- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: KIA Carens 1,7 CRDi 115 hk Style

Smart design, god plads og meget bil for pengene

 


Af Søren Clauding – januar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Carens i Motorradioen


Vi har allerede sidste forår kørt KIA Carens i forbindelse med de første internationale testkørsler i bjergområderne nord for Nice (læs prøvekørslen hér >>>). Men der kan let være en verden til forskel på at køre på solrige, sydfranske bjergveje i udstyrs-pumpede testbiler og så begive sig ud på ujævne danske provinsveje med vinterdæk, vand på kørebanen og stiv sidevind.

 

Til formålet herhjemme i Dannevang valgte vi en af de mere udstyrsfattige varianter med tilnavnet ”Style”. Det er navnet på basisudstyret og den billigste model med Style-udstyr koster 260.000 kroner. Den prøvekørte variant var godt nok 30.000 kroner dyrere, men af to årsager: I maskinrummet lå der en 115-hestes diesel i stedet for en 135-hestes benzinmotor og ude bagtil var der de to ekstra sæder, som kan tilkøbes til en Carens.



Bedre affjedringskomfort

Det var ikke et dårligt valg, for til de penge får man rigtig meget bil for pengene. Indrømmet: Interiøret er knap så stilfuldt som i Premium-varianterne, men funktionelt er der ikke den helt store forskel. Der er imidlertid en temmelig vigtig forskel, som taler til Style-modellens fordel: I stedet for store 17 eller 18” alufælge med lavprofildæk, har basisudgaven 16” fælge med helt almindelige dæk på. Resultatet er bedre affjedringskomfort og med vinterdæk på våde veje er der ingen mærkbar forskel på styrepræcision og stabilitet – som i øvrigt er ganske udmærket, uanset dækmontering.



Og så ligger Style-udgaven nu ikke så langt bagefter mht. udstyr. Den har f.eks. kurvelys, hvor tågelygten i mørke tænder i den side man, drejer skarpt til, der er sædevarme både i forsæderne og den midterste sæderække – noget der stadig hører til sjældenheder i moderne biler. Den har 2-zone klimaanlæg, regnsensor, fartpilot og det pudsige Flexsteer, som afgør hvor meget hjælp man får fra servostyringen. Vælger man Sport-indstillingen, er styringen stram, vælger man comfort-indstillingen er den meget let og naturligvis er der også en indstilling midt imellem.

 

Masser af plads

Basis i en KIA Carens er en rummelig kabine med masser af plads i bagagerummet, når dette ikke optages af de to bageste siddepladser. I det tilfælde er der kun 100 liter bagageplads og det er stort set det samme som ingenting, så man må vælge. Med fem siddepladser i brug disponerer man over 536 regulære bagagerumsliter. Og så kan det hele efter behov forøges til næsten 1,7 kubikmeter.

 

Og mon ikke 5-sædes udformningen i praksis vil være den mest anvendte, selvom man disponerer over syv. Det håber vi, for med mindre man er barn, er der ikke super-enkel indstigning til de to bagsæder og benpladsen deromme er stort set ikke eksisterende. På den anden side: Med en længde på 4,53 meter og et kileformet karrosseri er der vel grænser for, hvor meget man kan forvente sig af en bil.

 

Det, man ikke får i basisudgaven, er varme i rattet, Xenon-lys, bakkamera, smart-key og de førnævnte alufælge på mindst 17”. Sådan i store træk.

 

Dynamisk design

KIA Carens udmærker sig uanset modelvariant ved at iøjefaldende design. Designchef Peter Schreyer har fået skabt et dynamisk design med høj funktionalitet, traditionelt dynamisk på en måde, som de fleste bilkøbere vil kunne forholde sig positivt til.

 

Og køreegenskaberne er, som indikeret, udmærkede. Og de harmonerer under danske hastighedsbegrænsende kørselsforhold glimrende med de legale muligheder. Carens er en god cruiser og selvom 1,7 liters dieselmotoren er neddroslet til 115 hestekræfter, er fartpræstationerne til at leve med, især fordi det store drejningsmoment, der topper allerede ved 1250 motoromdrejninger i minuttet og bevares til 2750, gør motoren kvik og letkørt ved lavere hastigheder. Det er kun ved motorvejsfart, at man begynder så småt at overveje, om flere heste ville være en fordel. Men det er der råd for, Carens findes også i en diesel-udgave med 136 hk.

 

7 års garanti

Brændstofforbruget er imidlertid bedst for 115-hestes varianten. Officielt kan man køre 21,3 km/l, lidt mindre i praksis. Men det er ikke dér, man finder den stor forskel. 136-hestes udgaven kører 20,8 km/l. Sidst, men for mange danskere især, ikke mindst: KIA Carens må trække en anhænger på 1500 kg. Med en Carens forrest og en mellemstor campingvogn bagpå, er man godt kørende, også på en tur til den franske riviera. Og glem ikke: KIA yder 7 års garanti (op til 150.000 kilometer) også på Carens.


Læs også prøvekørsel af KIA Carens Premium >>>


 


Model:

KIA Carens 1,7 CRDi 115 hk Style

Listepris:

Kr. 289.999

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 1,7 l. 115 hk. 260 Nm v. 1250-2750 omdr./min. 6 M/T. Stop&Go.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

13 sek./ 180 km/t/ 21,3 km/l /124 g/km

Længde:

4,53 m

Bagagerum:

103/536/1694 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 16” stålfælge. Hillholder. Kurvelys. Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Sædevarme for og bag. Regn- og lyssensor. 2 X Isofix. Bluetooth/AUX/USB.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt