- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat Bravo 1,4 T-Jet Sport

Turbo på en sikker succes


Tekst: Søren Clauding – januar 2008

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiat Bravo et på det nærmeste et designmæssigt mesterstykke. Den nye kompakte mellemklasse-Fiat, som for nylig er introduceret i Danmark kombinerer et moderne, smart design med et højt funktionsniveau og rigtig gode køreegenskaber.

 

Derved holder Fiat traditionerne i hævd. Man har ikke opfundet den dybe tallerken en gang til, men forfinet den, der var i en grad så konkurrenterne må være misundelige.

 

Kompromisløs

De gode køreegenskaber er opnået ved at der ikke er gået på kompromis med basale konstruktionsmæssige krav. Hvis en bil skal køre godt, skal karrosseriet være stift. Det må ikke vride sig, for gør det det, styrer bilen med og det er nu engang smartest at det er personen bag rattet, der styrer bilen. Derved er Fiat Bravo også et godt eksempel på, at selv den aller bedste undervogn ikke har en jordisk chance imod et soft karrosseri. Bravo hjulophængene er ikke specielt avancerede og alligevel kører bilen knald godt.

 

En del af forklaringen udmøntes i høj læssehøjde ved bagagerummet. Var den lav, ville karrosseriet vride sig, så det er den ikke. Derved er bagagerummet forvandlet til et dybt men i øvrigt rimelig rummeligt og regulært badekar. En sjov detalje: Fiat nye pågående røde logo udgør bagagerumsknappen som derved reelt indgår usynligt som en del af bilens design – det er set tidligere, ikke mindst hos Fiat, men er stadig en god idé.



 

Overboost

Den prøvekørte variant var Bravo 1,4 T-Jet med sportsaffjedring. Det sidste hjælper med til at sikre stabiliteten ved hurtig kurvekørsel og hurtig ligeud kørsel i kraftig sidevind. Og hurtig kan den køre, selvom motoren kun er en 1,4 liters benzinmaskine. Der er nemlig sat turbo på og så blæser man let derudad. 0-100 km/t kan ske på 8,5 sekunder. Og er det ikke nok trykker man blot på en ”overboost” knap – så kan det ske på 8,2 sekunder. Det mærkes nok mere end det måles. Men en sjov finesse, hvor speeder-responsen også passes til.



Det behøver i øvrigt ikke at være så kostbart, for ved almindelig blandet kørsel når man længere end 14 km/l (og CO2 udledningen er 167 g/km) – ret godt for så kraftfuld et maskineri.

 

Sportslig kabine

I kabinen opleves sports-udstyret gennem nærmest rød-glinsende sædebetræk.


 

Når hjulene drejes tænder tågeforlygten i den retning bilen drejer.


 

Det massive instrumentbord er orienteret imod føreren – det samme er midterkonsollen. Det virker ret sportsligt men gælder egentlig alle Bravo varianterne.


 


 

Om det er særlig sportsligt at have sort tonede bageste sideruder er en anden sag. Frækt ser det ud, ekstra udstyr er det – og det er nu meget godt, for når man har fået kilet sig fast mellem forsæderyglæn og bagsæderyglænet, er der ikke meget lyst over land.

 

Til gengæld kan der komme en del lys ind fra himlen. Bagsædepassagerne har nemlig eget glastag (også ekstraudstyr). Det kan ikke åbnes, men glastaget er gjort muligt ved at montere et rullegardin under det, så man ikke bages ihjel af solen på en varm sommerdag.

 

Sus i hårtoppen

Forsædepassagererne har også soltag og det kan åbnes. Det kan skydes uden på bilen – og så tager det lyset fra bagsædet. Men der opnås rigtig god vind i hårtoppene både foran og bagi. En ny løsning som de andre nu blot kan kopiere.



Prismæssigt er Fiat Bravo placeret på niveau med gennemsnittet. 180.000 kroner for den billigste variant og 100.000 oveni for T-Jet Sport. Prisen er ok, for udstyret er omfattende og de grundlæggende egenskaber rigtig gode. Sikkerheden er også i top med 5 stjerner i Euro NCAP kollisionstesten – men frem for alt fordi man i en Bravo har let ved at undgå ulykkerne fordi den kører så godt.

 


Model:

Fiat Bravo 1,4 T-Jet Sport

Listepris:

Kr. 278.190

Motor og transmission:

4 cyl. 1,4 l turbo-lader. 150 hk – 203/230 Nm ved 2250/3000 o/min. 6 gear

Præstationer 0-100 km/t/ topfart/

brændstoføk/ CO2 udl:

8,5 (8,2) sek/ 212 km/t/

14,1 km/l /167 g/km

Længde:

4,34 m

Bagagerum:

400 liter

Diverse:

ABS m EBD. ESP med ASR. Hill-holder. 6 airbags. 17” alufælge. 225/45 dæk. Multijusterbart læderrat. 2-zone klimaanlæg. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-ruder for og bag. Cruise Control. Sportssæder. 2 X Isofix.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt