- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Biltest: Hyundai i40 Stationcar 1,7 CRDi Premium

På autobahn-tur med høj fart


Af Søren Clauding – august 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt Hyundai i40 Stationcar i udgaven med 1,7 liters dieselmotor og Premiumudstyr (læs prøvekørslen af Hyundai i40 Stationcar CRDi Premium hér >>>). Dengang havde den ikke stationcarbetegnelsen, fordi den alene fandtes som en sådan. Og det var alene på danske veje og på kortere ture. Vi manglede et vigtigt perspektiv: Manddomsprøven ved høj fart på tyske autobahns på en længere tur – for det er noget, en sådan bil virkelig kan måles på. Den slags skiller fårene fra bukkene.

 

Målestokkene er mange. BMW, Mercedes og også en bil som Mazda 6 er eminente ved høj fart – og denne ekstreme afprøvning af bilers stabilitet genspejles naturligvis ved lavere fart. For nylig kunne vi konstatere, at også Toyota Auris er overraskende stabil ved høj fart. Men endnu havde vi ikke sendt en forholdsvis blødt affjedret Hyundai fra et land, hvor høj fart ikke indgår i biltraditionerne, af sted med en fart på over 200 km/t. Det var det første mål, så lad os begynde med det.

 

Forbavsende stabil

Vi kørte til Berlin (læs om besøget i Berlin hér >>>) nåede over 200 km/t (målt på en ekstern navigator), der var nogen sidevind på dele af turen, men det forbavsende var, netop set i lyset af en relativ komfortabel affjedring og 16” hjul, at styrepræcisionen var næsten ligeså god som hos den langt mere sportslige BMW 3-serie. Den elektriske servostyring i Hyundai-koncernens biler har vi aldrig givet topkarakterer, men problemerne omkring styreresponsen er næsten elimineret.



Sidevindsfølsomheden var ganske minimal og overraskenden var det, at støjniveauet, såvel den lyd, som forplantes gennem hjulophængene og den, der stammer fra motoren, var ganske minimalt. I en grad, som man normalt kun oplever i langt dyrere biler. Det var en rigtig positiv oplevelse.

 

17 km/l ved høj fart

Hvad motoren i øvrigt angår, er det også flot, at man ved stadig høj fart kan køre med et forbrug på 17 km/l. på det danske motorvejsnet var økonomien omkring 20 km/l. Det er også et udmærket tal. Man glemmer hurtigt, at den kun leverer op til 136 hestekræfter, den er fleksibel og præsterer et godt drejningsmoment på 325 Nm. Det er faktisk kun ved topfart, at den taber pusten omkring de 200 km/t, der også er den officielle tophastighed.


Klik på billedet og se det større


Hyundai i40 Stationcar er som sådan en ret komfortabel rejsebil. Affjedringen gør sit, men den rolige kørsel har også betydning for at man kommer frem så frisk som mulig.

 

Født til langtur

En stationcar er født til langture, fordi de som regel fordrer en vis bagage. Den prøvekørte bil var udrustet med et fleksibelt bagagestativ i det rummelige bagagerum og mange fastsurringspunkter. Det giver en stor frihed, fordi man ikke har bagagen løst flydende rundt i bagagerummet, hvis ikke det er fyldt op. Under bagagerumsgulvet gemmer der sig mange praktiske små rum. Bagagerumsdækkenet er næsten heldækkende, så det i praksis er svært at få øje på indhold i bagagerummet, men størst betydning i den forbindelse har de mørkt-tonede ruder.


 

Klik på billedet og se det større


På langturen sætter man stor pris på 2-zone klimaanlægget, der er en del af Premium-udstyret. I mørke er Xenon-lys eminent. Det er desværre ekstraudstyr, for vi har tidligere erfaret at standardlysføringen kunne være bedre. Men det kan leveres, og det er godt, at man som køber har den option.

 

Der er varme i læderrattet og førersædet er elektrisk indstilleligt. Bagsædepassagererne har glæde af sædevarme, når det er koldt og føreren har stor glæde af bakkamera og p-sensorer både for og bag, når bilen er fyldt op med passagerer og bagage.


Klik på billedet og se det større

Klik på billedet og se det større


Model:

Hyundai i40 Stationcar 1,7 CRDi Premium

Listepris:

Kr. 419.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,7 l. 136 hk. 325 Nm/2000-2500 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 200 km/t/ 22,2 km/l /119 g/km

Længde:

4,77 m

Bagagerum:

553-1719 liter

Anhængervægt:

1800 kg.

Diverse:

ABS. EBD. ESC. Hill-start. 6 airbags. 16” alufælge (standard). Multijusterbart læderrat med varme. 2-zone klimaanlæg med køl i handskrum. Fjernbetjent centrallås. Nøglefri betjening. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot med fartbegrænser. Navigation. Bakkamera. Sædevarme for og bag. 2 X Isofix. Regnsensor. P-sensorer for og bag. Tagræling. AUX og USB.


Link til importøren


Klik på billedet og se det større

 

Klik på billedet og se det større

 

Klik på billedet og se det større

 

Klik på billedet og se det større

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt