- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Ford Focus CC 2,0 TDCi Titanium

Ude i kulden – inde i varmen


Tekst: Søren Clauding – december 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De fleste vil jo nok mene, at en cabriolet skal testes i sommervarmen. Men når den nu har foldetag og skal fungere i dansk helårsklima, er det ligeså vigtigt at vide, hvordan den fungerer om vinteren. Vi sætter fokus på Focus CC.

 

Ford Focus CC er en ægte coupé-cabriolet. Visuelt en af de aller mest vellykkede af slagsen. Dens proportioner er usædvanlig harmoniske – det er ingen let opgave at lykkes med, for et foldetag fylder godt i bagagerummet. Skal man have chancen for blot en enkelt kuffert eller to på sommerturen med taget nede, skal designerne udføre et mindre mirakel. Måske derfor har Ford allieret sig med design-troldmanden Pininfarina og tilsammen har de skabt den meget smukke bil.

 

Ingen benplads – super bagageplads

De fleste CC’er har for høj hæk og er mere coupé af navn end gavn. Problemet med pladsen på bagsædet har Ford dog ikke været meget bedre til at løse end de fleste af konkurrenterne. Der er to sæder, som kun kan benyttes, hvis alle personer i bilen har korte ben. Ellers er de ikke anvendelige til andet end som en slags udvidet bagageplads.Hvad man ret beset ikke har brug for – for det medfølgende bagagerum er rummeligt. Når taget er i brug, disponerer man over ikke mindre end 534 liter bagageplads. Men taget i bagagerummet er pladsen reduceret til 248 liter – det er nu ikke så dårligt endda.


 


Foldetaget benytter 25 sekunder til at folde sig i eller ud. Vi gjorde ikke meget ud af at prøve vindforholdene med åbent tag – det var det simpelthen for koldt til. Men målet var jo også, at fornemme coupé-funktionen ved vintertide.

 

Mere komfortabel

Sammenlignet med en hvilken som helst kaleche-cabriolet er CC’en ubetinget at foretrække. Den isolerer bedre – både imod kulde og imod lyd. Desuden er der ikke nær så megen vindstøj, så komfortoplevelsen er bestemt i top.

 

Men i en ægte CC er der ingen ”B-stolpe”, altså den dør stolpe, der normalt holder sideruderne på plads midt i bilen. Hér skal de to sideruder (i hver side) støtte hinanden. Det gør de såmænd også, men når det er koldt ændrer materialerne sig og vores oplevelse var, at ruderne gned imod hinanden og afgav en knirkelyd. Det virkede ikke særlig elegant og tog lidt af oplevelsen. Hvis så bilen bare havde været billig. Men det er den ikke: 400.000 kroner for den billigste version med en 100-hestes benzinmotor og små 500.000 kroner for den, vi prøvekørte, der havde Titanium udstyr og en 136 hestes common-rail diesel i maskinrummet.

 

Vellykket konstruktion

På plussiden tæller en meget fint brændstoføkonomi. Et foldetag er tungt – CC’en vejer 230 kg mere end den almindelige 5-dørs Focus, det koster energi – alligevel er brændstofforbruget for CC blot 1,3 km/l ringere. Og de 100 km/t nås på 10,3 sekunder – 1 sekund langsommere end 5-dørs versionen.

 

 


 

Den større vægt har formentlig en andel i årsagen til at affjedringen er strammet op. Nogen vil kalde det en mere sportslig affjedring. Vi mener, at det nok er af nødvendighed, at den er blevet strammere. Der mærkes også en smule forskel i karrosseriets vridning, når taget foldes ned. Hvad vejgrebet og styreegenskaberne angår, kompenserer den strammere affjedring for både den ringere stivhed og vægtforskydningen bagud og nedad. Men projektet er lykkedes rigtig godt og det er der kun grund til, at rose Ford og Pininfarina for.

 

Og så ser den bare så godt ud… hvis nogen skulle have glemt det.

 


Model:

Ford Focus CC 2,0 TDCi Titanium

Listepris:

Kr. 496.001

Motor og transmission:

4cyl. 2 l common-rail turbodiesel m. DPF. 136 hk – 320 Nm v. 2000 omdr./min. 6 gear.

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2:

10,3 sek/205 km/t/

16,9 km/l 156 g/km

Længde:

4,51 m

Bagagerum:

534/248 liter

Diverse.

ABS. ESP. EDS. ASR. El-foldetag. 4 airbags. 18” alufælge. Klimaanlæg. Læderkabine. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder. Kabinevarmer. Fartpilot. Isofix.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt