- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Venga Intro Edition

Ægte kompakt MPV’er med masser af udstyr


Af Søren Clauding – august 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne artikel bør læses i kombination med denne >>>


KIA i Danmark har succes, forrygende succes, faktisk. Denne sommer har været den bedste mere eller mindre i KIA Danmarks historie med tårnhøjt salg. Vi gætter på, at det ikke mindst skyldes en stribe rigtig gode tilbud, hvor KIA i stedet for at skrue ned på priserne har skruet op på udstyret. Sådanne modeller er de såkaldte Intro Edition versioner af KIA Venga.

 

KIA Venga har vi her på Motorsiden af uransagelige årsager ikke set på siden 2010. Ikke, at der ikke kunne findes grunde til det, men af samme grund kastede vi os denne gang over ikke én, men to vigtige varianter af KIA Venga med hhv. 1,6 og 1,4 liters benzinmotor – begge med Intro Edition navnet i enden.

 

Mere pondus

Siden dengang i 2010 har KIA Venga undergået et facelift, som visuelt har bragt den på linje med de andre af designchef Peter Schreyers nyere kreationer. Det har den bestemt haft godt af, den er nu friskere, den har mere pondus, den er blevet en mere selvbevidst bil at se på, hvis man kan tillægge biler menneskelige egenskaber. Især frontpartiet har fået et kraftigt brush-up.



Funktionelt står KIA Venga fortsat ret stærkt. Med en bagagekapacitet på op til 552 liter, uden at bagsæderyglænene er foldet ned, udvundet på bare 4,08 meter er netop bagagekapaciteten ret enestående. Den er dog opnået ved, at bagsæderne er skudt de 13 cm frem, som de kan, og det gør dem ubrugelige til mennesketransport, med mindre menneskene ikke er så høje, og det er vi jo ikke alle der er. Hér har man glæde af, ikke at være så høj, fordi man får mere plads til bagagen.

 

Variabel bagageplads

Skyder man bagsæderne tilbage, kryber bagagekapaciteten til 440 liter, det er nu heller ikke ringe, især ikke fordi selv langbenede personer pludselig kan sidde på bagsæderne, også selvom forsæderne er indstillet til langbenede mennesker. Forklaringen er dels, at en KIA Venga er en høj bil – 1,60 meter måler den i højden - og så kan bagsæderyglænenes hældning justeres.

 

Også det tæller med – og netop det er afgørende for, at bilen har de multifunktioner, som hører sammen med begrebet ”multibil” – det er de færreste, der smykker sig med den betegnelse, som reelt har noget at have den i.

 

20.000 kroner frem og tilbage

Og så er der udstyret. For at forstå det, skal man forstå KIA’s prisfilosofi. En Intro Edition model er som udgangspunkt udstyret med 90 hestes 1,4 liters benzinmotor. Den koster 180.000 kroner. Vil man hellere have en 126-hestes 1,6 liters motor og 6 gear i stedet for 5, er merprisen 20.000 kroner, i alt 200.000 kroner. Hvor svært kan det være.

 

Tilsvarende: Vil man have den med en 90-hestes diesel, er merprisen også 20.000 kroner og ønsker man en 128-hestes diesel, skal man lægge 30.000 kroner oven i de 180.000.

 

Intro Edition

Intro Edition udstyret, som er inkluderet i prisen uanset motorvariant, koster 24.000 kroner. Men udstyret er inklusiv, får man det ”gratis”. De 24.000 kroner er sat i forhold til den udstyrs-variant, der hedder ”Style Plus”, som med 1,4 liters benzinmotor altså også koster 180.000 kroner. Samme pris, samme bil, mere udstyr: Igen må vi udbryde: Hvor svært kan det være.

 

Og mon ikke det er samme tankegang, kunderne har…

 

Basisudstyret, altså det, der følger med i den allerbilligste KIA Venga med Style-udstyr (uden ”Plus”) – som koster 160.000 kroner – er i sig selv ganske udmærket: El-ruder for, multijusterbart rat, 60/40 deleligt bagsæde med samme funktioner som nævnt ovenfor, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, USB og AUX-indgang, for blot at tage et udpluk.

 

Style Plus inkluderer Aircondition, som bliver til fuldautomatisk klimaanlæg i Intro Edition. Sædevarme, armlæn på forsæderne og i Intro Edition får man yderligere fartpilot med -begrænser, tågelygter fortil og forskelligt andet.

 

Kører udmærket

Og hvordan kører de så? Jo, faktisk udmærket, hvis man indstiller sig på, at en KIA Venga ikke er beregnet til race. Men hvem kunne også forestille sig at skulle lynhurtigt omkring hjørnerne i sådan en bil. Den styrer præcist, den er ikke nævneværdigt sidevindsfølsom, men den kan godt føles levende, når man kører på motorvejen.

 

Begge varianter er lydsvage, gearskiftet er let og man befinder sig godt i kabinen. Naturligvis er 1,6’eren hurtigere og gør dermed kørslen mere smidig, men den bruger også mere benzin. Om det så mærkes i praksis, gav vores prøvekørsel ikke en klar idé om, fordi forskellen på 16,9 hhv. 17,9 km/l er så lille, at det, man kompenserer for ved mindre effekt, når man træder lidt mere til speederen, formentlig sluger muligheden for at køre mere økonomisk. Det var vort indtryk.

 

90 hestekræfter rækker for de fleste

Til gengæld havde man udrustet den ”lille” af varianterne med ekstraudstyr for yderligere 12.000 kroner. Det bibragte bilen en god navigation fra en letlæselig 7” skærm i midterkonsollen, bak-kamera (godt, fordi udsynet bagud er set bedre), Bluetooth og 6 højtalere (vs. 4).

 

Sandt at sige: Netop fordi en Venga ikke er en racerbil, er udgaven med de 90 hestekræfter efter vores opfattelse tilstrækkelig, så ville vi hellere montere det nævnte ekstraudstyr og bruge de 8000 sparede kroner på en biltur, hvor man kan være sikker på at finde vej, fordi navigationen viser den, og samtidig nyde den bedre lyd fra bilens også udmærkede audioanlæg.

 

Begge biler, uanset pris, udstyr og motor har 7 års garanti, dog med en kilometerbegrænsning på 150.000.


Billederne på denne side viser KIA Venga 1,4 Intro Edition. På næste side findes faktabokse på de to biler samt fotos af 1,6-liters udgaven.

Klik videre til prøvekørslen af KIA Venga 1,6 Intro Editon hér >>>

Andre KIA prøvekørsler – find dem hér >>>


Link til importøren


 

 

Noget af besparelsen på 1,4 liters versionen var investeret i dette udmærkede infotainment system, som bl.a. inkluderer navigation og bakkamera.

 

Fordi siddefladen forsvinder ned i vognbunden, når bagsæderyglænet foldes fremad, kommer det i plan med bagagerumsbunden, når den er i øverste position.

 

1,4 liters motoren yder 90 veloplagte hestekræfter.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt