Hurtige personbiler er ikke ualmindelige, men skal
de kunne huse hele familien, bliver de færre. Og
skal de oven i købet være til at betale for en
almindelig familie med et par hjemmeboende børn
eller tre – så er udvalget begrænset til stort set
ingenting. På nær: KIA cee’d GT.
OK, 365.000 kroner er stadig en sum penge, men
foruden en masse hestekræfter får man også meget
udstyr med i købet…
Kører glimrende – også på vinterhjul
Vi var med ved de første internationale prøvekørsler
af KIA cee’d GT sidste sommer, og den oplevelse står
stadig til troende (læs
den første test af KIA cee’d GT hér >>>). Set
med hjemlige briller og fra ujævne danske
provinsveje er det en fornøjelse at erfare, at
affjedringen på én gang er rimelig komfortabel, og
samtidig tilstrækkelig sportslig til at sikre præcis
styring og nøjagtig placering af bilen gennem
kurverne.
Den kører ganske enkelt glimrende, også selvom
sommervarmen er skiftet ud med temperaturer, som
vinterperioden endnu ikke helt havde givet slip på
og derfor krævede vinterdæk. Det var helt igennem en
positiv oplevelse.
Praktisk
KIA cee’d GT er ligeså praktisk som den almindelige
cee’d. To døre i hver side, den samme
benplads (læs
om en ”almindelig” cee’d hér >>>), 380 liter
bagagekapacitet (som kan øges til 1225 liter, når
bagsæderyglænene lægges ned) og man må oven i købet
koble en anhænger på 1400 kg bagpå.
På den måde forenes det praktiske med de fine
dynamiske køreegenskaber og det fortræffelige
præstationsniveau. Eneste minus er, at hvis man ikke
passer på højre-foden kommer benzinøkonomien let
under 10 km/l. Passer man på, og det er svært, er
det ikke muligt at ramme de 13,5 km/l, som er det
officielle tal.
Omfattende udstyr
204 hestekræfter er en del af det, man betaler for.
Men som sagt også udstyret…
Bakkamera er standard, inklusive p-sensor. Ganske
praktisk, for udseendet bagud er ikke overvældende.
Og de fine aerodynamiske hjælpemidler i form af
spoilere og defusere skal jo helst ikke beskadiges.
18” alufælge med de 225 mm brede 40 procent
lavprofildæk er også standard – en del af
køreoplevelsen. Xenon forlygter er ikke bare
suverænt, hvis man vil køre hurtigt i mørke – det er
også en stor sikkerhed, som familien givetvis har
glæde af.
2-zone klimaanlæg med køl i handskerummet gør
absolut bilen meget familievenlig og tilgodeser
forskellige temperaturbehov hos forskellige
mennesker. El-sideruder både for og bag ligeså,
sædevarme (dog kun til forsædepassagerne, men det er
trods alt også det mest almindelige). Hvorimod varme
i rattet alene kommer føreren til gode – og dog:
Kolde hænder og fingre giver dårligere greb i
rattet, igen et spørgsmål om sikkerhed.
Manuel håndbremse foretrækkes
Fartpilot kan medvirke til at hindre
hastighedsoverskridelser, men den elektrisk
håndbremse kunne vi godt undvære. Den trænede bilist
fratages dermed enhver mulighed for med et kip på
håndbremsen på en glat vinterdag at undgå en kritisk
situation.
Og mon ikke familiebudgettet og trygheden har det
godt med de 7 års garanti, der er standard på enhver
KIA.
Oven i alt det er det yderst elegant, at de
elektriske sidespejle folder ud, når man (eller
bilnøglen) er tæt ved bilen. Nøglen kan blive i
lommen, når man låser op og stiger ind og
naturligvis også, når man starter via en trykknap.
Bag rattet er Recaro læderkabine den ultimative
luksus – men det er lidt noget gøgl med de
omskiftelige instrumentering. Men på den anden side:
Så kan man jo trods alt vælge selv.
Pædagogisk til- eller fravalg
Tilkøb på den prøvekørte bil var panoramasoltag til
18.000 kroner. De penge er rigtig godt givet ud. Men
26.000 kroner for det om end rimeligt avancerede
navigationssystem er måske lige i overkanten til
familiebudgettet – men man behøver jo ikke at have
det hele. Det kan måske kaldes et pædagogisk
fravalg, eller tilvalg hvis familieindkomsten er for
opadgående. |