- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Transit Van ECOnetic 2,2 TDCi

Brændstofbesparelse i praksis


Tekst: Søren Clauding – juli 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilfabrikkerne har investeret enorme summer i at gøre de moderne biler mere brændstoføkonomiske – vel vidende, at den største sparemulighed i praksis befinder sig 40 cm fra rattet. Hvis ikke føreren af en bil er indstillet på at køre økonomisk, hjælper det ikke meget, at bilen er det. Tingene skal gå hånd i hånd for at lykkes.

 

I praksis bruger en bil væsentlig mere brændstof ved høj fart. Især når der er tale om en kassevogn med en naturlig nok ikke særlig fremragende aerodynamik. Ved hastigheder over 100-110 km/t stryger brændstofforbruget i vejret. En glimrende måde at reducere CO2 udledningen på og samtidig skåne såvel bankkontoen som verdens energiressourcer er ved i al sin enkelhed at undlade at køre hurtigt.

 

Lav sikkerhed

Enhver der færdes på ikke mindst de danske motorveje ved, at det er meget vanskeligt for de store kassevogne at køre langsomt. Det må det i hvert fald være, for det er sjældent de gør det. Selvfølgelig findes forklaringen 40 cm fra rattet. Det er ingen god idé at køre så hurtigt, dels fordi det forurener og er kostbart, men ikke mindst fordi det også er sikkerhedsmæssigt dårligt at køre så hurtigt i en bil, som trods moderne elektroniske hjælpemidler og velafstemte hjulophæng lider af to væsentlige handikaps: Højt tyngdepunkt og ofte også stor vægt.

 

Vi har tidligere prøvekørt Ford Transit i den særlige Sports-udgave (læs hér>>>). Den var nu ikke særlig sportslig at køre i, men den så smart ud og det var idéen bag dén variant. Siden har Ford skabt en særlig ECOnetic-version. Den er både ret økonomisk – og samtidig er den umuligt at køre rigtig uøkonomisk i.

 

Nælden grebet om dens rod

Ford har nemlig taget fat i problemet dér, hvor det virkelig er: Ikke 40 cm bag rattet, men ved elektronisk at hindre, at føreren bevæger sig op i de hastigheder, hvor der virkelig sluges brændstof.

 

Ford Transit ECOnetic ganske enkelt er elektronisk begrænset til højst at kunne køre 110 km/t!

 

14 km/l

Samtidig har Ford optimeret motoren, en 115 hestes 2,2 liters diesel, så den udnytter arbejdsområdet optimalt. Resultatet er blevet en udmærket sejtrækker, der kan køre 14 km på en liter dieselolie – officielt – og i praksis leverer en meget bedre brændstoføkonomi, fordi man ikke kan køre så hurtigt.



Idéen er glimrende, hvis det handler om at tvinge føreren af en Transit til ikke at bruge for meget brændstof – og givetvis vil mange håndværksmestre være glade for at deres medarbejdere ikke har frit spillerum.

 

Trafiksikkerheden?

Omvendt er der situationer i trafikken, hvor muligheden for at overstige de 110 km/t kunne være en fordel. MEN: Der findes jo i forvejen en meget stor gruppe af trafikanter, som heller ikke kan køre hurtigere – lastbilerne. Så hævdes det, at en begrænsning i topfarten på 110 km/t er et sikkerhedsmæssigt problem, rækker problemet langt videre end til en lille håndfuld kassevogne…

 

Med andre ord: Ford initiativ er glimrende. Fabrikken gør det muligt for køberen at tage et ansvar omkring reel miljørigtig kørsel. Og fabrikken har jo ikke frataget nogen muligheden for at købe en Transit uden hastighedsbegrænsning på 110 km/t.

 

Model:

Ford Transit Van ECOnetic 2,2 TDCi

Listepris:

Kr. 233.423 inkl. moms og 30 pct. afgift

Motor og transmission:

4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,2 l. 115 hk. 300 Nm v. 1800-2000 omdr./min. Forhjulstræk. 6 gear.

Præstationer topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

9,7 sek./ 110 km/t/ 14 km/l /189 g/km

Længde / Højde/ Bredde /Egenvægt /Lasteevne:

4,86 m/ 2,09 m/ 2,37m /1743 kg/ 1100 kg

Varerum:

6,5 m3

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt