- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i20 1,1 CRDi ISG Trend

Når rigtig mange kilometer venter forude


Af Søren Clauding – maj 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har ved flere lejligheder prøvekørt den nye Hyundai i20 i forskellige varianter. En af varianterne, der for visse bilejere kunne være interessant, er udrustet med 1,1 liters CRDi dieselmotor, der præsterer 75 hestekræfter.

 

Når vi udtrykker det på den måde, er det ikke tilfældigt. For sandt at sige skal man meget specifikt have brug for de særlige fordele, netop den bil byder på, måske især i udstyrs udgaverne.

 

31,3 km/l i Eco-udgaven

Dieselmotoren er en udmærket 3-cylindret maskine, der dog ikke leverer nær så megen fart som f.eks. alternativet med 75-benzinheste. Den har imidlertid én unik fordel: Den gør i20 i den særlige Eco-version i stand til officielt at køre 31,3 km/l og det må siges at være et pænt tal. Men det kræver den særlige Eco-konfiguration, som kun leveres med basisudstyret Active. Skifter man udstyrsniveau til Active Plus eller den her prøvekørte Trend variant falder brændstoføkonomien til 27,8 km/l. Og da begynder regnskabet i næsten enhver henseende at blive dårligere.



Den tilsvarende benzin udgave med 75 hk kører 21,3 km/l (læs vores prøvekørsel af Hyundai i20 1,25 Active hér >>>). Man betaler da 620 kroner i ejerafgift/år. For Diesel-modellen er tallet 2080 kroner. Godt nok er dieselolie billigere end benzin, men det er ikke meget. Og så er der anskaffelsesprisen: En Hyundai i20 1,25 Trend oven i købet med 84 hestekræfter koster 150.000 kroner. 170.000 kroner er prisen for præcis samme model med 75-hestes dieselmotor.

 

Blandt andre minusser er, at dieselmotoren vibrerer mere, støjer lidt mere og Hyundai i20 1,1 CRDi må kun trække 800 kg på en eventuel trækkrog. På plussiden skal det dog tilføjes, at 1,1 CRDI har ISG – det betyder Idle Stop & Go og er Hyundais navn for et stop/start system, hvor motoren stopper ved tomgang.

 

Trend udstyret

Trend udstyret i sig selv – men det er fælles for alle motorvarianter – består udover standardudstyret, Active, samt aircondition og tågeforlygter, der følger med i mellem-udstyrsvarianten ”Active Plus”, af baksensor, som man nok have glæde af, især hvis der er fyldt op på bagsædet.

 

Bluetooth kan betjenes fra rattet, el-sideruder bag er her standard, det samme er fartpilot med –begrænser, et bedre audioanlæg, kunstlæderrat med varme og vognbaneassistent. Det er et udmærket udstyr, som man dog nok kan leve uden, hvis prisen spiller med – merprisen for Trend versus Active Plus er 15.000 kroner og i forhold til Active er Trend 25.000 kroner dyrere.

 

Konklusionen er derfor:

Har man brug for at køre rigtig mange kilometer, kan det prismæssigt være en fordel at køre diesel. Men da bør man overveje modellen med basisudstyr, Active, til 145.000 kroner. Og der SKAL være tale om rigtig mange kilometer, og det er måske også en bevæggrund for netop at vælge en Hyundai, fordi Hyundai giver 5 års garanti ubegrænset af kilometerantallet.

 

Med til historien hører dog også, at for 10.000 kroner oveni kan i20 købes med en 90-hestes firecylindret dieselmotor, hvormed man kan køre 27 km/l, altså næsten det samme som med de 75 trecylindrede dieselheste. Og da får man både en mere vibrationsfri motorgang og væsentlig bedre fartpræstationer. Den har vi prøvet i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af i20 (læs om de første internationale prøvekørsler af Hyundai i20 hér >>>) og den kan varmt anbefales. Køber man den med Active Plus udstyret koster den 165.000 kroner.


 

Andre Hyundai prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på den første prøvekørsel i den nye Hyundai i20 på snoede veje nord for Malaga i Spanien.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Model:

Hyundai i20 1,1 CRDi ISG Trend

Listepris:

Kr. 169.995

Motor og transmission:

3 cyl. 1,1 ltr. 75 hk. 180 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

16,0 sek./ 159 km/t/ 27,8 km/l / 84 g/km

Længde:

4,04 m

Bagagerum:

326/1042 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill start assist. 15” fælge. Tågeforlygter. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Aircondition. Multijusterbart kunstlæderrat med varme. El-sideruder for og bag. P-sensor. Vognbaneassistent. Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt