- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Jaguar XF 2,0 i4 Portfolio aut.

Sportslig, stilig og anderledes


Af Søren Clauding – februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaguar skifter importør i Danmark. Efter at den indiske industrigigant, Tata, gav såvel Land Rover som Jaguar en nødvendig kapitalindsprøjtning, da den overtog de agtværdige britiske bilfabrikker i 2008, har man arbejdet målrettet på at optimere processerne. Det gælder ikke mindst salgsorganisationerne og derfor vil Jaguar fremover officielt blive importeret og markedsført af den hidtidige Land Rover importør.

 

Der satses aggressivt på, at positionere sig på markederne. Det gælder også det danske, hvor en model som den hér prøvekørte XF med den helt nye 240 hestes 2-liters benzinturbomotor klart skal gnave sig ind på det marked, som hidtil har været domineret af biler som Mercedes E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie og Lexus GS.

 

Karismatisk oplevelse

Udgangspunktet er fortræffeligt. En Jaguar XF er nemlig anderledes end de nævnte bilmodeller. Den er sportslig og stilig – det er de andre dog også – men den har en karisma, som i den grad gør den til noget særligt. Underbygget visuelt, naturligvis, af den legendariske springende Jaguar, på fronten og rattet erstattet af noget, der nærmest minder om et tegnefigurhoved. Måske knap så fashionabelt, men et udmærket spejl af tiden.



XF er stor, næsten 5 meter i længden. Den er også tilstrækkelig rummelig, men den er fremfor alt designet for designets egen skyld og underbygger dermed det medfødte sports-gen. Køreegenskaberne er sat i højsæde og selvom man skal op i de allerdyreste versioner for at få adaptiv affjedring, sikrer det dobbelte wishbone forhjulsophæng i forening med multilink bagakslen fremragende køreegenskaber.

 

Vinterdæk påvirker stabiliteten

Vi har prøvet Jaguar XF 2,0 i4 på tyske autobahns, og eneste ankepunkt var dækmonteringen: Med vinterdæk kan man ganske enkelt ikke opnå så præcis styring og så stor retningsstabilitet som med brede sommerdæk på tør asfalt.

 

Omvendt gav de 245 mm brede lavprofildæk et udmærket vejgreb ved alle hastigheder og ved landevejsfart var hæftningen mere eller mindre perfekt. Affjedringskarakteristikken gør XF yderst komfortabel på plan vej. På ujævn vej mærker man sjovt nok små ujævnheder, hvorimod man glider henover de større. Et udtryk for kombinationen af en forholdsvis tung bil og en stram affjedring. Sidstnævnte er en nødvendighed for at sikre kurvestabiliteten ved høj fart.

 

Tilstrækkelig rummelig

Det udvendige bagagerum er på i alt 540 liter, hvis man medregner pladsen under bagagerumsbunden, der kan anvendes som ekstra bagagekapacitet, når man ikke bruger det til et reservehjul. Selve bagagerummet måler 500 liter, men det er ikke helt regelmæssigt og vil man udnytte pladsen, skal man anvende både kroge og hjørner.

 

På bagsædet sidder man godt, men benpladsen er ikke mere end tilstrækkelig. Grunden er formentlig, at mere benplads ville være opnået på bekostning af designet. Og karrosseriets næsten coupéagtige form ville det være synd at røre ved. Den underbygger stilen og udstråler klasse.

 

4-cylindret rækkemotor med turbo

Vi har tidligere prøvekørt Jaguar XF, som i øvrigt blev skabt i 2007 og siden faceliftet i 2011 (læs testen af Jaguar XF med dieselmotor hér >>>). Den seneste udvikling på motorfronten er en kraftig række-firer, en turbobenzinmotor på 2 liter, der ikke blot præsterer 240 hk men også byder på et drejningsmoment så højt som 340 Nm. Betegnelsen ”i4” står i øvrigt for inline 4-cylindre.



Motoren er absolut en gevinst for XF. Den er på én gang yderst civiliseret, ekstremt lydsvag, og sprudlende sportslig. Den reagerer øjeblikkeligt på enhver speederfod bevægelse og den traditionelle automatgearkasse er tilstrækkelig hurtig til at underbygge den sportslige oplevelse.

 

Automatgear og baghjulstræk

XF leveres alene med automatgear- som styres fra en cylindrisk gearvælger, der skyder op af centerpanelet, når tændingen slås til. De 100 km/t nås på under 8 sekunder, men hvad der er nok så vigtigt i den hastigheds begrænsede verden: Accelerationen ved lave omdrejningstal og lav fart sker prompte og direkte. Glemte vi at fortælle, at Jaguar XF har baghjulstræk? Man bemærker det nemlig kun, når man overskrider skridgrænsen.

 

Brændstoføkonomien er acceptabel for så stor en bil: 11,2 km/l svarende til en CO2 udledning på 207 g/km. Og centralt: Den er langt mere ressourcebesparende end varianterne med større benzinmotorer.

 

Masser af fornuftigt udstyr

Interiørdesignet er et resultat af købsprisen. Den billigste Jaguar XF 2,0 i4 koster iflg. Jaguar Danmark 840.000 kroner. Den laveste listepris er kr. 864.800. Den prøvekørte variant havde det såkaldte Portfolie udstyrsniveau og var desuden udrustet med Parking Aid Pack til 25.000 kroner, som er en uvurderlig hjælp, fordi udsynet bagud er ret dårligt og fronten på bilen kan være vanskelig at vurdere.

 

Desuden havde bilen opvarmet forrude til 10.000 kroner, som især i frostvejr sikrer en hurtig afisning. Navigation til 56.000 kroner er en lidt vel høj pris, men systemet er hurtigt og indeholder mange muligheder, som ses på en dejlig stor og let læselig skærm. BlueTooth telefonforbindelse til 12.000 kroner er en stor hjælp i dagligdagen – tilsammen kryber prisen for den prøvekørte model op på små 1,1 mio kroner.

Jaguar XF i4 i Motorradioen



Model:

Jaguar XF 2,0 i4 Portfolio Aut.

Listepris:

Kr. 979.800

Motor og transmission:

4 cyl. turbobenzin 2,0 l. 240 hk. 340 Nm. 6-trins aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,9 sek./ 240 km/t/ 11,2km/l /207 g/km

Længde:

4,96 m

Bagagerum:

500/540 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 18” alufælge. Hillholder.Fjernbetjent centrallås. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. El-justerbare forsæder. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor.


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt