænge i et dæk, forårsaget af en skarp granitkantsten, er måske ikke hverdagskost, men temmelig ødelæggende, når den opstår – og det kan et lappekit ikke klare.


 


Forbilledlig bagsædeplads

Bagsædepladsen er forbilledlig. Også her har man gavn af den store højde, man sidder forholdsvis opret, men det kan dog varieres som man vil vha. det indstillelige bagsæderyglæn – individuelt for hver side – om end det så sker på bekostning af bagagerumspladsen. Bagsæderne kan desuden indstilles i længderetningen og det påvirker selvsagt også bagagerumspladsen.



Bagsæderyglænene kan som i alle andre af den type biler lægges ned, men samtidig forsvinder siddefladen delvis nedad imod forsædernes ryglæn. Derved kommer bagsæderyglænene så langt ned, at de er i niveau med bagagerumsbunden, når den er i øverste position. Når bagagerumsbunden er sænket, er der en kant mellem bagagerummet og den del, som befinder sig ovenpå bagsæderyglænene.

 

Designet er pænt, Venga er umiskendeligt en Kia, og faktisk ret vellykket, selvom Kia formentlig frem for alt ville bygge en funktionel bil. Basisudstyret er desuden ret omfattende og inkluderer bl.a. Isofix barnestolsbeslag, aircondition, centrallås, AUX og

 


USB tilslutning til audioanlægget, multijusterbart rat, og 12 Volt udtag også i bagagerummet. Og handskerummet er forbavsende stort.

 

 

Komfortabel

Og så er Venga ualmindelig komfortabel. En del af forklaringen skyldes en ret blød affjedring, som koreanerne har for vane. 15 tommer hjul er en anden årsag og den kompakte multilink bagaksel bærer formentlig på en stor del af skylden for, at bilen alligevel styrer ret godt. Kraftig sidevind kan mærkes, men det er til at leve med, især ved danske motorvejshastigheder.

 

90 hestes motoren er civiliseret, vibrationssvag og trækvillig. Den er også økonomisk, for 16,9 kilometer pr. liter (officielt – i praksis lidt mindre) er et meget fint tal, som bl.a. er opnået vha. Kias Idle Stop&Go system (læs hér>>>), som virker udmærket i samarbejde med benzinmotoren.



Model:

Kia venga 1,4 CVVE

Listepris:

Kr. 179.995

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l benzinmotor. 90 hk. 137 Nm/5000 omdr./min.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,9 sek./ 167 km/t/ 16,9 km/l /136 g/km

Længde:

4,07 m

Bagagerum:

440 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15”. Multijusterbart rat. Aircondition. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for. 2 X Isofix. Flex bagagerum.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt