- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


 

Biltest: Hyundai i30 3-dørs 1,6 CRDi Style

Det er forskellen, der gør det


Af Søren Clauding – juli 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spar 10.000 kroner og nøjes med en dør i hver side. Det er den helt korte historie om Hyundai i30 i 3-dørs udgaven. Men det er nu mere end det. Bilen ser nemlig noget anderledes ud end 5-dørs versionen, mere sportslig, lidt mere fræk. Og det er vel også noget af det, Hyundai gerne ville opnå ved at bygge en 5-dørs udgave.

 

Den allerbilligste 3-dørs i30 koster 175.000 kroner. Den pris er yderst attraktiv, fordi man får ret meget bil for pengene. Der er tale om en regulær kompakt mellemklassebil, med en længde på 4,3 meter, et bagagerum, som rummer små 380 liter – som kan øges til over 1,3 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned – og ikke mindst: Byder på en helt unik garantiordning.

 

5 års garanti

5 års garanti, uafhængig af hvor mange kilometer man kører i bilen, findes ikke magen til på markedet. Det er givetvis en væsentlig årsag til den succes, Hyundai koncernen oplever på såvel det globale som det europæiske marked, hvor Hyundai sammen med søstermarkedet KIA sælger biler i rå mængder, mens de fleste af konkurrenterne har det svært.

 

Men det er da også fine biler, koncernen har udviklet, og det gælder også i30 3-dørs. Bilerne er gennemarbejdede og harmoniske.

 

Mere for pengene

Den prøvekørte variant er ikke den billigste til førnævnte 175.000 kroner. Hér er der tale om en bil til 240.000, men man får så sandelig også noget mere for pengene.

 

For det første får man en økonomisk 110 hestes dieselmotor, hvormed bilen kan køre ikke mindre end 27 km/l, som oven i købet ikke er svært at komme i nærheden af i praksis, hvis man gør sig lidt umage.



Omfattende udstyr

For det andet får man et flot ”Style”-udstyr, som inkluderer 2-zone klimaanlæg, fartpilot med –begrænser, regn-sensorer. 7 airbags er standard, det samme er USB- og Bluetooth tilkobling, tågelygter med kurvelys, sædevarme og meget andet.

 

På forsædet i en i30 har man glæde af godt udsyn over skulderen, fordi B-stolpen er rykket bagud. Længere bagud kniber det dog lidt med udsynet, fordi bilens sportslige design ikke efterlader alt for meget bagrudeplads – det ville i parkeringssituationen kunne klares med et bakkamera eller p-sensorer. Sikkerhedsselen er let at få fat i, fordi en arm på B-stolpen fører sikkerhedsselen fremad – og når man skal ind på bagsædet, drejes den blot nedad i lodret position.



God adgang til bagsædet

Adgangen til bagsædet er ikke mindst pga. den bagud placerede B-stolpe forbavsende god. Pladsforholdene på bagsædet er ligeså gode som i 5-dørs udgaven (læs testen af Hyundai i30 med 5 døre hér >>>) – i det hele taget kan man overføre mange af de konklusioner, vi drog for 5-dørs versionen til udgaven med 3 døre.

 

Det samme gælder køreegenskaberne. Heldigvis har Hyundai ikke forsøgt at poppe designet op ved hjælp af større fælge. Det ville nemlig være sket på bekostning af affjedringskomforten. Og uanset det mere sporty ydre, er i30 med 3 døre ikke en udpræget sportslig bil.

 

God affjedring

Den passer som sådan meget godt til danske kørselsforhold, som jo er begrænset til 80 km/t hvor som helst, der måtte være et spændende sving, som lægger op til at køre lidt hurtigt i. I30 kører glimrende, de store dæksider parerer de små ujævnheder, affjedringen klarer resten og styreegenskaberne er OK.

 

Motoren er den samme som i ovennævnte 5-dørs udgave, men det synes som om, Hyundai undervejs har arbejdet med støjdæmpningen (der sker jo en stadig udvikling af biler, selvom det ikke hver gang er noget, man slår på tromme for), i alle tilfælde er diesellyden moderat, især ved konstant fart.

 

Sidst, men ikke mindst, skal det nævnes, at den prøvekørte bil må trække en anhænger på 1500 kg. Det er ikke uinteressant for et campingfolk som det danske.


Den store bagklap slår højt op og har gode indvendige lukkegreb.

Hyundai i30 3d i Motorradioen


 


Model:

Hyundai i30 1,6 CRDi Style

Listepris:

Kr. 239.995

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 1,6 l. 110 hk. 260 Nm/1900-2750 omdr./min. 6 gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

11,5 sek./ 185 km/t/ 27,0 km/l /97 g/km

Længde:

4,30 m

Bagagerum:

378- 1316 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESP. 6 airbags. 15” alufælge. Hillholder. Afiser ved forrudeviskere. Tågelygter for og bag. Drejelys. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Fartpilot med fartbegrænser. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix. USB og AUX. 5 års garanti.


Link til importøren


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt