- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fisker Karma EcoChic

Fremtidens superbil er her

– og den er skabt af en dansker


Af Søren Clauding – november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fisker Karma er uden sammenligning verdens mest moderne superbil, i hvert fald når det handler om anvendelsen af ny og anderledes teknologi i drivlinen. Den er her – og har i øvrigt været her nogen tid. Men småskavankerne er fjernet, detaljerne rettet til og resultatet er unikt. Intet mindre. Og så er den skabt af en dansker.

 

Det sidste er en slet skjult hemmelighed. Det er faktisk slet ingen hemmelighed, for ikke mindst i Danmark har Henrik Fisker, top bildesigner med eksempelvis Aston Martin DB9 på samvittigheden, opnået masser af omtale. Velfortjent, for det er en enestående indsats, Henrik Fisker har ydet, og tanken bag at skabe en miljø-optimeret superbil på basis af den virkelige verden, er al respekt værd.

 

Usælgelig i Danmark

Eneste problem, i Danmark i hvert fald, er at Fisker Karma ikke kan sælges. Ganske enkelt fordi politikerne har svært ved, efter vores opfattelse og temmelig mange andres (heldigvis) at forholde sig til deres løfter og hensigter og sikre, at miljø rigtig bilkørsel rent faktisk finder sted og dermed sænker miljøbelastningen, og ikke bare ender i urealistiske ord og hensigtserklæringer. Der eksisterer dog visse leasingmuligheder, men billig bliver den ikke.

 

Fisker Karma er nemlig skabt ud fra samme filosofi som Opel Ampera. Den drives af en elektromotor, men i erkendelse af, at ingen endnu har skabt et kompakt batteri, der kan oplades ligeså hurtigt, som man kan fylde brændstof på en konventionelt drevet bil, hvorpå man kan køre 4-500 km inden næste opladning, har de to fabrikker udstyret hver deres el-bil med ”range extender” i form af en generator, der producerer strøm og kan oplade bilens batteri. Generatoren drives af benzin og benzintankstationer er der rigeligt af ude i landskabet. Det er med andre ord en bil, der passer til infrastrukturen.

 

Oplades fra stikkontakten

Men en Fisker Karma kan, ligesom Opel Ampera, også oplades via en almindelig stikkontakt. Og forudsat at strømmen fremstilles miljørigtigt, kan superbilen altså køre uden at forurene mere end det, elværket gør.

 

Så det er ikke kun i erkendelsen af, at vi er vant til at have biler, der kører langt mellem hvert ”tank-stop”, at Henrik Fisker har skabt Fisker Karma. Også det faktum, at de færreste bilister kører mere end et halvt hundrede kilometer pr. dag har haft indflydelse derpå. For i praksis vil langt de fleste kilometer i en Fisker Karma blive kørt med opladningsstrøm, og dermed holdes forureningen på et meget lavt niveau.

 

High-tech beskatning

Begge biler er der solgt et par stykker af i Danmark – formentlig til pengestærke miljøentusiaster (og stor anerkendelse af dem, for at bakke op omkring så ambitiøse projekter). Fordi bilerne er udrustet med en range-extender og derfor af omveje kan drives af benzin (ligesom elværkerne i øvrigt også kan være drevet af kul eller olie), kan bilerne ikke afgiftsfritages ligesom andre elbiler (som vanskeligt kan sælges pga. begrænset aktionsradius og derfor ikke bidrager nævneværdigt til at reducere miljøbelastningen ved bilkørsel).

 

Summa summarum: Biler med range-extender bliver uforholdsmæssigt dyre, ikke bare fordi teknologien er mere kostbar end konventionelle drivliner, men også fordi den belastes med de voldsomme danske afgifter. Staten tjener med andre ord penge på at beskatte den miljørigtige teknologi – hvis nogen altså havde råd til at købe bilerne.

 

Opel’en har vi tidligere prøvekørt ved et par lejligheder (læs test af Opel Ampera hér >>>)og nu var turen kommet til Fisker Karma. Klik hér og læs testen af Fisker Karma >>>.


Læs test af Fisker Karma Del 2 hér >>>


Henrik Fisker interview i Motorradioen >>>



Henrik Fisker har stor succes i udlandet med sin Fisker Karma og var repræsenteret på efterårets motorshow i Paris.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt