- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FDM Sjællandsringens "driver" kunne Focus'en ikke følge - trods alt.

Klik på billedet og se det større


Biltest: Ford Focus ST 2,0 EcoBoost ST1

Fornuftig race til overkommelig pris


Af Søren Clauding – juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Racerbiler koster normalt mange penge og er ret upraktiske. Når det handler om Ford Focus 2,0 ST EcoBoost gælder den fordom ikke helt. Den er lidt af en racer, den er overkommeligt prissat, hvis fartpotentialet tæller med, og den er ligeså praktisk, som en hvilken som helst anden Ford Focus.

 

Sådan da. For nogle vil måske mene, at 438.190 kroner for en ST1 og 478.190 kroner for den lidt mere veludstyrede ST2, er mange penge på et bilmarked, hvor ikke mindst Ford har været med til at presse priserne så meget, at nye biler i dag kan købes for under 70.000 kroner. Men er alternativet, at man skal have en bil til familien og den består af flere end to, og ved siden af anskaffe sig et stykke legetøj, kan det let blive meget dyrere.

 

To-i-én bil

På den måde er en Ford Focus ST en slags to-i-én bil. Den ser godt nok ikke helt sådan ud. For selvom man naturligvis kan genkende Focus’en i ST-versionen, er INGEN i tvivl om, at Focus ST er mere end en almindelig familiebil. ST betyder iøvrigt "Sport Technologies".


 


Den store bagspoiler, de 235 mm brede 40 procent lavprofildæk, den iøjefaldende ST-grill, det særlige dobbelte og centerplacerede udstødningsrør og de stor bremser. Og kikker man indenfor, hvad der er det letteste i denne verden, fordi bilen har to dør i hver side, holdes basisdesignet i instrumentbordet, men det er noget peppet op med bl.a. carbonfiber-look. Sæderne er udskiftet med Recaro-sæder, som tager lidt af den i forvejen beskedne bagsædeplads. Det er stort set kun bagagerummet, ST ligner en almindelig Focus.

 

Praktisk og veludrustet

Men da der også er plads til 4-5 personer, er de praktiske egenskaber vel opfyldt – og udstyret passer meget godt: Der er både 2-zone klimaanlæg, regnsensor, sædevarme og dæktryks overvågning.

 

Da hører sammenligningen med den almindelige Focus imidlertid også op (læs f.eks. vores test hér >>>). Undervognen er tilpasset det sportslige set-up, herunder den kraftfulde 250 hestes turbobenzinmotor. Hjulophængene vrider sig mindre, affjedringen er fastere, bremseskiverne er 32 cm store henne fortil – så de svarer til den større belastning fra de bredere dæk. Om det så er det i forvejen velfungerende Torque Vectoring Control, er det blevet forbedret.



Tidligere kræfter: Mere fart

TVC indebærer, at ESC-systemet ved at bremse det forhjul, der her letteste ved at spinde, fører kræfterne over på det forhjul, der har bedst vejgreb – typisk det, der er yderst i en kurve. Men hvor det i en almindelig Focus netop aktiveres, når et af hjulene begynder at spinde, så måles bilens bevægelser i en Focus ST løbende, så TVC aktiveres inden, et hjul måtte begynde at spinde – og derved har man altså flere kræfter på hjulet med vejgreb på et tidligere tidspunkt. Resultat: Mere fart.

 

Og fart er bestemt en faktor, når man investerer i en Focus ST.

 

Testet på FDM Sjællandsringen

Den ser fræk ud, den har et lækkert design både indvendigt og udvendigt, den er herlig gennem kurverne og byder på masser af køreglæde, om end den er en smule ukomfortabel. Men de 250 hestekræfter lægger op til at spurte derudad, og da det er begrænset, hvor meget glæde man har af det på en almindelig dansk landevej, prøvede vi også Ford Focus ST på FDM Sjællandsringen.

 

Da vi kastede Focus’en rundt på den forårsvarme asfalt var vi handikappet af en ikke helt passende dækmontering. Det ændrer imidlertid ikke billedet nævneværdigt: Bilen er præcis i kurverne, en smule urolig under acceleration, men når da også 100 km/t på bare 6,5 sekunder.

 

Trods for meget ”kylling”…

For enden af langsiden på Sjællandsringen ramte vi 170 km/t inden vi trods de store bremser besluttede os for at sætte tempoet ned. Mindre ”kylling” havde vel givet 175 km/t. Ret godt gået af en familiebil.

 

Og hvordan er det så lige med brændstoføkonomien. Jo, hvis man fravælger at udnytte bilens fartpotentiale og lister af sted med blid højrefod, kan man officielt køre 13,9 km/l. Det er et flot tal for en benzinmotor med så mange kræfter. Eneste udfordring: Det er svært bare at liste af sted med blid højrefod i en Ford Focus ST. Rigtig svært. Og så kommer man automatisk til at skulle besøge tankstationerne noget hyppigere.

Ford Focus ST test i Motorradioen


 


Model:

Biltest: Ford Focus ST 2,0 EcoBoost ST1

Listepris:

Kr. 438.190

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 turbobenzinmotor. 250 hk. 360 Nm/1750 omdr./min. 6 trins man. Gear. Forhjulstræk.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

6,5 sek./ 248 km/t/ 13,9 km/l /159 g/km

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

363 liter

Diverse:

ABS. EBD. ESC. TVC. 6 airbags. 18” alufælge. Varme i forruden. Multijusterbart læderrat. Recarosæder i dellæder. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Regnsensor. 2 X Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt