Denne
artikel bør læses i kombination med denne >>>
KIA i Danmark har succes, forrygende succes,
faktisk. Denne sommer har været den bedste mere
eller mindre i KIA Danmarks historie med tårnhøjt
salg. Vi gætter på, at det ikke mindst skyldes en
stribe rigtig gode tilbud, hvor KIA i stedet for at
skrue ned på priserne har skruet op på udstyret.
Sådanne modeller er de såkaldte Intro Edition
versioner af KIA Venga.
KIA Venga har vi her på Motorsiden af uransagelige
årsager ikke set på siden 2010. Ikke, at der ikke
kunne findes grunde til det, men af samme grund
kastede vi os denne gang over ikke én, men to
vigtige varianter af KIA Venga med hhv. 1,6 og 1,4
liters benzinmotor – begge med Intro Edition navnet
i enden.
Mere pondus
Siden dengang i 2010 har KIA Venga undergået et
facelift, som visuelt har bragt den på linje med de
andre af designchef Peter Schreyers nyere
kreationer. Det har den bestemt haft godt af, den er
nu friskere, den har mere pondus, den er blevet en
mere selvbevidst bil at se på, hvis man kan tillægge
biler menneskelige egenskaber. Især frontpartiet har
fået et kraftigt brush-up.

Funktionelt står KIA Venga fortsat ret stærkt. Med
en bagagekapacitet på op til 552 liter, uden at
bagsæderyglænene er foldet ned, udvundet på bare
4,08 meter er netop bagagekapaciteten ret
enestående. Den er dog opnået ved, at bagsæderne er
skudt de 13 cm frem, som de kan, og det gør dem
ubrugelige til mennesketransport, med mindre
menneskene ikke er så høje, og det er vi jo ikke
alle der er. Hér har man glæde af, ikke at være så
høj, fordi man får mere plads til bagagen.
Variabel bagageplads
Skyder man bagsæderne tilbage, kryber
bagagekapaciteten til 440 liter, det er nu heller
ikke ringe, især ikke fordi selv langbenede personer
pludselig kan sidde på bagsæderne, også selvom
forsæderne er indstillet til langbenede mennesker.
Forklaringen er dels, at en KIA Venga er en høj bil
– 1,60 meter måler den i højden - og så kan
bagsæderyglænenes hældning justeres.
Også det tæller med – og netop det er afgørende for,
at bilen har de multifunktioner, som hører sammen
med begrebet ”multibil” – det er de færreste, der
smykker sig med den betegnelse, som reelt har noget
at have den i.
20.000 kroner frem og tilbage
Og så er der udstyret. For at forstå det, skal man
forstå KIA’s prisfilosofi. En Intro Edition model er
som udgangspunkt udstyret med 90 hestes 1,4 liters
benzinmotor. Den koster 180.000 kroner. Vil man
hellere have en 126-hestes 1,6 liters motor og 6
gear i stedet for 5, er merprisen 20.000 kroner, i
alt 200.000 kroner. Hvor svært kan det være.
Tilsvarende: Vil man have den med en 90-hestes
diesel, er merprisen også 20.000 kroner og ønsker
man en 128-hestes diesel, skal man lægge 30.000
kroner oven i de 180.000.
Intro Edition
Intro Edition udstyret, som er inkluderet i prisen
uanset motorvariant, koster 24.000 kroner. Men
udstyret er inklusiv, får man det ”gratis”. De
24.000 kroner er sat i forhold til den
udstyrs-variant, der hedder ”Style Plus”, som med
1,4 liters benzinmotor altså også koster 180.000
kroner. Samme pris, samme bil, mere udstyr: Igen må
vi udbryde: Hvor svært kan det være.
Og mon ikke det er samme tankegang, kunderne har…
Basisudstyret, altså det, der følger med i den
allerbilligste KIA Venga med Style-udstyr (uden
”Plus”) – som koster 160.000 kroner – er i sig selv
ganske udmærket: El-ruder for, multijusterbart rat,
60/40 deleligt bagsæde med samme funktioner som
nævnt ovenfor, el-sidespejle med varme, fjernbetjent
centrallås, USB og AUX-indgang, for blot at tage et
udpluk.
Style Plus inkluderer Aircondition, som bliver til
fuldautomatisk klimaanlæg i Intro Edition.
Sædevarme, armlæn på forsæderne og i Intro Edition
får man yderligere fartpilot med -begrænser,
tågelygter fortil og forskelligt andet.
Kører udmærket
Og hvordan kører de så? Jo, faktisk udmærket, hvis
man indstiller sig på, at en KIA Venga ikke er
beregnet til race. Men hvem kunne også forestille
sig at skulle lynhurtigt omkring hjørnerne i sådan
en bil. Den styrer præcist, den er ikke nævneværdigt
sidevindsfølsom, men den kan godt føles levende, når
man kører på motorvejen.
Begge varianter er lydsvage, gearskiftet er let og
man befinder sig godt i kabinen. Naturligvis er
1,6’eren hurtigere og gør dermed kørslen mere
smidig, men den bruger også mere benzin. Om det så
mærkes i praksis, gav vores prøvekørsel ikke en klar
idé om, fordi forskellen på 16,9 hhv. 17,9 km/l er
så lille, at det, man kompenserer for ved mindre
effekt, når man træder lidt mere til speederen,
formentlig sluger muligheden for at køre mere
økonomisk. Det var vort indtryk.
90 hestekræfter rækker for de fleste
Til gengæld havde man udrustet den ”lille” af
varianterne med ekstraudstyr for yderligere 12.000
kroner. Det bibragte bilen en god navigation fra en
letlæselig 7” skærm i midterkonsollen, bak-kamera
(godt, fordi udsynet bagud er set bedre), Bluetooth
og 6 højtalere (vs. 4).
Sandt at sige: Netop fordi en Venga ikke er en
racerbil, er udgaven med de 90 hestekræfter efter
vores opfattelse tilstrækkelig, så ville vi hellere
montere det nævnte ekstraudstyr og bruge de 8000
sparede kroner på en biltur, hvor man kan være
sikker på at finde vej, fordi navigationen viser
den, og samtidig nyde den bedre lyd fra bilens også
udmærkede audioanlæg.
Begge biler, uanset pris, udstyr og motor har 7 års
garanti, dog med en kilometerbegrænsning på 150.000.
Billederne på denne side viser KIA Venga 1,4 Intro
Edition. På næste side findes faktabokse på de to
biler samt fotos af 1,6-liters udgaven.
Klik
videre til prøvekørslen af KIA Venga 1,6 Intro
Editon hér >>> |