Vi har tidligere prøvekørt den nye lille Kia Picanto
(læs
hér>>>), og hvor en mere dybdegående test ofte
kan rykke lidt på oplevelsen, er det på ingen måde
det der skete, da vi kikkede den nye bil lidt bedre
efter i sømmene.
Modellen var den såkaldte Exclusive udgave, dvs. en
udstyrsspækket topversion af den vævre lille bil.
Den er udstyret med den samme 3-cylindrede 1-liters
benzinmotor som den, vi tidligere havde prøvet, men
til forskel fra den billigste variant er prisen
steget fra 90.000 til 130.000 kroner. Alt er omsat i
udstyr og registreringsafgift. Sidstnævnte især,
fordi merprisen falder på den forkerte side af det
såkaldte afgiftsknæk og det gør det eksempelvis ikke
billigt for danske bilejere at downsize og fastholde
det udstyrsniveau, som en større bil typisk ville
kunne have givet.
Klimaanlæg og nøglefri betjening
Det er som sådan ikke de helt små, man skal
sammenlige Exclusive-Picanto’en med. Jo, hvad
størrelsen angår, men når udstyrslisten inkluderer
klimaanlæg, el-ruder både foran og bagtil, læderrat,
hill-start assistent, varme i rattet og ikke mindst
nøglefri betjening, er det ikke en bil på 3,6 meters
længde, man tænker på.
Som sådan er den lille luksusbil enten en bil, som
den bilkøber, der har valgt at ville bruge penge på
luksus i stedet for fysisk størrelse (og
rummelighed), kunne finde på at anskaffe. Det er
heller ikke utænkeligt, at ejeren af en større bil i
erkendelse af at hun/han primært benytter bilen til
persontransport kunne vælge at gå ned i størrelse.
Og da vil Picanto’en også være ideel.
Fem stjerner og afgifts rabat
Den er ikke bare spækket med udstyr, den nye Picanto
– og det gælder uanset modelvariant – kører
glimrende og ganske komfortabelt. Motoren er lidt i
underkanten, fordi køreegenskaberne lægger op til
mere. Den har desuden ESP som standardudstyr og det
har betydning i mere end én forstand. Siden de
første testkilometer i juni er Picanto nemlig blevet
EuroNCAP sikkerhedstestet. Det gav kun fire stjerner
og ikke de eftertragtede fem. Men testen er ikke
baseret på danske forhold.
I Danmark er alle nye Picanto’er udstyret med ESP.
Den variant, EuroNCAP tester, er ikke forsynet med
ESP, fordi EuroNCAP tester de billigste varianter af
bilerne. Flere steder, bl.a. i Sydeuropa,
foretrækker mange bilkøbere at spare penge og købe
bilen uden ESP. Det er så den, EuroNCAP afprøver.
Hvis testen havde vedrørt en Picanto med ESP, ville
bilen have opnået fem stjerner.
Billigere
Det har FDM, der er den danske repræsentant for
EuroNCAP, påpeget, og det har ikke alene en
betydning i forbindelse med købet som et af de mere
uhåndgribelige købsargumenter – det spiller også ind
på prisen, fordi der i Danmark gives afgiftsrabat på
sikkerhedsudstyr som ESP. Fordi Picanto i Danmark
klassificeres med fem stjerne, er listeprisen på
Exclusive versionen siden vores test af bilen sat
ned fra 130.000 kroner til 127.900. Ingen
kæmpebesparelse, men det er da værd at tage med.
Exclusive-udgaven har desuden en ekstra airbag i
form af en knæairbag. Derved er føreren endnu bedre
beskyttet, såfremt et uheld måtte ende med en
kollision.
|