- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: KIA cee’d GT:

Familiebil med power på


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hurtige personbiler er ikke ualmindelige, men skal de kunne huse hele familien, bliver de færre. Og skal de oven i købet være til at betale for en almindelig familie med et par hjemmeboende børn eller tre – så er udvalget begrænset til stort set ingenting. På nær: KIA cee’d GT.

 

OK, 365.000 kroner er stadig en sum penge, men foruden en masse hestekræfter får man også meget udstyr med i købet…

 

Kører glimrende – også på vinterhjul

Vi var med ved de første internationale prøvekørsler af KIA cee’d GT sidste sommer, og den oplevelse står stadig til troende (læs den første test af KIA cee’d GT hér >>>). Set med hjemlige briller og fra ujævne danske provinsveje er det en fornøjelse at erfare, at affjedringen på én gang er rimelig komfortabel, og samtidig tilstrækkelig sportslig til at sikre præcis styring og nøjagtig placering af bilen gennem kurverne.

 

Den kører ganske enkelt glimrende, også selvom sommervarmen er skiftet ud med temperaturer, som vinterperioden endnu ikke helt havde givet slip på og derfor krævede vinterdæk. Det var helt igennem en positiv oplevelse.


 


Praktisk

KIA cee’d GT er ligeså praktisk som den almindelige cee’d. To døre i hver side, den samme

benplads (læs om en ”almindelig” cee’d hér >>>), 380 liter bagagekapacitet (som kan øges til 1225 liter, når bagsæderyglænene lægges ned) og man må oven i købet koble en anhænger på 1400 kg bagpå.

 

På den måde forenes det praktiske med de fine dynamiske køreegenskaber og det fortræffelige præstationsniveau. Eneste minus er, at hvis man ikke passer på højre-foden kommer benzinøkonomien let under 10 km/l. Passer man på, og det er svært, er det ikke muligt at ramme de 13,5 km/l, som er det officielle tal.



Omfattende udstyr

204 hestekræfter er en del af det, man betaler for. Men som sagt også udstyret…

 

Bakkamera er standard, inklusive p-sensor. Ganske praktisk, for udseendet bagud er ikke overvældende. Og de fine aerodynamiske hjælpemidler i form af spoilere og defusere skal jo helst ikke beskadiges. 18” alufælge med de 225 mm brede 40 procent lavprofildæk er også standard – en del af køreoplevelsen. Xenon forlygter er ikke bare suverænt, hvis man vil køre hurtigt i mørke – det er også en stor sikkerhed, som familien givetvis har glæde af.

 

2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet gør absolut bilen meget familievenlig og tilgodeser forskellige temperaturbehov hos forskellige mennesker. El-sideruder både for og bag ligeså, sædevarme (dog kun til forsædepassagerne, men det er trods alt også det mest almindelige). Hvorimod varme i rattet alene kommer føreren til gode – og dog: Kolde hænder og fingre giver dårligere greb i rattet, igen et spørgsmål om sikkerhed.

 

Manuel håndbremse foretrækkes

Fartpilot kan medvirke til at hindre hastighedsoverskridelser, men den elektrisk håndbremse kunne vi godt undvære. Den trænede bilist fratages dermed enhver mulighed for med et kip på håndbremsen på en glat vinterdag at undgå en kritisk situation.

 

Og mon ikke familiebudgettet og trygheden har det godt med de 7 års garanti, der er standard på enhver KIA.

 

Oven i alt det er det yderst elegant, at de elektriske sidespejle folder ud, når man (eller bilnøglen) er tæt ved bilen. Nøglen kan blive i lommen, når man låser op og stiger ind og naturligvis også, når man starter via en trykknap. Bag rattet er Recaro læderkabine den ultimative luksus – men det er lidt noget gøgl med de omskiftelige instrumentering. Men på den anden side: Så kan man jo trods alt vælge selv.

 

Pædagogisk til- eller fravalg

Tilkøb på den prøvekørte bil var panoramasoltag til 18.000 kroner. De penge er rigtig godt givet ud. Men 26.000 kroner for det om end rimeligt avancerede navigationssystem er måske lige i overkanten til familiebudgettet – men man behøver jo ikke at have det hele. Det kan måske kaldes et pædagogisk fravalg, eller tilvalg hvis familieindkomsten er for opadgående.


Model:

KIA cee’d GT

Listepris:

Kr. 364.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l turbo-benzin. 204 hk. 265 Nm/1750-4500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,7 sek./ 230 km/t/ 13,5 km/l /171 g/km

Længde:

4,31 m

Bagagerum:

380-1225 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. Hillholder. 18” alufælge. Xenon forlygter. LED kørelys ”Icecubes”.  6 airbags. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. Recaro sportssæder i læder. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Ratvarme. Sædevarme. Bakkamera. P-sensor. 7 års garanti (max 150.000 km).


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt