- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

  

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Fiat 500 1,2 Lounge

Bedste ”retro” til dato


Tekst: Søren Clauding – maj 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den er sød, den er nuttet og havde den været amerikansk, var den rigtig ”cute”. Men den er ikke amerikansk, den er italiensk og når det handler om bil design, er der ingen, der kan hamle op med italienerne.

 

Fiat 500 anno 2008 er en ægte retro-bil. En tro kopi af 1960’ernes populære mikrobil – i hvert fald, så man skal tænke efter for at huske forskel. Det er det geniale ved Fiat 500. Til trods for, at bilen er skabt ud fra moderne krav om funktion og sikkerhed, er den tro mod sit ophav. Så tro, som kun en italiensk designer kan skabe den. Den er uden sammenligning den mest vellykkede ”retro” til dato. Men den er da også den senest tilkomne.

 

Forårsbil

I Danmark er den meget sent tilkommen, for den kunne ses i gadebilledet i ”Roma” allerede sidste sommer. Men en retrobil har begrænset levetid, så italienerne har ikke overgearet deres produktionsapparat, blot for at tilgodese et eksploderende selvskabt modelune. Derfor er Fiat 500 først lanceret i Danmark i marts. Fint nok, for sådan en bil køber man om foråret, hvor alting springer ud og sommeren indstiller humøret på optimisme.

 

Ikke, at det i sig selv er nødvendigt med Fiat 500. OK dens moderne konkurrenter, dvs. småbiler i kategorien under 150.000 kroner som basis, er mere funktionelt designede, de er også mere tidsrigtige – men ikke nær så nuttede. Og de vækker bestemt ikke opsigt som Fiat 500.

 

Kunststykket er netop, at Fiat har fastholdt udstrålingen fra dengang. Helt igennem, på alle leder og kanter. Men i teknisk forstand er bilen helt forskellig fra ophavet.

 

Frontmotor

Motoren er flyttet om foran, de små hjul erstattet af brede ”sutter”, plastic inventaret erstatter det oprindelige lakerede metal. Men stilen er fastholdt. Godt nok – men i forhold til de moderne konkurrenter da…



Fiat 500 købes på grund af dens udtryk. Det kan oven i købet individualiseres gennem stafferinger, skørter og forkromede detaljer helt ned til startnøgler i ni forskellige designs. I farver, der matcher bilen – eller ejerindens sko, der i sagens natur må stamme fra Italien.

 



 

Som Ferrari så Fiat

Som holdningsudtryk er Fiat 500 genial. Som brugsgenstand knap så overbevisende, men det gælder vel også en Ferrari.

 

Bagagerummet er lille og den skrånende bagklap gør det bestemt ikke større. Indstigningen til bagsædet er ikke nem og ligetil (og Fiat 500 fås ikke med egen indgang til bagsædet). Sikkerhedsselerne ved forsæderne skal man være akrobat for at få greb om. De runde designtro nakkestøtter er vi ikke begejstrede for. Rattet sidder ikke


 


 

vinkelret på kørselsretningen, så venstre arm skal strækkes længere ud end højre. Handskerummet er erstattet af en hylde og sollys fra siden og bagfra skal nok finde en vinkel, hvori det kan reflekteres direkte ind i førerens øjne. Men man accepterer det alt sammen i designets hellige navn.

 

Stram undervogn

Køreoplevelsen er egentlig OK og den er en milliard gange bedre end hos den oprindelige 500. Fiat er gået på kompromis med komforten for at tilgodese kurvestabilitet og styresikkerhed. Projektet er lykkedes og dermed lægger køreegenskaberne op til en kraftigere motor end den lille 69-hestes maskine, som er monteret i den 1,2 Lounge, som vi prøvede.

 

Motoren er i sig selv en fin lille maskine, som oven i købet får Fiat’en til at løbe 19,6 km/l. Suppleret med rigtig fine bremser, som bringer fornøjelsen til ophør på et øjeblik og med stor præcision.

 

Kæl for din bil

Dog ikke mere end at man, når man stiger ud, ikke kan lade være med lige at kæle lidt for herlighederne. Måske fordi bilen også var iklædt silkeglans i form af hvid perlemorslak – som i øvrigt fordyrer det hele med ”beskedne” 15.000 kroner. Den testede model var for resten udrustet med bunker af udstyr. Med risiko for at have overset noget, har det forøget prisen fra 165.990 til rundt regnet 220.000 kroner, men stil koster penge, til gengæld får man den bedste retro-stil på markedet.

 



Modelnavn:

Fiat 500 1,2 Lounge

Listepris:

Kr. 165.990

Motor:

4 cyl. 1,2-l benzinmotor. 69 hk

Præstationer 0-100 km/t/topfart/ benzinøk/ CO2:

12,9 sek/160 km/t/ 19,6/l. 119 g/km

Længde

3,55 m

Bagagerum

185 liter

Diverse:

ABS, EBD. ESP. Justerbare forlygter. 7 airbags. Aircondition. 4 justerbare nakkestøtter. Isofix. Højdejusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-sidespejle. El-ruder for og bag. Deleligt bagsæde.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt