- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Sportage Style Plus 1,6 GDI

En tand bedre


Af Søren Clauding – august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i marts kunne vi løfte sløret for den kraftigt faceliftede KIA Sportage i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af KIA’s største europæiske succes (Læs den første internationale prøvekørsel af KIA Sportage hér >>>). I mellemtiden er den landet i Danmark og på de danske veje skuffer den heller ikke.

 

Især var det interessant, at fornemme på dansk asfalt og i en dansk opsætning af bilen (primært mindre fælge og dæk med større dæksider) om de forbedringer, KIA har gennemført med KIA Sportage gjorde køreegenskaberne bedre.

 

Styrer bedre

Forgængeren havde en lille svaghed ved, at styringen ikke var så præcis som vi kunne ønske os. Det ER blevet bedre på den nye bil, hvad den danske prøvekørsel vidnede klart om. Til trods for store dæk styrer den nye Sportage bedre. Og de store dæk medvirker direkte til forbedret affjedringskomfort, noget som også klæder bilen. Fordi KIA naturligt nok har udstyret Sportage med en forholdsvis fast affjedring for at reducere den krængning, der følger med det højere tyngdepunkt i en SUV.

 

Køreegenskaberne er nu rigtig gode, og de var i forvejen ikke dårlige. Forklaringen ligger bl.a. i, at de tidligere asymmetriske drivaksler nu er blevet symmetriske. Man har også anvendt flere bøsninger i hjulophængene, som forøger styrepræcisionen. Og støjbilledet er blevet forbedret ved samme lejlighed, underbygget yderligere af forrude i lyddæmpende glas.

 

God benzinmotor

Motoren i den prøvekørte version, der er den næst-billigste i programmet, er KIA’s kendte 1,6 liters GDi benzinmotor. Den yder op til 135 hestekræfter og giver bilen næsten umærkeligt gode præstationer. Den er meget behagelig, og når præstationerne er næsten umærkelige, er det fordi accelerationen til 100 km/t på 11,1 sekunder ikke føles så hurtig. Det tæller på plussiden, for KIA Sportage er på ingen måde tænkt som en sportsvogn.



15,6 kilometer på en liter benzin er også et pænt tal og da vibrationsniveauet er lavt og motorstøjen ligeså understreges den høje kørekomfort.

 

Plus-udstyr er et plus

Den prøvekørte model havde Style Plus udstyr og de 20.000 kroner, ”Plus’et” koster oven i listeprisen for den billigste model med Style (kr. 250.000), er godt givet ud. ”Plus’et” i modelbetegnelsen betyder bl.a.: Tågeforlygter (med stationært kurvelys), ratbetjent audioudstyr, Bluetooth etc., fartpilot, regnsensor, sædevarme både foran og på bagsæderne samt 2-zone klimaanlæg.



De sidste to egenskaber er især værd at lægge mærke til. Der findes ikke mange biler med varme i bagsædet og 2-zone klimaanlæg er vigtigt for kabinekomforten, ikke mindst når solen bager på bilen fra den ene side. Så kan der hurtigt opstå uenighed mellem passagererne i kabinens to sider om hvorvidt, der skal skrues op eller ned for temperaturen…



Enhver KIA sælges med 7 års mekanisk garanti (maks. 150.000 km). Det er en unik garantiordning, som KIA fortsat fastholder, bl.a. for at underbygge at fabrikken selv står ved bilernes høje kvalitet.


Tidligere prøvekørsler af KIA >>>


Udstyret inkluderer tilslutningsmuligheder i midterkonsollen - til AUX, USB og to 12 Volt stik på hhv. 120 og 180 W.

Tidligere prøvekørsler af KIA >>>


KIA Sportage i Motorradioen



Model:

KIA Sportage Style Plus 1,6 GDI

Listepris:

Kr. 269.999

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 ltr. Benzinmotor. 135 hk. 165 Nm/ 4850 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,1 sek./ 178 km/t/ 15,6 km/l / 149 g/km

Længde:

4,44 m

Bagagerum:

465/1353 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Down hill brake control. Hillholder. 16” alu fælge. Kurvelys. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg med køl i handskerum. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Isofix. 7 års garanti.


Link til importøren


Det store bagagerum har også god plads nedenunder bagagerumsbunden.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt