- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest:

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Summit

Luksus off-roader på autobahn

 


Af Søren Clauding – december 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeep er berømt for off-roadere af enhver slags. Den første ”Willys Jeep” blev bygget i 1941 som militærkøretøj. Siden blev bilerne gjort tilgængelige for civile købere og i 1987 blev fabrikken så overtaget af Chrysler. Dermed blev Jeep trukket med i Chryslers økonomiske nedtur indtil Fiat overtog den amerikanske bilkoncern for en slik i 2008. Derefter er det kun gået fremad.

 

Dengang i 2008 blev der solgt 400.000 Jeeps om året på verdensplan. I år forventer Fiat, at man når 1 million. Med dertil hører en verdensomspændende markedsføringsindsats og en gennemgribende fornyelse af modelprogrammet. I Danmark har vi i perioden ikke set meget til Jeep, men i år er den blevet relanceret (læs om relanceringen af Jeep i Danmark hér >>>), og nu har vi prøvekørt den luksuøse off-roader, Jeep Grand Cherokee. Ikke i terrænet, men fortrinsvis på de tyske autobahns.


Skulle man glemme det, står det på rattet: Since 1941.


SUV i BMW-land

Hvorfor så det?  Jo, vi ved, at Jeep kan det der med at bygge terrængående biler. De har ikke bare en kolossal erfaring deri, men har altid også været tro mod deres koncept og deres historie. Jeep Grand Cherokee har med andre ord glimrende off-road egenskaber, det har vi ikke næsten ikke udfordrende terræn nok til i Danmark at dokumentere.

 

Men med Grand Cherokee blander Jeep sig også i SUV-segmentet, vel at mærke den meget luksuøse og tunge del af segmentet. De nærmeste konkurrenter inkluderer BMW X5, Range Rover Sport og Audi Q7. Derfor var det vigtigste for os at konstatere, hvordan Jeep Grand Cherokee ville klare sig i ”BMW-land” med høj fart på de tyske autobahns.

 

Tilkørselsrampen til færgen

Så vi tog turen over Rødby-Puttgarden, hvor Jeepen mødte den største stigning, den skulle forcere undervejs: tilkørselsrampen på Scandlines-færgen. Og så var det hurtigt op i fart i et af de få lande i verden, hvor det stadig er tilladt visse steder at køre så hurtigt som ens køremaskine formår.

 

Vi vender tilbage til off-road kvaliteterne længere nede i teksten. Men lad os allerede hér slå fast, at hvad angår kørestabilitet ved høj fart, og vi snittede de 202 km/t, den 2,4 tons tunge SUV er i stand til at køre, er den helt på højde med konkurrenterne. Med til at hjælpe os havde vi også de store 20” fælge, som indgår i Summit udstyret. Plus naturligvis Jeepens veloplagte 6-cylindrede dieselmotor, der producerer op til 250 hestekræfter og et overbevisende moment på 570 Nm ved 2000 omdr./min.

 

Fiat diesel

Maskineriet er bygget af Fiat, og det skal man bestemt ikke være ked af, tvært imod, for de er dygtige til dieselmotorer derned i Italien og på amerikanske bilfabrikker har man ikke meget indsigt i at bygge dieselmotorer, selvom de stigende brændstofpriser efterhånden har fået amerikanerne til at indse, at diesel måske ikke er så tosset endda.



Det er det i hvert fald ikke til en Grand Cherokee. Vi tør slet ikke tænke på, hvor kort man ville kunne køre på literen, hvis man havde installeret en ligeså kraftig benzinmotor i maskinrummet. Med 3-liters dieselen kan man køre 13,3 km/l og det er kun med påpasselig speederfod. I praksis er forbruget omkring de 10 km/l ved dansk motorvejstopfart og det stiger naturligvis, når hastigheden sættes op.

 

Komfortabel

Støjniveauet er lavt, styrepræcisionen glimrende og selvom der blæste en stiv sidevind og regnen piskede ned på dele af køreturen, var der ikke meget at mærke bag rattet. Affjedringskomforten er på niveau med BMW (læs f.eks. prøvekørslen af BMW xDrive30d aut. hér), men opmærksomheden er forskellig – en Jeep Grand Cherokee er trods stor fremgang ikke almindelig på de tyske veje.

 

Den prøvekørte version havde Summit udstyr. Det betyder, oversat til almindeligt dansk: Masser af udstyr. Bilen koster i den udførelse 1.330.000 kroner og prisen inkluderer 8-trins automatgearkasse, dobbelt panoramasoltag, 2-delt cruisecontrol, så man kan vælge mellem en traditionel fartpilot eller en adaptiv fartpilot, som regulerer afstanden til forankørende. Sædevarme både for og bag, ratvarme, elektrisk bagklap, regnsensor, nøglefri betjening, el-forsæder i begge sider, p-sensorer både for og bag, bi-xenon forlygter samt en 8,4” skærm med det såkaldte u-connect.


 


Adaptiv undervogn og drivline

Kommer man off-road med bilen, som i øvrigt udmærker sig ved at måtte trække en anhænger på 2.949 kg (så er det kun et spørgsmål om førerens kørekort giver lov til det), er man hjulpet af det, Jeep kalder Selecterrain Traction System. Systemet anvender bilens luftaffjedring og tilpasser drivlinen de givne køreforhold. Frihøjden kan desuden øges til 28,7 cm.

 

Luftaffjedringen er også aktiv on-road – da sænker den bilen ved ind- og udstigning og når hastigheden når et niveau, hvor vejbeliggenheden bliver forbedret ved at frihøjden sænkes (1,5 cm).

 

Konkurrencedygtig

Prikken over i’et, hvad køreoplevelsen angår, er en glimrende 8-trins ZF automatgearkasse, den samme som findes både i X5 og Range Rover. Dermed fuldendes bekræftelsen af, at Jeep har skabt en konkurrencedygtig bil, som man nok kan være stolt af, fordi den også fastholder det karakteristiske og velkendte Jeep-look.

 

Dens største styrker er derudover det righoldige udstyr og den største svagheder er brændstoføkonomien og lidt ringere fartpræstationer end f.eks. BMW X5 3,0, men det skal så tilføjes, at kan man klare sig med mindre udstyr, kan man købe en Grand Cherokee for 1.098.000 kroner og kan man klare sig uden de komfortable bagsæder, kan den på gule nummerplader INKL. moms erhverves for 768.133 kroner.


Jeep Grand Cherokee i Motorradioen


Klik på billedet og tag med på en køretur i Jeep Grand Cherokee. Nej, ikke ude i klipperne, men på tyske autobahns.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

Brent Mustangburger alias Søren Kobling i de danske udgaver af Disneys animationsfilm Biler 2, Flyvemaskiner 1 og 2, kan jo passende vises på Jeepens to indbyggede videoskærme (ekstraudstyr til 35.000 kroner).

 

 

Der er fremragende plads på bagsædet.


Model:

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Summit

Listepris:

Kr. 1.330.000

Motor og transmission:

6 cyl.3,0 ltr. Turbodiesel. 250 hk. 570 Nm/2000 omdr./min. 8-trins aut.gear. Selecterrain Traction System. 4WD.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

8,2 sek./ 202 km/t/ 13,3 km/l /198 g/km

Længde:

4,83 m

Frihøjde:

28,3 cm

Bagagerum:

782-1554 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill Descent Control. 20” alufælge. Bi-xenon-forlygter. P-sensorer for og bag. Nøglefri betjening. El-bagklap. Elektrisk panorama soltag. 7 airbags. Ratvarme. El-forsæder. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme for og bag. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Adaptiv Fartpilot og konventionel fartpilot. Regnsensor.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt