- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Kia Picanto 1,1 Active

Lille, smart og billig


Tekst: Søren Clauding – marts 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er lille, den er smart og så er den billig. Det er formentlig de vigtigste grunde til at købe en Kia Picanto. At Kia så også står ved produktet og yder 3 års ubetinget garanti, trækker næppe nedad blandt de såkaldte købs kriterier.

 

Den største forskel på den nye Picanto, som blev introduceret i Danmark midt i januar, og forgængeren er det visuelle. Den nye har fået et nyt ansigt, nu ligner den en af de nye Kia generationer, og så har den ESP som standard ligesom alle Kia modeller nu har det.

 

95.000

Og prisen: Den er ikke til at komme uden om som en vigtig del af bilvalget: 95.000 kroner for den billigste og 111.000 for den prøvekørte ”ekstravagante version” (den findes endda med endnu mere udstyr), der både har el-drevne sideruder for og bag, asymmetrisk deleligt bagsæde, fjernbetjent centrallås og meget andet, som man i mange langt dyrere biler skal betale ekstra for.

 

Egentlig er lakken det, der koster mest i dette regnestykke. Den prøvekørte bil var rød. Det koster 4000 kroner mere end hvis den blot var hvid. Men da hvid er ved at komme på mode igen, kan de 4000 kroner bruges på meget andet, f.eks. et års forsikring af den slags, som Kia nu tilbyder som en del af et bilkøb. Og så bliver der endda penge nok tilovers til den første tankfuld benzin.



20 km/l benzin

Den lille Picantos benzintank rummer nemlig bare 35 liter. Alligevel kører den 700 kilometer på en tankfuld (og det holder stort set i praksis). Den gode økonomi er nemlig ikke kun noget, man har fordel af, når forhandleren skal have sine penge. 20 km/l kører den og det giver desuden en årlig ejerafgift på bare 520 kroner. Så billigt kan det være, at blive transporteret i egen bil.

 

Transporten er endda ganske fin. Små biler har det med at være urolige, hvis vinden puster lidt på dem og farten passer til en dansk motorvej. Men Picanto er overraskende stabil. Det skyldes måske en relativ fast affjedring, der blot ikke er ubekvem men snarere opleves som en tryghed, hvis man kommer hurtigt ind i en kurve. Den kører ret godt, sådan en Picanto.

 

Rummelig kabine

En Kia Picanto er bare 3,54 meter lang og efter omstændighederne temmelig rummelig. Bagagerummet er dog beskedent, men det skyldes nok, at bagsæde passagererne er favoriseret. Man kan faktisk være 4 voksen i en Picanto. Og skal man være færre kan bagsæderyglænet som nævnt lægges ned efter behovet for bagageplads.


 


Entréen sker ved hjælp af den mest aktive fjernbetjening, vi har prøvet. For det første virkede den på næsten 100 meters afstand, for det andet er udløsningsknappen placeret på kanten, så man kommer til at trykke på den i tide og utide. Det er ikke smart at låse bilen op, når man er 100 meter væk (og på vej væk), men man på lære at holde fingrene i ro. Det er den eneste løsning!

 


 

Fortil er der rimelig med plads, men det er klogt lige et dobbelt tjekke siddepositionen i førersædet, hvis man har lange ben. Heldigvis er læderrattet højdejusterbart, så alle vil kunne køre Kia’s ”mini”.

 

Forbilledligt

Maskineriet er ikke stort, men som nævnt ret økonomisk. Fartpræstationerne harmonerer fint med forventningerne. 65 hestekræfter giver en acceleration til 100 km/t på 15,1 sekunder og man kan køre over 150 km/t på toppen. CO2 udledningen er på sølle 118 g/km – det er forbilledligt i den miljøbevidste dagligdag, især fordi det er et tal, der holder ligeså godt i praksis som benzinforbruget. Eneste minus er motorstøjen, for der er altså ikke brugt penge på støjisolering. Noget for noget.



ESP er en væsentlig sikkerhedsfaktor. 4 airbags er standard og nu venter vi blot på at få data fra EuroNCAP sikkerhedstesten.

 

Et faktum er det imidlertid, at stressniveauet for den bilist, der har en slunken bankkonto, nødvendigvis må være lavt i en Kia Picanto. En bil fås i hvert fald ikke meget mere økonomisk og det kan meget let gå hen at være endnu en sikkerhedsfaktor om end af de mindre anerkendte slags.

 


Modelnavn:

Kia Picanto 1,1 Active

Listepris:

Kr. 106.999 (plus kr. 4000 for anden farve end hvid)

Motor:

4 cyl. 1,1-l benzinmotor. 65 hk, 95 Nm/2800 omdr./min)

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

15,1 sek/154 km/t/ 20,0/l. 118 g/km

Længde

3,54 m

Bagagerum

157 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. 4 airbags (mulighed for frakobling i passagerside). 4 justerbare nakkestøtter. Isofix. Højdejusterbart rat. AUX og USB-indgang til audio. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Tonede ruder. Asymmetrisk deleligt bagsæde. Tyverialarm.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt