- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Hyundai Sonata 2,0 CRDi GLS

Det er prisen, der gør det


Tekst: Søren Clauding – august 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ubetinget prisen, der gør Hyundai Sonata til noget særligt. En stor mellemklasse-sedan til 255.000 kroner for den billigste og 315.000 for den prøvekørte udgave med Hyundais 2-liters dieselkraft, gør den markant billigere end de fleste andre biler i samme størrelse.

 

Der er to undtagelser: Chevrolet Epica og Kia Magentis. De tilhører samme bilkategori og er prissat på næsten samme niveau. Deres grundkoncept er det samme: masser af traditionel bil til en overkommelig anskaffelsespris – en pris, der i princippet ligger mindst 100.000 kroner under det, man sædvanligvis ville skulle betale for lignende biler.

 

To søstre

Hyundai Sonata er søstermodel til Kia Magentis. Visuelt er de forskellige, teknisk er de meget ens. Sonata er ikke helt så sportslig som Magentis, men i bund og grund er det marginaler, der adskiller dem.

 

Den store forskel på sidste generation Sonata og den nye, der blev introduceret for få måneder siden, er en opstramning af designet og ikke mindst af undervognen. Nu kører en Sonata mere ”europæisk” og det er absolut et plus, for tidligere var den lidt for bekvem.

 

Opgraderede motorer

Når det er sagt, skal det med det samme nævnes, at Hyundai importøren fortsat markedsfører den ”gamle” model. Man har sat den ned i pris, så den kan købes for under 220.000 kroner – inkl. en 2-liters benzinmotor, der yder 140 hestekræfter. Det er et rigtig godt køb – men det er ikke helt den samme motor, som ligger i den billigste nye Sonata – her er der tale om en 164 hestes benzin’er og det gør trods alt også en forskel, om end udgangspunktet for de nye motorer er de hidtidige.



Den prøvekørte version var udstyret med det såkaldte GLS udstyr samt en 2-liters diesel, der præsterer 150 hestekræfter og et moment, der peaker på 305 Nm. Desuden har den 6-trins manuelt gear og kører officielt 16,7 kilometer pr. liter dieselolie. 164-hestes benzinmotoren gør det muligt, at køre 13,3 km/l og dermed er fortjenesten ved at køre diesel minimal. Merprisen er 25.000 kroner, plus en årlig merudgift på 1500 kroner i ejerafgift. Det skal tjenes ind ved at køre længere på literen og det er ikke et særlig attraktivt regnskab, med mindre man kører rigtig, rigtig langt hvert år.

 

Bedre præstationer

Desuden har benzinmotoren præstationsmæssige fordele – bedre acceleration (0,8 sekund hurtigere til 100 km/t), højere topfart (+4 km/t). Ingen kæmpemæssige fordele, men de er der. Dieselmotorens plus er primært, at den har et godt bundtræk, hvad mange måske synes om – men det er mere en fornemmelsessag for præstationerne følger ikke rigtigt med.

 

GLS udstyret byder primært på klimaanlæg, alufælge, sædevarme og multijusterbart læderrat. Om det er merprisen på 35.000 kroner værd må bero på et individuelt skøn. Det synes som om, det er godt betalt – men OK, statskassen scorer deres del af lagkagen. Ja, det er vel i virkeligheden kun staten, der får en lagkage…

 

Stor bagageplads

Hyundai Sonata er en stor bil, 4,8 meter lang, skabt som traditionel sedan – men uden at man har tænkt på logisk funktion som greb til åbning af bagklappen (den låses op fra fjernbetjeningen, en knap i kabinen eller nøglen). Bagklappen har heller ikke et greb indvendigt til at lukke den med og er man først inde i kabinen, har man direkte adgang til bagagerummet – det giver ofte ringere forsikringsdækning ved tyveri fra bagagerummet.


 

 


Omvendt er bagagekapaciteten stor. Hyundais brochure kan ikke rigtig finde ud af, om kapaciteten er på 462 liter eller 523. Begge tal er angivet, men det virkelige bagagerum er så stort, at vi vælger at tro på det sidste tal (Hyundai vil nok sætte pris på at vi ikke har efterprøvet det med vand). Det er desuden regulært og rummer plads til et rigtigt reservehjul. Tak for det!

 

Moderne og pæn

Der er god plads i kabinen, både foran og bagi. Det nye design er slået godt igennem indvendig og bilen fremstår som en moderne ting, om end den ikke sætter dagsordenen for sofistikeret avantgarde design, men det har nok heller aldrig været meningen.

 

Under vognen har Sonata dobbelte wishbones fortil og multilink bagtil. Det sikrer grundliggende gode køreegenskaber, god stabilitet og med den strammere undervogn er oplevelsen mere spændende. Trods større køredynamik køber man sog ikke en Sonata på grund af begreber som køreglæde og køreoplevelse. Det understreges af dieselmotoren, som er stilfærdig, vibrationssvag – og ikke alt for spændende. Men det er OK, det er helt som det skal være. Ønsker man andet, kan man jo bare købe en Alfa Romeo eller en BMW – og betale det dobbelte.


Model:

Hyundai Sonata 2,0 CRDi GLS

Listepris:

Kr. 314.995

Motor:

4 cyl. 2 l. common-rail dieselmotor. 150 hk – 305 Nm ved 2000 o/min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,7 sek/203 km/t/

16,7 km/l /159 g/km

Længde:

4,8 m

Bagagerum:

523 liter

Div. udstyr:

ABS. ESP. EBD. EBA. 16” alufælge. 6 airbags. Multijusterbart læderrat. Klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder. Sædevarme. Isofix. Fartpilot.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt