- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Jaguar F-Type 5,0 V8 S

Bulder og brag - legetøj for voksne


Af Søren Clauding – august 2013

Foto: FCN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sådan lyder en Jaguar F-Type:

Jaguar F-Type i Motorradioen


Den er kostbar, sådan en Jaguar F-Type. På danske nummerplader og med 5-liters V8 motor koster den 2,1 million kroner, men egentlig…det er jo ikke forskelligt fra eksempelvis en Mercedes-Benz SL 500 eller Porsche 911 Cabriolet. I Jaguaren får man til gengæld flere hestekræfter samt masser af bulder og brag for pengene, plus en enestående oplevelse, der parrer fordoms tid med nutiden. Jaguar E-Type spøger hele tiden i baggrunden, men Jaguar F-Type er nu helt sin egen, et ægte stykke legetøj for voksne anno 2013.

 

Man kan dog næsten ikke sige F-Type uden at komme til at sige E-Type. Så meget fortid har Jaguar indbygget i billedet af den nye sportsvogn. Når F-Type alligevel er sin egen, er det fordi der er gået 50 år siden E-Type havde sin storhedstid som banebrydende, til tider banenedbrydende asfalt fræser, med sit kolossale kraft- og fartpotentiale. Det har ikke ændret sig. Til gengæld er en F-Type en suveræn køremaskine med sublime køreegenskaber – det var E-Type ikke.

 

Forbindelsen til fortiden

E-Type var derimod designmæssigt banebrydende – det er F-Type ikke, ganske enkelt fordi Jaguar har villet bevare designmæssige elementer fra dengang, de har villet skabe forbindelsen til fortiden. Det er nu lykkedes meget godt, for godt ser den ud, F-Type, uanset den ikke skaber design-revolutioner.

 

Dermed er Jaguar faktisk lykkedes ret godt med at balancere mellem nutid og datid. I enhver henseende. Bulder og brag er ikke nødvendig, hvis ikke man er et legebarn og synes at det er fedt at en stor V8’er giver lyd fra sig. Men maskineriet starter med et brag, den falder siden til ro og brøler derpå først, når man træder speederen i bund.

 

Sprutter og knalder

Når man så siden slipper speederen, taber motoren ikke bare omdrejninger, den sprutter og knalder – hvis man vel at mærke har trykket på ”exhaust-sound” knappen. Så lukkes der et par stænk benzin ind i udstødningsmanifolden, som antændes af varmen og så lyder Jaguaren som en kraftkarl fra dengang, hvor en motor sugede benzinen ind i forbrændingskamrene og ikke som i dag kunne lukke ordentlig af for tilstrømningen, når føreren slap speederen. Så havnede overskudsbenzinen af sig selv i udstødningsrøret og knaldede som et bedre fyrværkeri. I dag sker det alene med elektronikkens hjælp, fordi man ønsker den lyd.

 

Hvis ikke det er legetøj, hvad er det så…



Gennemført forbindelse

Det er da også en gennemført måde, ligesom med designelementer, at forbinde fortiden med nutiden. Lyden af en stor V8 er herlig, hvis man er til sådan noget, ligesom E-typens linjer er smukke, hvis man altså har glæde ved at se på en unik bil. Det hele samles i F-Typen, men som sagt: Heldigvis kører F-Type suverænt. Datidens ikke alt for overbevisende vejegenskaber er ikke genspejlet i den nye bil.

 

Vi tog en stribe omgange på FDM-Sjællandsringen, bremsede for tidligt og kørte alt for lidt sidelæns – for at skåne det enestående køretøj for eventuel nærkontakt med autoværnene, der står alt for tæt ved asfalten. Hér misunder man engang imellem Jeremy Clarkson fra BBC's Topgear og hans flade flyveplads, hvor der er kilometer til nærmeste forhindring. På den anden side, hvorfor frakoble kørehjælpemidlerne, som han altid gør?



En del af dens væsen

En Jaguar F-Type er nemlig skabt med kørehjælpemidler som en del af dens væsen, og det er sjovt endda. Skal man opleve en F-Type, inkluderer det ESC, som dog overlader en smule frihed til føreren, inden det griber ind og siger: Nu er det nok. Dækhvin, hjulspind, små slag med halen er en del af oplevelsen, for der skal meget til at tæmme 495 hestekræfter og et overbevisende moment på 625 Nm over det meste af kompressormotorens omdrejningsskala.

 

De 100 km/t nås på 4,3 sekunder. På FDM-Sjællandsringens alt for korte (til F-Typen) langside klokkede vi 200 km/t og havde endda plads til at bremse og undgå autoværnene. Vores gæt er, at 100-0 km/t tager cirka det halve af 0-100. Men sandt at sige målte vi det ikke…

 

Håndgribeligt bevis

Mere faktuelt er Jaguar F-Type ikke bare et stykke legetøj, men også et udtryk for, hvad Jaguar formår. Om det er nødvendigt med den lille bagspoiler, der dukker op, når man kører hurtigt og lægger op til 120 kg tryk på bagenden iflg. specifikationerne, er tvivlsomt, i hvert fald ved de hastigheder, vi kunne opnå. Men da fabrikken hævder, at bilen kan køre 300 km/t – hvad vi ikke har tjekket – ville det ikke være os, der ville afprøve værdien af bagspoileren ved med den fart at trykke den væk. For sæt nu, den virkelig havde så stor betydning…



Køreegenskaberne er forbavsende komfortable, hvilket den adaptive undervogn har sin andel af ansvaret for. 100 gange i sekundet samles der data ind fra hjulophængene, der medfører tilpasning af affjedringen og 500 gange i sekundet samles der data ind fra styringen. Differentialespærret er også en del af teknologien, der sikrer balancen i bilen gennem kurverne, for den sikrer optimal udnyttelse af de mange kræfter.

 

Bedst…

Sandt at sige, er det svært at pege på, hvor Jaguar skulle have gjort det bedre. Selv 8-trins gearkassen reagerer på bilens bevægelser, styring og motorkontrol, så den skifter både op og ned, når den finder det rigtigt. Det gør den langt bedre end man selv ville kunne gøre det, og gearskiftene, både op og ned, sker så hurtigt og med så usvigelig præcision, at de færreste, om overhovedet nogen i samme bil

kategori kan hamle op dermed.


 

 

 


Model:

Jaguar F-Type 5,0 V8 S

Listepris:

Kr. 2.100.000 (excl. udstyr)

Motor og transmission:

V8 benzinmotor med kompressor, 5,0 l. 495 hk/ 6500 omdr./min. 625 Nm/2500-5500 omdr./min. 8-trins QuickShift aut. gear. Stop/start. Baghjulstræk. Aktivt differentialespær. Adaptiv undervogn.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

4,3 sek./ 300 km/t/ 9,0 km/l /259 g/km

Længde:

4,47 m

Dæk for/ bag:

255/35-20 – 295/30-20

Bagagerum:

201 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. 20” alufælge. Styrtbøjle. 4 airbags. Multijusterbart læderrat. Læderkabine. Sportssæder i læder og ruskind. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Aflåseligt handskerum (via fjernbetjening). Fartpilot med fartbegrænser. Elektrisk foldekaleche (12 sekunder). Navigation AUX og USB. 8” Touchscreen. P-sensor.


Link til importøren >>>


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt