- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Bravo 2,0 MJT Sport

Sportssedan med dieselpower


Tekst: Søren Clauding – december 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi har tidligere prøvekørt Fiat Bravo (læs hér>>> og hér>>>) og nu har Fiat gjort det igen: Forvandlet det, der let kunne være blevet til en almindelig kompaktbil, til en spændende sportssedan med masser af appeal og dynamik.

 

Kunststykket består i at iklæde den i forvejen både smarte og elegante Bravo model lidt sportsantræk og ikke mindst en 165-hestes kraftfuld dieselmotor. Sidstnævnte underbygger det sportsligt luksuøse interiør, der sammen med et højt udstyrsniveau retfærdiggør prisen på 330.000 kroner, som, alt andet lige, placerer Bravo’en i en klasse for sig (den billigste variant koster 180.000 og byder på ligeså meget plads, men selvsagt mindre udstyr og færre hestekræfter).

 

Vi skal ikke hér gå i dybden med Bravo 2,0 MJT Sport på andre områder end lige præcis det, der kendetegner bilen i sammenligning med tidligere prøvekørte modelvarianter.

 

Kraftfuld diesel

Det mest markante er selvsagt den kraftfulde dieselmotor. Et maskineri, der foruden et kæmpemæssigt kraftoverskud er utrolig smidig og letkørt – egenskaber, der distancerer den fra det, man ofte møder hos konkurrenter. Fiat har virkelig styr på det der med diesel. Drejningsmomentet topper ved 1750 omdr./min og rammer 360 Nm – det tal siger det hele. De 100 km/t nås på 8,2 sekunder og hvis man vil, kan fartmaskinen nå 215 km/t. Et minus er lydbilledet. Fiat har ikke elimineret den såkaldte dieseltikken og det er måske ikke det mest sexede ved en sportslig bil.



Sportslige køreegenskaber

Det næst mest markante er køreegenskaberne, for hvor konkurrenter i samme klasse tilstræber høj stabilitet og stor styrepræcision og fine kurveegenskaber ved at stramme undervognen op til det næsten


 

 


 

ukomfortable, har Fiat valgt en let justering af undervognen som gør det muligt at benyttet bilen til daglig – uden at man egentlig tænker over at der er tale om en sports-variant.

 

Det sker uden tab af den sportslige præcision og det kan alene lade sig gøre, fordi Fiat Bravo fra grunden af har opnået meget fine køreegenskaber.

 

Miljø-rigtig

Brændstoføkonomien er også overbevisende. 18,9 km/l siger de officielle tal og lidt mindre i praksis. Men det viser, at det er muligt, at bygge en sportslig bil, som også er miljø-rigtig. CO2 udledningen er på 139 g/km – noget der er godt i harmoni med det faktum, at Fiat er den mindst CO2 forurenende bilproducent i Europa, målt på gennemsnittet i modelprogrammet.

 


Model:

Fiat Bravo 2,0 MJT Sport

Listepris:

Kr. 329.990

Motor og transmission:

4 cyl. 2,0 common-rail turbo-diesel. 165 hk – 360 Nm ved 1750 o/min. 6  gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udl:

8,2 sek/ 215 km/t/

18,9 km/l /139 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

400 liter

Diverse:

ABS m EBD. ESP med ASR. Hill-holder. 6 airbags. 17” alufælge. 225/45 dæk. Multi justerbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Cruise Control. Sportssæder. 2 X Isofix.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt