- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Hyundai i10 1,25 Style

Luksus mini


Af Søren Clauding – april 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Markedet for småbiler er boomet i en sådan grad, at det første kvartal i 2014 blev det kvartal nogensinde, hvor der er blevet solgt flest biler. Selvom der også sælges lidt større biler, er det de små, der trækker læsset. De favoriseres afgiftsmæssigt og er relativt billigere end de større. Sagt på en anden måde: Man får mere for pengene, når man køber småt, fordi et forholdsmæssigt mindre beløb sendes videre til statskassen end hvis man køber en større bil.

 

Spørgsmålet er naturligvis, hvad man får for pengene. Derfor gav det god mening, efter for nyligt at have prøvekørt den nye lille Hyundai i10 i 1,0 versionen med Comfort-udstyr at se, hvad man får, hvis man betaler lidt mere (læs prøvekørslen af Hyundai i10 Comfort hér >>>).

 

Topmodellen

Hyundai i10 1,25 Style er topmodellen i i10-serien, mest udstyr, størst motor. Den koster 135.000 kroner og har manuelt gear. Man kan købe i10 med automatgear og den er da 10.000 kroner dyrere, men udstyret er det lavere Comfort-niveau, hvorved automatgearkassen mao. i sig selv koster 25.000 kroner. Det er ret normalt at betale 25.000 kroner for et automatgear, men i denne prisklasse virker fordyrelsen voldsommere.

 

Den hér prøvekørte model er tilfældigvis 25.000 kroner dyrere end Comfort-udgaven med 1-liters motor. Man får med andre ord både en kraftigere motor og et bedre udstyr for pengene.

 

Indlysende fordele

Hvad udstyret angår, er der flere indlysende fordele. Aircondition er hér standard (Comfort-udgaven kan dog fås med aircondition til en merpris på 5.000 kroner), det samme er tågeforlygter, alufælge i stedet for stålfælge (derved kører bilen marginalt bedre, men den ser noget bedre ud), Hill start assist hjælper ved igangsætning på en bakke, LED lys ser lidt mere fancy ud (men giver næppe nogen nævneværdig besparelse på brændstofforbruget). Også automatisk katastrofeblink, der sætter i gang ved en hård opbremsning, er nu med på udstyrslisten og så følger der nogle få kosmetiske ændringer med.

 


Spørgsmålet er, ret beset, om ikke 1,25-udgaven med Comfort udstyr vil række for de fleste. I alle tilfælde er den større motor den største gevinst ved at betale 25.000 kroner mere for bilen. Og den kan man få ved blot at betale 10.000 kroner mere, og så 5000 måske for aircondition.

 

Fin 4-cylindret motor

Fordi: 1,25-liters motoren er en rigtig fin motor, som i praksis er mere civiliseret og med 20 hestekræfter flere også langt mere smidig og trækvillig end den 3-cylindrede 1-liters motor. Vægtforskellen er sølle 8 kg, så det ændrer ikke på balancen i bilen, og i praksis vil man formentlig kunne køre lige langt på literen, da de flere hestekræfter reducerer behovet for næsten automatisk at træde speederen i bund, som man typisk vil gøre med den lille motor i maskinrummet.



De to varianter ligger oven i købet i samme kategori for ejerafgift (den laveste på 580 kroner årligt), så det er regulært kun købsprisen der gør forskellen på det økonomiske billede.


Hyundai i10 i Motorradioen


 


Model:

Hyundai i10 1,25 Style

Listepris:

Kr. 134.995

Motor og transmission:

4 cyl. benzinmotor, 1 ltr. 86 hk. 120 Nm/4000 omdr./min. 5 MT

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

12,3 sek./ 171 km/t/ 20,4 km/l /114 g/km

Længde:

3,67 m

Bagagerum:

252-1046 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 14” alufælge. Tågeforlygter. LED lys. 6 airbags. Multifunktions højdejusterbart kunstlæderrat med varme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. Aircondition. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Isofix.  Bluetooth/USB/AUX.


Link til importøren


Blinklyset i sidespejlene ser godt ud og er også en del af Style udstyret.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt