Kia har strammet Sportage en del op. Affjedringen er
blevet strammere og mere europæisk, designet er
strammet op – men noget af det eneste, der IKKE er
strammet op er prisen.
Det er måske ret så fornuftigt, for på et marked,
hvor efterspørgslen i Kias tilfælde retter sig imod
den lille Picanto og bilkøberne på det nærmeste har
fået skræk for alt, hvad der er længere end 4 meter
og kører kortere end 20 kilometer på en liter
brændstof, skal man ikke forhøje prisen.
Økonomisk i praksis
Helt så grelt er det ikke, men det er som om
bilkøberne er blevet mere skræmte end der med rette
er grund til at være. Eksempelvis kører en Kia
Sportage som den prøvekørte med 2-liters, 142 hestes
benzinmotor officielt 12,5 km/l. Det gør den oven i
købet også i praksis, uden at man behøver at være
særlig hensynsfuld med speederfoden – det gælder
bestemt ikke økobilerne, som i den grad skal nurses
for blot at nærme sig de officielle forbrugstal.
Som sådan er det største økonomiske minus ved en
Sportage, at ejerafgiften er noget højere end for
den lille bil – 3000 kroner om året i sammenligning
med Picanto – men blot 500 kroner mere end for en
Kia cee’d med stort set ligeså mange hestekræfter.
Pladsøkonomisk
Den store forskel er slet ikke økonomien, men ganske
enkelt hvad man får for pengene. Har man brug for
masser af plads er økonomien ganske stærk. 300.000
kroner for den prøvekørte model i basisudrustning,
som ikke er så basalt endda.
Der er væsentlig mere komfortudstyr end i småbilerne
og en Sportage kan med rette kaldes en rummelig
stationcar, for den huser op til 1,6 kubikmeter
bagage, hvis de justerbare bagsæderyglæn lægges ned.
Selv med al passagerpladsen i brug er
bagagekapaciteten fornuftig, ikke mindst taget i
betragtning, at der er ekstra rum i en bakke under
bagagerumsbunden – samtidig med at der er blevet
plads til et reservehjul. Det er virkelig
forbavsende så meget plads, der er i en Sportage.
Længden er blot 4,35 meter – det er bare 11 cm
længere end Kia cee’d. I øvrigt kan bagruden åbnes
separat, så man kan betjene bagagerummet hvor
pladsen bag bilen er for lille til at bagklappen kan
lukkes op.
Luksus på bagsædet
Hvor det bestemt ikke en fryd at sidde på bagsædet i
en Picanto eller andre småbiler, er det ren luksus
at være bagsædepassager i Sportage. Glimrende
benplads, god plads over skuldrene, god plads til
loftet.
|